Kort info.
Bor i samfällighet, områdes Va-anläggning har renoverats i sin helt så även dränering.

Nu sisådär en 2 år och 9 månader dimper det ned en faktura avseende tilläggsisolering. Denna beställdes redan 2019, utfördes 2021 och jag funderar nu vad som egentligen gäller?

Om jag skall betala så gör jag givetvis det, men när anses preskribtionstiden för en faktura gälla. Är det från beställning eller är det när byggaren anser det vara klart och vad kan jag förvänta mig.

Har inte sett någon dagbok avseende arbetet, inte någon egenkontroll (den som finns avser ej min fastighet men den har jag inte heller än blivit delgiven så vi kan låta det vara oskrivet att det finns någon egenkontroll). Inga tidigare fakturor och heller inte någon information om att isoleringen är färdigställd.

Här ser jag att jag eventuellt har skäl till att bestrida fakturan. Frågan är bara från när som preskriptionstiden anses gälla. Är det från beställning, byggets påbörjande, eller när? Något slutbesked, garantibevis eller egenkontroll av min beställning har jag ej sett röken av.

Vore tacksam för svar.
 
  • Gilla
Kimiio och 1 till
  • Laddar…
3år mot privatpersoner, men är det föreningen som köpt tjänsten är det nog räknat som näringsidkare och 10år.

Inser att jag missade målet lite med mitt svar. Men svaret är nog att det beror på vad som avtalats. Är det avtalat att fakturering sker när enskilda delar är färdiga eller i förskott krävs ju inte fullständigt färdigställande det samma gäller ju om det råder oklarheter om vad som ingick i beställningen, tex dokumentation. Annars går det ju att fakturera när man anser att jobbet är klart, anser då beställaren att så inte är fallet bestrider man. Jag tror du helt enkelt måste finna avtalet för att se vad som är överenskommet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Om du som privatperson beställt jobbet är det 3 år från att tjänsten levererats, dvs från 2021xxxx.
 
  • Gilla
szkog90 och 1 till
  • Laddar…
Bestrid med hänvisning till att du inte känns vid kostnaden och att om det härör till tidigare arbete så är det preskriberat. Det är företaget som ska visa upp att tjänsten är avtalad och att preskribtionstid ej gått ut
 
  • Arg
  • Haha
  • Wow
Stevie123 och 3 till
  • Laddar…
Om arbetet är väl utfört enligt beställning så är det väl inte mer än rimligt och hederssamt att betala också? Försöka smita från sådär. Även entreprenören ska väl sätta fram maten på bordet till sin familj. Endast om det inte är utfört enligt beställnig kan man bestrida tycker jag. Någon måste väl ha godkänt det hela?
 
  • Gilla
TuVu och 47 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Bestrid med hänvisning till att du inte känns vid kostnaden och att om det härör till tidigare arbete så är det preskriberat. Det är företaget som ska visa upp att tjänsten är avtalad och att preskribtionstid ej gått ut
Tyvärr är det sådana som du som gör att företagare inte vill utföra jobb till privatpersoner
 
  • Gilla
  • Haha
Daniel Andersson3250 och 25 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Om arbetet är väl utfört enligt beställning så är det väl inte mer än rimligt och hederssamt att betala också? Försöka smita från sådär. Även entreprenören ska väl sätta fram maten på bordet till sin familj. Endast om det inte är utfört enligt beställnig kan man bestrida tycker jag. Någon måste väl ha godkänt det hela?
Om det är viktigt att få betalt får man väl se till att skicka fakturan inom rätt och rimlig tid.
 
  • Gilla
jkarlsson84 och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tyvärr är det sådana som du som gör att företagare inte vill utföra jobb till privatpersoner
Företagare som väntar jättelänge med att skicka en faktura som då plötsligt har 2 veckors betaltid gör också att privatpersoner inte vill anlita hantverkare.

Kan tycka att betaltiden vid försenad faktura borde vara lika lång som tiden det tog att få fakturan.
 
  • Gilla
  • Wow
jkarlsson84 och 15 till
  • Laddar…
Jag tycker det är orimligt att man har tre år på sig men det är rimligt att följa lagen om den nu är sån.

Det är också orimligt att inte betala för något man fått gjort och sedan hoppas på att fakturan preskriberas....
 
  • Gilla
Maria T och 19 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tyvärr är det sådana som du som gör att företagare inte vill utföra jobb till privatpersoner
Fast om man kommer dragandes med tilläggskostnader över 3år efter att det påstås ha utförs har jag som kund mycket liten chans att förstå om det stämmer. Preskribtionstiden finns ju där av en anledning.

Vill man ha betalt har man 3år på sig att berätta det, jag tycker nog att man ska kunna kräva att företagare klarar av det.

Precis som det vanligen krävs av mig att jag reklamerar, ångrar, betalar, avbokar osv i rätt tid.
 
  • Gilla
Ovesun och 3 till
  • Laddar…
F
Tror det är 10år mot samfällighetsföreningen. Men bestrid med motiveringen att slutbesiktning och dokumentation saknas.
 
Claes Sörmland
lsoderlund lsoderlund skrev:
Något slutbesked, garantibevis eller egenkontroll av min beställning har jag ej sett röken av.
Ett slutbesked utfärdas av kommunens byggnadsnämnd så det faller ju helt på dig som byggherre att ansöka om i de fall åtgärden har omfattats av ett bygglov eller bygganmälan där sedan startbesked har givits. Men allt detta är din huvudvärk och inte entreprenörens.

Garantibevis? Har det avtalats om någon särskild garanti för tilläggsisoleringen? Om inte så ska inget sådant utfärdas.

Egenkontroll. Det är återigen upp till vad ni har avtalat om här avseende tilläggsisoleringen. Har ni avtalat om att en viss typ av egenkontroll av tilläggsisoleringen ska genomföras av företaget och att denna ska redovisas på något sätt, t ex i ett protokoll? Annars kan du inte kräva detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Får förtydliga.
Föreningen har beställt ett jobb, detta är en separat beställning, privat sådan, mellan mig och entreprenören, men som utförts i samband med hela arbetet.

Projektet har varit kraftigt försenat och entreprenören har inte skött det snyggt. Saknas rätt mycket för att det skall anses vara bra

Beställningen gjordes någon gång 2019, arbetet påbörjades hos mig november 2021, sedan har jag inte fått ett svar om att arbetet är klart, att det är slutbesiktigat, att det finns en egenkontroll för mitt hus med foton (finns för ett annat hus, men inte för mitt). Ingen specifikation finns heller kopplat till fakturan.

Vill inte påstå at arbetet är utfört på det sätt man kan förvänta sig. Men om jag inte har tillräckliga skäl för att bestrida så betalar jag ju givetvis. Det är inte det frågan handlar om.
Är jag skyldig att betala så gör jag ju det. Men kan jag slippa en kostnad på 60k så gör jag ju gärna det. Därav frågan om preskriptionstiden.
Men då har jag fått klarhet att det är från dagen då tjänsten levererats som preskriptionstiden börjar ticka, och inte från beställning eller påbörjat arbete. Således är det på håret tidsmässigt som de kommit med fakturan.

Dock ämnar jag bestrida fakturan i sin helhet tills dess att jag sett egenkontroll samt på papper godkänd slutbesiktning.

Skall tilläggas att det är en 70 tal till fastigheter som sitter i samma sits.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Claes Sörmland
lsoderlund lsoderlund skrev:
Får förtydliga.
Föreningen har beställt ett jobb, detta är en separat beställning, privat sådan, mellan mig och entreprenören, men som utförts i samband med hela arbetet.

Projektet har varit kraftigt försenat och entreprenören har inte skött det snyggt. Saknas rätt mycket för att det skall anses vara bra

Beställningen gjordes någon gång 2019, arbetet påbörjades hos mig november 2021, sedan har jag inte fått ett svar om att arbetet är klart, att det är slutbesiktigat, att det finns en egenkontroll för mitt hus med foton (finns för ett annat hus, men inte för mitt). Ingen specifikation finns heller kopplat till fakturan.

Vill inte påstå at arbetet är utfört på det sätt man kan förvänta sig. Men om jag inte har tillräckliga skäl för att bestrida så betalar jag ju givetvis. Det är inte det frågan handlar om.
Är jag skyldig att betala så gör jag ju det. Men kan jag slippa en kostnad på 60k så gör jag ju gärna det. Därav frågan om preskriptionstiden.
Men då har jag fått klarhet att det är från dagen då tjänsten levererats som preskriptionstiden börjar ticka, och inte från beställning eller påbörjat arbete. Således är det på håret tidsmässigt som de kommit med fakturan.

Dock ämnar jag bestrida fakturan i sin helhet tills dess att jag sett egenkontroll samt på papper godkänd slutbesiktning.

Skall tilläggas att det är en 70 tal till fastigheter som sitter i samma sits.
Frågan är ju som sagt helt vad du har avtalat om vid beställningen. Grundupplägget i konsumenttjänstlagen är att du köper en tjänst, den utförs helt utan dokumentation och sen ska du betala det överenskomna priset när arbetet är slutfört. Du kan också som i trådens fall få kredit via en faktura med en betalningstid om firman trivs med det upplägget (som de flesta ju gör!)

Till detta kan ni avtala om att i tjänsten ingår viss typ av dokumentation. Slutbesiktningar, foton, vissa egenkontrollsmoment o s v. Egentligen vad som helst. Men det avtalas då före tjänsten beställs. Eller som ett tilläggsavtal efter att tjänsten har beställts. Men det ingår inte utan särskilt avtal.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Denna beställdes redan 2019, utfördes 2021 och jag funderar nu vad som egentligen gäller?
lsoderlund lsoderlund skrev:
Beställningen gjordes någon gång 2019, arbetet påbörjades hos mig november 2021, sedan har jag inte fått ett svar om att arbetet är klart,
Du skrev utfördes 2021 tidigare. Men nu vet du inte om det är klart? Vad är det du beställt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.