Rund öppning i vägg med blå glasfönster, speglar omgivningen, installation inte helt färdig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elrör med buntade kablar i vägggenomföring, synliga skruvar, ofärdigt, oskarpa kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två exempel, det ena dosan sitter ca 12 mm innanför, dem andra ca 6 mm. Fyller de någon funktion?

Det är råspont innanför ett lager gips.
 
Ja det ska vara isolerande matr. ända fram till "apparaten", dvs framkanten av skivan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Förhöjningsringen gör att man kan dra skruvarna i botten så att apparaten sitter bättre än om bara hörnen spänner mot kanten. Förhöjningsringen är knappast ett måste. Men bättre sitter uttagen definitivt.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Gipsskivan duger INTE som "avgränsning" av det utrymme som får innehålla enkelisolerade trådar.
 
E elmont skrev:
Gipsskivan duger INTE som "avgränsning" av det utrymme som får innehålla enkelisolerade trådar.
Jag säger inte att du har fel men varför duger det inte? Och vad skulle risken vara?
 
A Avemo skrev:
Förhöjningsringen gör att man kan dra skruvarna i botten så att apparaten sitter bättre än om bara hörnen spänner mot kanten. Förhöjningsringen är knappast ett måste. Men bättre sitter uttagen definitivt.
Kan säkert stämma, men då gäller det att det är exakt rätt höjd?

Ser att påbyggnadsring kostar mer än dosan...
 
Då har du lärt dig något till nästa gång: köp justerbara dosor.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Jag säger inte att du har fel men varför duger det inte? Och vad skulle risken vara?
Man ska ha två lager isolering mellan spänningförande del och beröringsbar del. Gips är inte isolerande.
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Kan säkert stämma, men då gäller det att det är exakt rätt höjd?

Ser att påbyggnadsring kostar mer än dosan...
Jag tycker inte att det brukar vara så kinkigt. Någon eller ett par mm brukar metallen kunna flexa. Det går ju att fästa uttagen med skruv i hörnen också. Jag brukar använda ringar vid sådana tillfällen. Får du det att sitta stadigt och snyggt utan ringar blir väl de flesta nöjda även om det formellt är fel.
 
Och sedan skulle det vara ett enkelt ingrepp att flytta ut eller byta dosan om man ska slå på en gipsskiva på väggen.
 
E elmont skrev:
Och sedan skulle det vara ett enkelt ingrepp att flytta ut eller byta dosan om man ska slå på en gipsskiva på väggen.
Hur menar du? 🤔
 
Det beror väl på vad som finns bakom gipset? Sätter man en helt ny vägg så monterar man såklart dosorna rätt från början, men om man t ex gipsar en gammal spånskivevägg är det inte så enkelt att flytta ut de befintliga dosorna.
 
Att såga bort en bit av den gamla väggen tar bara några minuter och att flytta ut/byta dosa tar några minuter till. Så det är ingen stor operation att få dosan i "rätt" läge. Den nya skivan täcker ju hålet så lagningen blir mycket enkel.
 
Detta är en ny vägg, men jag bytte från osb till råspont i ett sent skede, så gipsen kom ut lite mer. Sedan hamnade några dosor längre in pga de styva vp-rören, vilket jag inte hade räknat med.

Lätt att vara efterklok... 😉
 
P pjkw skrev:
Jag säger inte att du har fel men varför duger det inte? Och vad skulle risken vara?
Det låter som om du ifrågasätter elmont's svar, eller är det en fråga du ställer? Jag tolkar det som en fråga.

Dosor och elinstallationsrör är gjorda av självslocknande material i händelse av varmgång och brand.
Och grundisolerade ledare får inte komma i kontakt med byggnadsdelar som potentiellt är ledande och berörbara.
Elinstallationsreglerna beskriver ca 50 olika sätt att förlägga ledningar på, där inget av dem innefattar grundisolerade ledare direkt på eller i byggnadsdelar.
Det finns (tyvärr) ingen specifik regel för just detta längre, men de gamla föreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5 anger i en not under tabell 52F att trä eller annat hygroskopiskt material inte accepteras som tilläggsisolering.

Typ sånt här är alltså inte tillåtet. Skulle man då acceptera en glipa på 1 cm gips? Det står alla fritt att bedöma den risken och göra ett avsteg från reglerna, vilket ska dokumenteras enligt 1 § 2 kap i ELSÄK-FS 2022:1. Är byggnadsdelen isolerande och icke brandspridande så visst. Svaret på om man gjorde rätt får man i domstol efter en olycka.

Plaströr och elektriska kablar synliga, möjlig infrastruktur för VVS eller elinstallation, otydlig, närbild.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.