Har precis nyinstallerad kamin. Dessutom tillgång till gratis ved!

Så teoretiskt borde det med andra ord alltid löna sig att elda för mig! :) (Kontra Elpriset).

Men diskuterade lite med en polare i helgen, hur billig måste veden vara för att det skall vara lönsamt om man köper ved (Färdigtorkad), kontra att låta t.ex. en Luftvärmepump värma huset istället?

Kikar man just idag ( i stockholm) så kostar köpeved på Bauhaus 79kr för 40L, det blir 1975 kr / kubik (staplad).
Kollar man blocket tycker jag mig inte hitta torr ved för billigare än det? Eller räknar jag helt fel?

Men lönar det sig att köpa ved för den pengen, eller skulle man lika gärna kunna låta Luftvärmepumpen jobba på?

Om man ersätter luftvärmepumpen med Direktverkande, eller åt andra hållet en Bergvärmepump, när lönar det sig då?

Någon som kan hjälpa till med räkneexempel / formel?



/Jocce
 
  • Gilla
  • Wow
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
För att kunna göra en kalkyl "bör" man utgå från varje fastighets energiförbrukning.
Men också från åtgärder för att minska behovet av tillförd energi om den möjligheten finns.
En så enkel sak som storlek på hus har stor påverkan, men också personliga krav som vilken innetemp man vill ha påverkar.
Mitt råd är att se till helheten, om man kan minska energibehovet kan det påverka vilken värmekälla som blir mest ekonomisk. Så inget svar på din fråga.
 
  • Gilla
Alin Stoian och 3 till
  • Laddar…
Jag värmer hela huset genom att elda björkved i en större täljstenskamin.
Går åt ca 15 kbm kluven ved inslängd under tak.
Att köpa säckved är inte på tal överhuvudtaget, då det går åt ca 3 st 40 liters om dagen vintertid.

2000 kr x 15 = 30 000 kr / år, för mig om jag skulle köpa storsäck då.
Nu har jag ett enplanshus på 128 m2.

Myseldning är en helt annan sak.

I dagarna får jag tillgång till ett lass björkved. 450 kr / kbm på lastbil.
Färdigt kapat och kluvet då blir vedhögen dubbelt så stor i volym varar mao 2 säsonger.
Gör arbete själv. Väl betalt om man säger så.

Visst kan du sitta å mysa vid en söckvedseld, men knappast försvarbart om du köper ved i 40 liters nötsäck för uppvärmning.
Ved i 1 kbm säck... Då blir det annat pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo och 13 till
  • Laddar…
Men nu hade du tillgång till gratis ved.
Gratis är gott!

Så hala fram räkningarna de kostnader du hade tidigare för uppvärmning och jämför mot 0 kr.
Allt är vinst.
 
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Sedan får man definiera vad gratis ved är;)
Jag har den gratis men det kostar att få ut den ur skogen tills att den kan eldas utifrån hur många kbm man behöver.
Och så får man vikta sin tid hur man värderar den, finns ju mycket som påverkar.
När vi flyttade in i vårt hus var det vedeldning och acktank, efter ett år byttes den ut. Familj där båda arbetar med småbarn blev valet prioriterat som bekvämlighet
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Brodern och 10 till
  • Laddar…
Som Gymnasielärare eller numer pensionär, är det bara gott att hålls med ved både för kropp o själ.
 
  • Gilla
Meta9 och 16 till
  • Laddar…
Huggen travad björkved i 30cm längd innehåller 1995kWh per m3t om den har 0% fukthalt, är fukthalten högre minskar förstås energiinnehållet motsvarande.

Blöt björk kapad och kluven i skogen i dag ca 1000kWh
20%fuktig ca 1600kWh, så att kapa, klyva och torka veden NU är viktigt om det ska bli nån ekonomi i den egna "gratisveden"
 
  • Gilla
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
Jag gör ett försök. Ni får byta ut siffror om de är felaktiga.
1 kubik travad björkved = 1500 Kwh
verkningsgrad på kamin 80% : 1500*0,8=1200Kwh
1975/1200=1,65 Sek/Kwh

Värmepump cop 3
1200/3=400
1975/400=4,94

Alltså ska elen kosta mer än 4,94(inklusive alla påslag) för att det ska bli lönsamt med ved.
 
  • Gilla
Mirkan och 25 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Huggen travad björkved i 30cm längd innehåller 1995kWh per m3t om den har 0% fukthalt, är fukthalten högre minskar förstås energiinnehållet motsvarande.

Blöt björk kapad och kluven i skogen i dag ca 1000kWh
20%fuktig ca 1600kWh, så att kapa, klyva och torka veden NU är viktigt om det ska bli nån ekonomi i den egna "gratisveden"
Med nu menar du idag?
Tänkte ta ner några björkar men det blir inte förens i slutet mars, nu är det minst 50cm snö och mer på ingång
 
Finns för mycket osäkerhetsfaktorer för att kunna säga ett pris.
Men att köpa ved i 40-literssäckar tror jag aldrig kan vara lönsamt. Skulle elpriset gå upp så mycket att det lönade sig att köpa 79:- säck så kommer garanterat säcksäljarna att ha höjt priset till kanske 150 per säck.

Sen skiljer det mycket mellan olika träslag t.ex. ger ask betydligt mer energi än gran. Vill man ha ännu större skillnader så kan man ta t.ex. sälg och ek, men ek bör man vara försiktig med när man eldar, men det funkar bra som komplement till annan ved.

Sen får man ut mindre del av energin i ved som effektiv värme i huset än vad man får via t.ex. en värmepump.

Så att ge en siffra är i princip omöjligt utan att mäta i et specifikt hus. Typ jämföra två perioder med ungefär samma utomhusklimat och elda ved ena perioden och köra 'vanlig' uppvärmning andra och ha samma komfortnivå i huset. Då borde man kunna få ett ganska precist mått.

För att göra ved 'garanterat' lönsamt krävs nog att man gör det mesta jobbet själv.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Gösta Hjalmar och 6 till
  • Laddar…
O herre gud... Ska direkt sätta på direktelen:rofl: Jag går ju ekonomiskt med förlust.:thinking:

Bundet avtal 59 öre /kWh tills okt 24, därefter timavtal. Och möjligen då lite eldande i kaminen för mysandets skull. 50 kr per säck?

- Ja herrejösses, kanske börja sälja säckved?
160 kr st i Oslo, 149 kr vid gränshandeln.
 
  • En kakelugn med brinnande eld, ved, figurer och troféer i ett hemtrevligt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tibb och 9 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Visst kan du sitta å mysa vid en söckvedseld, men knappast försvarbart om du köper ved i 40 liters nötsäck för uppvärmning.
Ved i 1 kbm säck... Då blir det annat pris.
@Hybro det borde vara ett annat pris i större förpackning, men nu i dag 1 feb när folk betalt sina värmeräkningar och söker alternativ får nog 2000kr/m3 anses som ett bra pris även för torr björkved i storsäck efter som det borde motsvara ca 2kr/kWh om min huvudräkning stämmer.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
nino nino skrev:
Med nu menar du idag?
Tänkte ta ner några björkar men det blir inte förens i slutet mars, nu är det minst 50cm snö och mer på ingång
Det är mycket troligt att du kan få veden torr även om du klyver den 31mars, men avverkar och kör du ut veden i dag är fukthalten i träet sannolikt lägre, veden blir inte skitig och slöar kjedja, har du minusgrader är det en fröjd att klyva frusen färsk björk. Om veden delas nu kommer den frystorka och ju mindre sav det är i den ju lättare torkar den och det är oerhört liten, jag skulle säga försumbar risk att vinter avverkad och kluven ved möglar.
 
  • Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Sedan får man definiera vad gratis ved är;)
Jag har den gratis men det kostar att få ut den ur skogen tills att den kan eldas utifrån hur många kbm man behöver.
Och så får man vikta sin tid hur man värderar den, finns ju mycket som påverkar.
När vi flyttade in i vårt hus var det vedeldning och acktank, efter ett år byttes den ut. Familj där båda arbetar med småbarn blev valet prioriterat som bekvämlighet

Jag är uppväxt med vedeldning. Varje sommar i 15 år då gick det 2-3 veckor att såga, klyva och lava 30-40 kubik för att värma 2 bostadshus och maskinhall. Och sen ska man alltid planera eldningen också, hände ofta man kom hem till ett hus som höll 15 grader. Nu som vuxen går jag och klappar vår kära värmepump varje dag för all tid (och energi) den sparar. :love:

Och sen inte att glömma att det är ganska farligt att köra motorsåg och klyv också. Jag har lyckligtvis aldrig skadat mig annat än klämt fingrarna några gånger. Men det kan gå riktigt illa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Värmelärlingen och 27 till
  • Laddar…
Tomture61
Om man börjar med huset som kaminen bor i , är det självdrag - mekanisk ventilation (FX / FTX)
En vedkamin går inte riktigt att jämföra med en LLVP , LLVP har ju en fläkt som sprider värmen .
Vad är det för COP på LLVP ?
Vad är det för verkningsgrad på vedkaminen ?
Hur svårt / lätt är det att sprida värmen från en vedkamin i bostaden ?
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.