Jag brukar ju reparera ett och annat både nytt och gammalt och som mångårig skrotsamlare och ansvarig för katalogiseringen på byns museum har jag fått en uppfattning om nutida respektive dåtida kvalitet.

Som jag ser det kan problematiken sammanfattas i fyra teser.

1. Nutidsmänniskan använder en allt för stor del av sin disponibla inkomst på att köpa saker som inte fyller någon som helst funktion och saker som används en kort tid och sedan kasseras.
Det leder till att pengarna inte räcker till hållbar kvalitet på de sakerna man verkligen behöver. Börjar man tänka i det perspektivet så ser man oändliga möjligheter att töja på slantarna och få dem att räcka till saker som man aldrig trodde var möjligt. Man behöver inte köpa nytt innan det gamla har tjänat ut. Har man inte råd att köpa nytt av bra kvalitet kan man köpa begagnat.
Så gjorde folk i många tusen år före konsumtionssamhället uppstod.

2. Nutidsmänniskan älskar att intala sig själv att man inte kan. Det verkar rentav ha blivit normalt att ha en kompetens som är så smal att den inte existerar och vara totalt hjälplös på alla andra områden.
Ingen människa föds till hantverkare. Alla måste göra ett antal misstag längs vägen och lära sig både av dem och av misstag som andra har gjort. Övning ger färdighet och en förmåga stöder en annan. Jag skulle inte klassificera mig själv som mer än normalhändig men jag har gjutit babbitslager och skavat gjutjärn och snickrat fönster med handverktyg och timrat med hästhuvudsknut och kilat sten och murat och mycket annat som folk inbillar sig kräver någon sorts superbegåvning.
I grunden handlar det bara om att närma sig problemet med en lämplig blandning av ödmjukhet och tillit till sin egen förmåga att lära sig.

3. Tillverkarna försöker tvinga oss att köpa och kasta bort i en ännu högre takt genom att tillverka varor som inte håller och inte går att reparera.
Många varor försämras i snabb takt. Numera styrs världen av lägsta prisets tyranni och det innebär att varje del som fungerar kommer att bytas ut mot en billigare. Vi har gått framåt någonting oerhört inom vetenskapen på 100 år men allt oftare ser man konstruktioner där konstruktören har struntat i grundläggande mekanik och hållfasthetslära.
Det fanns billiga varor av dålig kvalitet förr också men det fanns i allmänhet bra varor också så man hade möjlighet att välja. Det fanns många dåliga konstruktioner baserade på bristande kunskap.
Likväl har väldigt många varor blivit sämre sedan dess och det är ett dåligt betyg åt konsumtionssamhället.

4. Nutidsmänniskan har förlorat begreppen om råvarorna.
Trä kommer från växande träd. Järn kommer från järnmalm som anrikas och smälts i masugn. Man behöver inte köpa allting av handlare som säljer hobbymaterial/byggmaterial/inredning eller vad det nu är. Allt behöver inte vara superförädlat och marknadsdsfört just åt mig.

Nej nu skall jag ut och fortsätta tillverka nya delar till en vertikalfräs från 60-talet.
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Har nog aldrig varit så mycket för att byta ut fungerande möbler eller apparater. Hade faktiskt en tjock-tv ända fram till 2012 då den pajade. Köpt möbler begagnat många gånger, har nu två soffor och köksbord som köpts beggade.
Bil vill jag däremot ha av lite nyare snitt, har nu en -09 Skoda, mycket för att nyare bilar är betydligt bättre vid en krock samt att man färdas bekvämt. Och ser alltid till att ha fräscha och bra däck på bilen och övrig säkerhetsmässig utrustning i skick. Man har ju dyrbar last med sig (tre barn) och då ska inte tex däcken avgöra om jag hinner väja eller bromsa i tid.
Och vad mer? Jo dammsugaren (Electrolux) har jag limmat om slangen på just var den går ut från dammsugaren, bytt teleskoprör och sladdvinda. Är medveten om att jag säkert kunnat få en ny till en inte alltför högre kostnad, men det kändes ju onödigt att slänga för skitsaker.
Tvättmaskinen som säkert är 15 år gammal nu har jag bytt gummibälgen på, och funkar som den ska.
Verktyg brukar jag köpa kvalitet, det brukar löna sig i längden! Men det känns skrämmande att märken som tidigare har stått för kvalitet (kamasa, bahco och dyl) har börjat göra verktyg i sämre kvalitet. Ta bara kamasas instegsmodell i garagedomkraftsegmentet, är ju en ren kina-produkt! Har nu en fein med bränd motor som jag velar om det är värt att laga eller om man ska köpa ny....
Kan ju tillägga att jag bara är 35 bast...
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Rönnerdahl skrev:
Blir det verkligen bra att byta skaft på
en yxa? Min erfarenhet är att när väl det första skaftet har pajat, så lossar ersättningsskaftet hela tiden.
Det finns många bra video på Youtube. Denna video är från en jag följer och hans metoder verkar fungera (han har fler i samma ämne): [video=youtube;wqgUSbbdJRM]https://www.youtube.com/watch?v=wqgUSbbdJRM[/video]

En annan (tror den är i två delar):
[video=youtube;wTkSdxUBRO8]https://www.youtube.com/watch?v=wTkSdxUBRO8[/video]

heimlaga: Jag är nog rätt lika. Var egentligen teoretiskt lagd men pga livets omständigheter så har jag lärt mig laga och bygga det mesta. Efter lite klurande brukar jag komma på hur man ska göra på bästa sätt och för det mesta brukar det bli bra och hålla länge. Tillfredsställelsen över att ha tänkt ut och gjort något med egna händer är också en klart positiv faktor!
 
Redigerat:
  • Gilla
Rönnerdahl och 1 till
  • Laddar…
Ja så är det........ och genom att göra saker utväcklar man händigheten.
Det räcker med att vara normalhändig för att kunna utväckla förmågan väldigt långt.

Vid närmare eftertanke tror jag nog att min normalhändighet är normal i de kretsarna jag umgås men litet över medeltalet i samhället som helhet. Litet över medeltalet räcker för att klara nästan vad som helst..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
heimlaga skrev:
Vid närmare eftertanke tror jag nog att min normalhändighet är normal i de kretsarna jag umgås men litet över medeltalet i samhället som helhet. Litet över medeltalet räcker för att klara nästan vad som helst..
(y)
Jag vet inte riktigt varför, men detta stycke gillade jag skarpt.
Lite både filosofiskt och poetiskt på något vis. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.