thomasx skrev:
Därtill tycker barnen att de är roliga och kan dessutom klättra i och ur själva vid behov.
Om det är en fördel att de kan klättra ur själva tål nog att diskuteras...;):cool:
 
Alfredo skrev:
Om det är en fördel att de kan klättra ur själva tål nog att diskuteras...;):cool:
Jag tycker det är väldigt bekvämt att bara knäppa upp midjeremmen så klarar dom resten sjäva sen. Samma när dom ska i. -Sätt dig i stolen så ska du få en smörgås. Sen e re bara å snäppa fast remmen. :)
 
thomasx skrev:
Jag tycker det är väldigt bekvämt att bara knäppa upp midjeremmen så klarar dom resten sjäva sen.
Okey då, men snart fixar de även remmen själva...;)
 
Korvgubbe
Vet inte om det är så mycket bättre när de klarar av att knäppa upp remmen själva men inte kan klättra ned utan står och hoppar i en ranglig barnstol från ikea eller liknande ;)
Trappstolen är väl mer eller mindre fulländad i sin design och det finns en anledning till att den är oerhört populär genom årtiondena.
 
Blir det verkligen bra att byta skaft på
en yxa? Min erfarenhet är att när väl det första skaftet har pajat, så lossar ersättningsskaftet hela tiden.
 
Givetvis byter man skaft på en yxa!
Kan man konsten är sannolikheten kring 95% att det nya skaftet blir lika bra som orginalet. Hur skicklig man än är händer det någon enstaka gång att man misslyckas.

Någonting är fel i din metod eller nogrannhet om det inte blir bra för det mesta. Har du provat att gnugga insidan på ögat (hålet) med timmermanspenna och sedan försiktigt tälja bort de svarta fläckarna på skaftet. Försiktigt steg för steg tills passningen är nästan 100%.
Sedan sågar man spåret för kilen och så penslar man på linoljefernissa eller tjära på den delen av skaftet som skall in i ögat och så rullar man den i aska och så slår man dit det. Sedan kilar man.
Det finns en del gamla yxor som har ögat koniskt bara en väg så därför går inte skaftet att kila fast. Då brukar jag pensla epoxylim inne i ögat innan jag slår dit skaftet. Epoxy går att ta bort med varmluftspistol när man skaftar om men man måste ha eggen i vatten så den inte tappar härdningen.

En bra och välbalanserad bila eller annan specialyxa brukar rentav löna sig att stålsätta med nytt stål när det gamla bettet är slutslipat. Om man stålsätter den en gång var tredje generation ungefär så håller den för evigt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Tack för ett bra och utförligt svar. Beskrivningen visar dock på att tillvägagångssättet ligger långt långt över
min händighetsnivå . Och bara att skaffa alla "ingredienserna". För principen att återanvända saker skulle jag kunna tänka att lämna bort jobbet till nå n fixargubbe och betala. Men det blir väl antagligen dyrare än att köpa nytt.
 
Jag skulle säga att om man ser till att det nya skaftet går hela vägen igenom yxhuvudet, men utan att glappa och är varsam när man slår in kilen så att man får in den långt utan att den går sönder så räcker det ganska långt. Det finns även metallkilar som man kan komplettera med. Epoxy är inte heller direkt svårjobbat. Men om man inte vill eller kan så går det ju bra att köpa en helt ny yxa också.
 
Kolla runt bland grannar/bekanta om de kan hjälpa dig det brukar räcka med ett tack eller någon gentjänst.
Har en bekant som är proffs på att svetsa, fräsa och svarva det mesta i metallväg.
En granne med skogsgård behövde nya skaklar till sin skottkärra så även jag och till det brukar man rekommendera ask, bok, etc, men han hade bara gamla ekplank liggande på gården så det fick bli ek. Våra kärror har nu rullat många år med dem utan att skaklarna spruckit sönder, men rätt material var det inte;)
Så har man gamla redskap av kvalité så är det värd att hålla liv i dem och även betala lite extra.
 
Redigerat:
Jag tror att du bara intalar dig att du inte kan.
Så som människor får lära sig att göra i dagens värld.

Skaffa en timmermanspenna och en vass kniv och så försöker du!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Mikael_L
AndersS skrev:
Så har man gamla redskap av kvalité så är det värd att hålla liv i dem och även betala lite extra.
Ja det är värre med många moderna prylar, prylar som verkligen inte är gjorda för att kunna repareras eller underhållas. :eek:

Efter ett par sopset som snabbt bara föll i bitar och var omöjliga att fixa på något vettigt vis (ni vet lite folietunn aluminium i skaft och vek, tunn och skör plast i resten) så bestämde jag mig för att skulle hålla ögonen öppna på alla möjliga ställen (auktioner, Röda korset kupan etc) efter en gammal sopkvast helt i trä.
Förr fanns det ju kvalitetsgrejer, som användes inom offentlig förvaltning och militären osv.

Men så stötte jag på detta sopset på en affär här lokalt:
Traditionellt sopset helt i trä med en borste och en skyffel.
http://www.trasaker.se/sv/borstar-kvastar/borstar/sopset.html?gclid=CKvRje2L4tICFVyJsgod2SwJkQ

Köpte och var glad och nöjd en bra tid. Men så råkade skaftet separera ifrån borstdelen en dag. En lite olycklig händelse men dock tycker vi att det gick lite väl lätt sönder. :x
Men i vilket fall är det ju ingen match att fixa när det är sådana här prylar.
Jag stämjärnade ut det gamla limmet lite snabbt och försiktigt och drog på PU-lim, och nu sitter det ihop som limmat ... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag handlade för x år sedan två Fiskars räfsor med fina lättmetallskaft och löstagbar räfsdel i plast, de kostade då runt 300:-/styck och i tron att kunna byta räfsdelen. När jag förra året ville köpa nya räfsdelar, de i plast, fanns de inte som reservdel när jag till slut tog direktkontakt med Fiskar.
Totalt vansinnig lösning att behöva kassera två perfekt fungerande skaft i aluminium, snacka om resursslöseri och lättlurad kund som inte förstod att lösningen bara var tillverkningsrelaterad.
 
Är inte hela problematiken mer att idag är man lat och har alldeles för mycket pengar?

Exempel, vem sitter och syr ihop en skjorta som gått sönder?
Vem börjar felsöka sin bil när man märker att den misständer?
Vem byter skaft på sin yxa när skaftet pajar?

Svaret är att det är en minoritet som gör detta. Säg att det är max 10 % av befolkningen som gör en av dessa tre exempel. Det betyder att 90 % av alla yxor kasseras när de är använda.

Svaret ligger nog i att idag har de flesta lite för mycket pengar och därför behöver de inte laga sina saker, de har råd att köpa nya. Vidare så är de flesta för lata för att försöka lära sig något nytt. De flesta smalnar in sina kunskaper till en synåls storlek och gör bara detta resten av sina liv. Mycket på grund av lathet, man skulle behöva "offra" 2 h om dagen i en månad för att lära sig att göra ett riktigt bra yxskaft. 2 h som man inte kan få sitta i soffan och glo på tv eller 2 h som man inte får facebooka (eller sitta vid BH). Tänk vilken hemsk tanke.


Sen så är det som några i början skrev, de bra sakerna från förr i tiden finns kvar, de dåliga är för länge sedan borta. Så det är inte något riktigt bra exempel att jämföra gamla och nya saker..

För min egen del så brukar jag ofta köpa billiga saker. Billiga tv-apparater, billiga bilar, billiga möbler. Dels vet jag att tv-apparaten är out of date om 4 år, vare sig jag köper en tv för 5000 kr eller en för 25000 kr. och även en 5000 krs tv håller i 4 år om man inte slänger en gjutjärnspanna genom rutan.
Med bilar tycker jag det är lite kul att mecka och mecka kan man knappt göra med nya bilar. Därför får man sikta in sig på lite äldre och billigare bilar.
Möbler blir slaktade av mina 3 barn här hemma. Det kräks, hoppas, äts och körs bilar in i dem hela tiden. Då känner jag att det är lite skönare i själen om soffan bara kostade 5000 kr istället för 35000 kr. När de blivit större kanske jag kan tänka om men just nu så skulle det bara ge mig extra huvudvärk.

Däremot med verktyg som man inte kan tappa bort var och varannan dag, där kan jag tänka mig att pynta ganska mkt pengar. Exempelvis kap/ger-såg, bordssåg osv.

Jag är sjukt fumlig med saker som är små och bräckliga. Jag har pajat alla mina "smartphones" jag någonsin ägt redan innan det första året. Så nu har jag lärt mig att jag är hopplös med detta och köper bara billiga saker för under 2000 kr. Detta har en ytterligare positiv effekt, de är inte sådär superbra så man blir inte sugen på att sitta och pilla med dem hela jävla tiden :)

Så kontentan är att sakerna är bättre idag än förr i tiden! Anledningen till att man bygda mer gedigna saker förr i tiden var att man inte visste bättre och man hade inte lagt 300 000 h på att analysera vilken godstjocklek som är den ultimata för att vara handledare i en trappa. Då var det billigare att bara köra på en solid stång (vilket naturligtvis håller i en oändlighet, men är jävligt jobbig att montera).
 
  • Gilla
weza
  • Laddar…
Ett problem är förmodligen att det är så få som faktiskt försöker laga eller köpa reservdelar. Jag har en Fiskars grensax där mothållet gick sönder för ett par år sedan. Jag var inne i flera butiker med Fiskars i sortimentet för att få tag på en reservdel. På alla ställen var det samma visa. Nej jag har inget kvitto. Nej det är inte ett garantiärende. Jag vill bara köpa en reservdel. Det var som att ingen varit med om detta förr. Den gången gick det i alla fall att beställa reservdelar. Och det blev betydligt billigare än en ny grensax.
 
Just det här med reservdelar tycker jag har blivit rätt enkelt med internet. Jag beställde t.ex hem en ny USB-port till surfplattan för några dollar, istället för att kassera den då den inte laddar. Och så fort jag får tid ska jag löda i det nya batteriet i eltandborsten, som kostade 100:- jämfört med 1000:- för en ny tandborste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.