Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är den tiden på året man har utmaningen med dagvattenhanteringen
Och det vet VA-verket och får enorma mängder som dom har problem med att hantera. Beror lite på om det finns dagvattenrör. I vissa kommuner kopplas det på aloppsrören och då stoknar reningsverket. Så med det erbjudandet så kommer VA-verket att få tillbaka mångdubbelt ekonomiskt och skyffla över kostnaderna på fastighetsägarna. Numera vid nybygge så ska varje fastighet ta hand om sitt dagvatten själva, iofs inte fel att ge det tillbaka till moder jord och inte flytta det till någon sjö eller hav.
 
Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Numera vid nybygge så ska varje fastighet ta hand om sitt dagvatten själva, iofs inte fel att ge det tillbaka till moder jord och inte flytta det till någon sjö eller hav.
Det är roligt det där. Jag ser småhusen som byggs i mitt grannskap. På pappret har de LOD i bemärkelsen en stenkista som ska hantera vattnet på tomten. Dess minimala storlek har hittats på av en dagvattenkonsult som inte ens har besökt platsen och noterat att det är berg och lera som inte går att infiltrera i. Men sen löser de pragmatiska grävmaskinisterna det hela vid grundläggningen genom att strunta i dagvattenutredningen (har de ens tagit del av den?) och leder ut vattnet från tomten till omgivande naturmark. Kommunens byggnadsnämnd förstår ingenting och tror att den lilla stenkistan faktiskt tar emot och infiltrerar vatten. Hur det ser ut under marken vet de inget om.
 
  • Gilla
  • Haha
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Här är det separerad anslutning för avlopp-dagvatten, grävdes om i början på 90-talet enl de som bott här länge. Lades ihop med avloppet från början, men skapade problem på ett par fastigheter.
 
En typisk villaträdgård har en gräns för hur mycket vatten den kan absorbera, överskrids denna gräns så kan man få fuktporblem i byggnaden (tex översvämning I källaren). Det går ofta inte att gardera sig helt mot översvämning, men sker det på "rätt" sätt så får man ersättning från sitt försäkringsbolag. Att leda ut regnvattnet på gräsmattan o.s.v. fungerar kanske bra vid ett vanligt sommarregn, men det sänker även gränsen för vad trädgården klarar av. Förr eller senare kommer det där hundraårsregnet.

Så det är i princip en lek med sannolikheter och hur mycket man tycker det är värt att gardera sig. Har man otur så får man fuktproblem i ett inredd källare under förutsättningar där försäkringsbolaget inte hjälper till.
 
S Staffan-N skrev:
Så det är i princip en lek med sannolikheter och hur mycket man tycker det är värt att gardera sig. Har man otur så får man fuktproblem i ett inredd källare under förutsättningar där försäkringsbolaget inte hjälper till.
Ja det känns ju knepigt när VA-bolagets argument för att koppla från sig är minskad risk för källaröversvämningar, om det innebär att jag istället flyttar över risken till att själv få fuktproblem i källaren via min potentiellt översvämmade trädgård.
 
  • Gilla
Gamecube
  • Laddar…
O
Danska vägen Danska vägen skrev:
Ja det känns ju knepigt när VA-bolagets argument för att koppla från sig är minskad risk för källaröversvämningar, om det innebär att jag istället flyttar över risken till att själv få fuktproblem i källaren via min potentiellt översvämmade trädgård.
Bakgrunden till detta är ju regnet 2014.

https://www.mynewsdesk.com/se/vasyd...aenkte-malmoe-vad-har-haent-sedan-dess-409178

Som sagt, du kanske inte har rätt förutsättningar men andra har det. Då är det väl jättebra att möjligheten finns?
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
Ja att koppla bort sig minskar risken för att andra hus som ligger längre ner får sina källare översvämmade av ert dagvatten, så det är ju solidariskt :) Vill man skydda sig själv mot scenariot så finns det backventiler till avloppet. Jag är glad över våran, den gjorde att vi bara fick vårat egna dagvatten i källaren istället för grannens avlopp.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Bakgrunden till detta är ju regnet 2014.

[länk]

Som sagt, du kanske inte har rätt förutsättningar men andra har det. Då är det väl jättebra att möjligheten finns?
Jotack det minns jag mycket väl. Bodde själv i inrett sovrum på källarplan när det inträffade och vaknade upp till en halvmeter vatten som skvalpade runt sängen. Vilka tider!

Klart att det är bra om möjligheten finns. Det var bara en sådan diskrepans mellan VA syds käcka bilder på gulliga avrinningsdammar, och svaren här om att det är en ekonomisk förlustaffär och att man minst behöver ett underjordiskt tanksystem om det ska vara riskfritt.
 
  • Wow
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Ja att koppla bort sig minskar risken för att andra hus som ligger längre ner får sina källare översvämmade av ert dagvatten, så det är ju solidariskt :) Vill man skydda sig själv mot scenariot så finns det backventiler till avloppet. Jag är glad över våran, den gjorde att vi bara fick vårat egna dagvatten i källaren istället för grannens avlopp.
Allt för samhällets bästa! 🤠
 
Jag misstänker starkt att VA-syd inte har koll på vad de egentligen ber om, eller snarare konsekvenserna av det. När en detaljplan tas fram görs utredningar för att säkerställa dagvattenhanteingen men det man gör nu innebär att förutsättningarna förändras.

Tycker du gott kan fråga bygglovskontoret om vad de anser om utskicket.

Du som fastighetsägare är ansvarig för avvattningen av vattnet från din fastighet som inte infiltreras inom din fastighet. Det kan i ditt fall innebära att om du hoppar på erbjudandet och ditt dagvatten senare orsakar problem för en granne att du får föreläggande om att ansluta dig igen.

Det är bland annat därför man vid bygglov idag behöver redovisa för hur man tänker ta hand om dagvattnet för att få bygglov. Spontant känns det mindre sannolikt att man skulle få ändra en sådan sak i efterhand, så har du ett nyare hus är det definitivt läge att kolla med bygglovskontoret.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är bland annat därför man vid bygglov idag behöver redovisa för hur man tänker ta hand om dagvattnet för att få bygglov. Spontant känns det mindre sannolikt att man skulle få ändra en sådan sak i efterhand, så har du ett nyare hus är det definitivt läge att kolla med bygglovskontoret.
Huset är motsatsen till nytt, bor i ett egnahemshus byggt tidigt 1920-tal. Vet inte hur dagvatten hanterades på den tiden? :)

Oavsett det, och med tanke på vår relativt lilla tomt & övriga förutsättningar, har jag bestämt mig för att avstå frånkoppling och om något bara montera fällbar utkastare som det tipsades om. Tack för engagemanget!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Claes Sörmland
mexitegel mexitegel skrev:
Det är bland annat därför man vid bygglov idag behöver redovisa för hur man tänker ta hand om dagvattnet för att få bygglov. Spontant känns det mindre sannolikt att man skulle få ändra en sådan sak i efterhand, så har du ett nyare hus är det definitivt läge att kolla med bygglovskontoret.
Det ska ju sägas att dagvatten som leds juridiskt sett är avloppsvatten. Och sådant avloppsvatten ska renas/tas om hand så att människors hälsa och miljö inte riskeras. Om man ändrar på dagvattensystemet så ska det anmälas till kommunens miljökontor. Det finns inget startbesked som i PBLså åtgärden kan påbörjas direkt efter anmälan. Om miljökontoret bedömer att det finns risker för människors hälsa och miljö så kan de förelägga fastighetsägaren att inte utföra åtgärden eller återställa den åtgärd som redan har utförts.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag kan ju lägga till att förutom anmälan till miljönämnden så krävs en parallell anmälan till byggnadsnämnden om man vill ändra från kommunalt anslutet dagvatten till ledning av dagvattnet till t ex en stenkista, stendike eller damm.

Detta p g a krav i 6 kap 5 § PBL på anmälan vid installation eller väsentlig ändring av anläggning för avlopp i en byggnad eller inom en tomt.

Här måste man vänta på startbesked för att få påbörja åtgärden att ändra på anläggningen.

Så det låter som att den där summan man fick i bidrag från VA-verksamheten kanske inte ens täcker kostnaderna för att göra anmälan till miljönämnden respektive byggnadsnämnden. I alla fall inte om man räknar med kostnaderna att upprätta fackmässiga handlingar för de två anmälningarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, det där är sådan Information som man faktiskt borde förvänta sig skulle bifogas i ett brev från en myndighet som VA-syd. Jag ställer mig ytterst tveksam till att man beaktat alla aspekter av det där utskicket.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
mexitegel mexitegel skrev:
Som sagt, det där är sådan Information som man faktiskt borde förvänta sig skulle bifogas i ett brev från en myndighet som VA-syd.
Jag tror inte de kan det där med anmälningskravet i miljöbalken respektive PBL.

I min kommun som jag inte tror är något skräckexempel utan en rätt typisk mellanstor kommun så är det vattentäta skott mellan miljönämndens tjänstemän (som följer miljöbalken), byggnadsnämndens tjänstemän (som följer PBL) och den tekniska enheten som funderar på VA-ledningar, vattenmätare och liknande. De sistnämnda verkar vara praktiskt folk som inte kan nästan någon lagstiftning medan de två nämndernas tjänstemän tänker helt juridiskt.

(Sen ska sägas att jag tror inte en enda småhusägare i min bekantskapskrets/omgivning har gjort någon anmälan när de har ändrat dagvattenhanteringen på sin tomt. Eller snarare, jag vet det. Undrar om alls sådana anmälningar kommer in till byggnadsnämnder/miljönämnder. Förutom då i samband med bygglov då de bakas in som en del av bygglovet.)
 
Redigerat:
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.