nizzehult
Jag fick en idé och kan inte släppa detta riktigt helt; hur är det med er som jobbar eller har satt er in i 3D-utskrifter? Det skulle vara fullt möjligt att rita och skriva ut en sån här detalj. Har kollat lite på företag som pysslar med sånt och då blir det dyrt för man vänder sig mot tillverkande företag som håller på med prototyper där "money is not an issue" så under en tusenlapp klarar man inte.
Som jag har förstått så är det själva ritandet, alltså att lägga upp själva ritningen som är det stora jobbet, själva utskriften är rätt självgående och då det inte handlar om att göra det supersnabbt så skulle även enklare skrivare duga.
Är detta nåt som man själv kan göra och/eller finns det rentav någon här som kan hjälpa till (mot en slant)?
 
nizzehult
Dusch_v2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har min son fixat en utskrift av en ny del! Ska bli intressant att se om den passar, kanske behöver modifieras lite innan vi blir helt nöjda.
 
nizzehult
Passade som en smäck! Tänk hur tekniken har utvecklats. Få se bara om det håller i längden. Det här är v2.0 som syns på bilden, v3.0 ser lite annorlunda ut. Sonen säger att det även går att skriva ut i nylon som är en segare och mera hållfast plast men han lyckades inte få utskriften att fungera med detta materiel. Men detta duger gott och det går ju att göra fler om det kniper!
 
  • Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
Ascoolt! Jag blir mer och mer sugen på att köpa mig en 3D-skrivare :). Vad är det för skrivare din son har?
 
nizzehult
Hm. Ja det är ingen han har privat utan det är på sitt jobb men jag tror inte att det är någon värstingmodell. Kan försöka ta reda på det.
 
  • Gilla
bt86bt
  • Laddar…
Hej Nizzehult jag har exakt samma dusch och exakt samma problematik där varken tidigare ägare eller lokala badrum-företag känner till märket. Endast grannen som hade ett svagt minne att det företaget skulle ha gått i konkurs.

Jag tänker jag skickar dig ett direkt meddelande om du har kvar någon extra kopia av dusch-delen eller om du har ritningen som fil att dela med dig.
 
  • Detalj av en duschkabin med synlig metallprofil och en del av glasdörren intill kaklade väggar och klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Attan. Nu har även denna utskrivna del gått sönder. När man studerar brottet så ser man att det finns mellanrum mellan lagren, men det går att stävja genom att skriva ut tätare som jag förstod det. Tar bara lite längre tid. Kan bli lite meckigt att få till det nu då sonen strax flyttar till Sthlm och skrivaren nu finns på annat ställe men jag ska göra ett allvarligt försök - och då använda nylon. Då lovar jag att fixa fram filen bt86bt!
 
  • Gilla
bt86bt
  • Laddar…
3D-skrivare skriver ut i lager och det går att välja från vilket håll man vill skriva ut. Det tål att tänkas på vilket håll som är bäst.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Attan. Nu har även denna utskrivna del gått sönder. När man studerar brottet så ser man att det finns mellanrum mellan lagren, men det går att stävja genom att skriva ut tätare som jag förstod det. Tar bara lite längre tid. Kan bli lite meckigt att få till det nu då sonen strax flyttar till Sthlm och skrivaren nu finns på annat ställe men jag ska göra ett allvarligt försök - och då använda nylon. Då lovar jag att fixa fram filen bt86bt!
Tack! Skicka gärna filen så snart det går jag tänkte beställa delen på nätet genom att skicka 3Dskrivar-företaget filen.
 
Hur gick det med den utskrivna fick ni den att hålla? har exakt samma med samma fel ...
 
  • Gilla
Våga
  • Laddar…
Hej!

Fick ni tag i någon reservdel ?

Mvh
//Joakim Asplund
 
nizzehult nizzehult skrev:
Passade som en smäck! Tänk hur tekniken har utvecklats. Få se bara om det håller i längden. Det här är v2.0 som syns på bilden, v3.0 ser lite annorlunda ut. Sonen säger att det även går att skriva ut i nylon som är en segare och mera hållfast plast men han lyckades inte få utskriften att fungera med detta materiel. Men detta duger gott och det går ju att göra fler om det kniper!
Hej!

Har exakt samma problem.

Har ni kvar skrivaren?

Mvh
//Joakim Asplund
 
Jag borrade rakt igenom den trasiga delen o den runda. Gängade o drog i en skruv. De håller än nästan 2år
 
B BengtEgnesund skrev:
Jag borrade rakt igenom den trasiga delen o den runda. Gängade o drog i en skruv. De håller än nästan 2år
Tog du någon bild, på hur lösningen blev ?

//Joakim
 
joaasp joaasp skrev:
Tog du någon bild, på hur lösningen blev ?

//Joakim
Tyvärr inte men längre upp i tråden finns bilden med en trasig del och den 3D printade. Ta den lösa fyrkantiga biten o håll den mot den runda så ser man var den suttit. Borra rakt igenom fyrkantiga biten in i den runda. Gänga o dra i en skruv så den hålls på plats. Lycka till! Surt o kasta fina glasdörrar för en så liten defekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.