oobum skrev:
De små små röda myrorna är verkligen ett gissel hemma hos mig, har bon över hela jävla gräsmattan.

Har börjat att gräva upp dem och lägga i sopsäckar. Men det är tidsödande, och gräsmattan blir inte vacker av det.

Det är allt från bon som är i storlek som en tennisboll till hål som har blivit som två murarrullar.

Så är det något annat som biter, eller är det att gräva bort, alternativt gräva upp lite och hälla ner kokande vatten?
Vi använder Baythion för utvattning. Funkar över förväntan på svartmyror i gräsmattan.
 
Förslag på inköpsställe?

För jag har även ett problem, dock ett mindre med svartmyror. Har två tre stackar från dem.

Men det största problemet är som sagt de små röda myrorna.
 
Det är Bayer som tillverkar dom och eftersom dom är störst i Europa vad jag vet på insektsbekämpningsmedel borde det finna lite överallt.
Googla annars, själva köpte visst senast att antal paket på utförsäljning då en färghandeln konkade.
 
Redigerat:
Är baythion starkare än myrr? Det är ju Bayer som tillverkar myrr också. Jag vattnade ett ganska stort bo med svartmyror med myrr för utvattning häromdagen och det verkar dött.

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
Kan kanske vara samma sak, jag skulle gissa att Bayer har köpt det svenska varumärket myrr och sedan pytsar i sin egen blandning i detta.
 
Har själv googlat på myrproblem och fått fram en del svar på diesel, nu pratar vi inte 100 tals liter utan en skvätt i/på boet. Och skulle det rändera att det hamnar i dricksvattnet så måste brunnen vara för grund.

TS frågade efter hjälp och jag gav det jag testat dom funkade för mig.
 
Fruppe skrev:
Har själv googlat på myrproblem och fått fram en del svar på diesel, nu pratar vi inte 100 tals liter utan en skvätt i/på boet. Och skulle det rändera att det hamnar i dricksvattnet så måste brunnen vara för grund.

TS frågade efter hjälp och jag gav det jag testat dom funkade för mig.
...och om 5 år så kommer grannarna att fråga vem f....n har dumpat diesel i marken :(
 
Nimajneb skrev:
...och om 5 år så kommer grannarna att fråga vem f....n har dumpat diesel i marken :(
bensin, tändvätska..
fasen det ela bara att tutta på sen e skiten väck...:beer:
skulle iaf inte hyra en grävmaskin m.m för att få bort en stack...:banghead:
 
Korvgubbe
Nimajneb skrev:
...och om 5 år så kommer grannarna att fråga vem f....n har dumpat diesel i marken :(
Fast nu pratar vi om 2-3 deciliter, och om grannarna märker av det i marken efter fem år så tror jag att någon annan är skyldig...
 
  • Gilla
MNilsson1
  • Laddar…
Annars har grannarna också en får grund brunn.
TS fråga om tips och inte nått specifikt miljövänligt eller inte.
Tyvärr är det ju så att dom miljömärkta medlen är inte dom bästa.
 
Fruppe skrev:
Annars har grannarna också en får grund brunn.
TS fråga om tips och inte nått specifikt miljövänligt eller inte.
Tyvärr är det ju så att dom miljömärkta medlen är inte dom bästa.
Varför tipsar du inte samtidigt om napalm eller dynamit, funkar utmärkt även det. ;)

Vadå grund brunn? Jag antar att du skämtar.
 
Redigerat:
Korvgubbe skrev:
Fast nu pratar vi om 2-3 deciliter, och om grannarna märker av det i marken efter fem år så tror jag att någon annan är skyldig...
2-3 dl för en myrstack som kanske har en volym på flera kubikmeter...... Ska diesel ge effekt så behöver du minst 10 liter men snarare mycket mer.
 
Fruppe skrev:
Annars har grannarna också en får grund brunn.
TS fråga om tips och inte nått specifikt miljövänligt eller inte.
Tyvärr är det ju så att dom miljömärkta medlen är inte dom bästa.
Om grannen har en för grund brunn, får denna skylla sig själv då?
 
estwing skrev:
bensin, tändvätska..
fasen det ela bara att tutta på sen e skiten väck...:beer:
skulle iaf inte hyra en grävmaskin m.m för att få bort en stack...:banghead:
Grejen är att myrstacken är lika hög som den är djup, därför hjälper de inte att enbart ta hand om barrhögen. Men vill du stå där o skotta myror 1m ner i marken så är det ditt val ;)
 
Jag börjar med sista frågan om för grund brunn.

Absolut inte ska grannen skylla sig själv , med dagens brunnar har kanske (jag vet inte) ett medel djup på ca70-80 meter och kommer det ner diesel dit är jag väldigt förvånad . Om man inte häller mååånga liter..

Jag slutar att svara i denna tråd då det har tagits till en sandlåde nivå .

Hoppas TS lyckas bli av med myrorna för BARNENS skull! Med eller utan diesel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.