P PerOF skrev:
Ett talesätt är att det finns inga sammanträffanden. Och på bilden av syns tydligt att skadan är precis under vinkeln i vinkeltaket. Jag skulle påstå utifrån detta att skadan kommer med stor sannolikhet från själva taket. Antingen en tidigare takläcka i ränndalen. Eller det räcker med att hängrännorna proppas igen återkommande av löv och is för att det ska rinna över. Och takläckor tror jag inte ersätts generellt av försäkringen. Har för mig att man har så att säga 100% självrisk på tak. För övrigt ser huset
väldigt välbyggt ut av det som syns på bilderna. Det skulle i så fall vara att det är ett dolt fel efter en tidigare lagning av taket. Men kanske får husägaren nöja sig med att laga skadan själv och glädja sig i att bo i ett för övrigt väldigt välbyggt hus. MVH, PerOF
Det är inte pga taket. Fukten var mest runt det där röret och där myrorna höll till. Stuprännorna är okej och jag har aldrig sett att det läcker ur på det stället och förstoppning är det inte heller. Insidan av taket ser okej ut, utan det är bara på utsidan det är. Förra hösten hällde jag i vatten i alla rännor, och vattnet rinner åt rätt håll, på baksidan rusterade jag rännorna då vi hade problem med att vatten samlades. Och på framsidan, där vi har detta problemet finns det inga träd och det är sällan löv når dit... Så nej, det är inte pga taket utan pga av det röret som ser till att fukten är där.
 
H hempularen skrev:
När det gäller allt man "bör kontrollera" så är listan oerhört lång, en besiktningsfirma tittar normalt på en bråkdel.

Det finns bes. företag som tillhandahåller "jordabalksbesiktningar", där de (enligt dem undersöker allt). Då tittar de även på saker som att det finns bygglov, att tomten stämmer i storlek (vanligt att folk "annekterar" lite kommunal mark).

Dessa totala undersökningar är dyra, börjar på storleksordningen 20 - 25 000, och hittar de då tveksamheter, som gör det nödvändigt med fördjupad undersökning, så rusar kostnaden ytterligare. Det finns bara ett fåtal relativt små företag som erbjuder en riktig jordabalksbesiktning, så ofta går det inte att få dit en sådan besiktning på de kanske 2 veckor man har på sig med en besiktningklausul i köpekontraktet.

I praktiken är det troligen ingen av oss som skriver här som själva kan undersöka allt som ingår i en undersökningsplikt. Man får försöka titta på det som uppfattas som viktigast.

När vi köpte hus senast (typ 20 år sedan), så skulle jag definitivt inte heller ha upptäckt frånvaro av avluftning, och jag vet inte om bes. mannen skulle upptäckt det heller, just för att det är så orimligt.

Men en viktig insikt vid bostadsaffärer, oavsett om du säljer eller köper, är att du skall aldrig någonsin lita på något som mäklaren säger. Man MÅSTE kolla allt via andra informationskällor.

När det gäller just besiktningar, så bör man undvika att anlita besiktningsmän som mäklaren föreslår, det finns ett beroendeförhållande, bes. mannen är beroende av att blir rekommenderad av mäklaren, och mäklaren får ofta provision på de arvoden som går till bes. mannen. Beroendeställningen kan visa sig genom rent bedrägliga besiktningsprotokoll, men även en relativt seriös bes. man blir givetvis i någon mån påverkad av beroendet.
Tack för inlägget. Jag får se vad Anticimex kommer fram till. Nästa vecka kommer det en hantverkare och tittar, får då se vad det kostar. Vi bekostar detta själv om ingen tar på sig det så blir det avklarat. Då vet jag det i fortsättningen att man inte kan lita på någon och man får helt enkelt köpa instrument och kontrollera saker och ting själv. Nu vet jag ju hur Anticimex jobbar då jag har listan, sam vad man själv ska/kan söka efter. Så sparar jag framtida onödiga utgifter som är totalt meningslösa om det ändå bara blir problem.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hemmabrabortabäst skrev:
Tack för inlägget. Jag får se vad Anticimex kommer fram till. Nästa vecka kommer det en hantverkare och tittar, får då se vad det kostar. Vi bekostar detta själv om ingen tar på sig det så blir det avklarat. Då vet jag det i fortsättningen att man inte kan lita på någon och man får helt enkelt köpa instrument och kontrollera saker och ting själv. Nu vet jag ju hur Anticimex jobbar då jag har listan, sam vad man själv ska/kan söka efter. Så sparar jag framtida onödiga utgifter som är totalt meningslösa om det ändå bara blir problem.
Det är väl tyvärr lite så det brukar landa...enda sättet att vara någorlunda säker (100 kan man ju aldrig bli) är ju att försöka utbilda sig själva, och ta höjd för att det kan finnas saker att fixa (det är ju ett hus, det kommer alltid finans saker att fixa) :)

En basbesiktning är som sagt bra att vara med på en första gång, sen kan man ifrågasätta värdet, men det finns dock undantag med riktigt bra besiktningsmän som är erfarna och har koll utöver "följa listan" - så valet av besiktningsman/firma spelar ju in också.

/K
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är väl tyvärr lite så det brukar landa...enda sättet att vara någorlunda säker (100 kan man ju aldrig bli) är ju att försöka utbilda sig själva, och ta höjd för att det kan finnas saker att fixa (det är ju ett hus, det kommer alltid finans saker att fixa) :)

En basbesiktning är som sagt bra att vara med på en första gång, sen kan man ifrågasätta värdet, men det finns dock undantag med riktigt bra besiktningsmän som är erfarna och har koll utöver "följa listan" - så valet av besiktningsman/firma spelar ju in också.

/K
Jag förstår vad du menar. Och nu vet jag ju vad de kollar. Vi rev av plasten idag och kollade (jag tog för plast för att skydda den öppna ytan lite), sambons pappa var här och tittade på det, han kan lite mer än jag. Han tog en skruvmejsel och borrade lite i takstolen för att se hur stor biten är som man måste byta ut. Olyckligtvis är den full av myror också. Vi petade upp så mycket det gick, men det verkar som att de har tagit sig in en bra bit. Lika så på den nedre råsponten kryllar det av myror i brädorna. Jag ringde Anticimex idag, men de hade inte tid och skulle komma imorgon mellan 9 och 16!? Det tar ju lite på krafterna kan man säga. Vi verkar ha hamnat i en olycksperiod nu med massa annan skit som händer förutom huset, men det är ju livet...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Staffans2000
Om du tar bort det murkna trät, så försvinner nog myrorna av sig själva. Dvs.ta bort allt murket virke innan du sprutar gift i ditt eget hus. Inte tvärtom!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.