Har i år testat Myrr i flytande form.. köpes på sprayflaska..
Och jag kan ju säga en sak...... det är värdelöst. Funkar inte ett smack !

Nä, riktigt avfettningsmedel är den perfekta medicinen mot myror.. iallfall på plattor och stengångar. Inte många minuter så är dom väck. Nu pratar vi inte grön avfettning utan riktiga saker.
Häller man det på en stack så händer det nog saker.
 
Kanel funkar med.
Testade det mellan muren och trottoaren som är asfalterad och där dom grävt upp så mycket grus så man undrar var det kom ifrån.
Men om det sen är för att gångarna är igensatta med kanel eller vad det beror på vill jag låta vara osagt.

Även provat kanel på andra ställen och visst, dom gillar inte kanel det är sant, myrorna går omvägar.

Dock tveksam till långtidseffekt samt att ha kanel i hela trädgården även om den luktar rätt gott :)
 
Jag har testat att hälla T-Röd mellan kantsten och asfalt... sådär resultat. (Dock kul då vissa myror blev gula isf för svart).

Funderade lite mer på vad jag skulle hälla på och tittade i min "giftighetsback" och hittar Syntetisk förtunning!
Fungerar utmärkt, luktar ganska skarpt och missfärgar asfalten, inte barnvänligt eller bra på något vis.

Fick död på den värsta kollonin men har några kvar, det var sinnessjukt mycket myror just där.

Ska testa med vattenlösning+kanel och hälla ner och även Myrr när jag får tummen ur och köper det.

(Testade även fönsterputsmedel men de blev bara blöta, inte arga det minsta)


Min pappa brukade gräva ett stort tag och sedan fylla upp med spillolja+bensin och bränna ut dem. . . Skulle gärna gjort samma sak men nu är det tyvärr asfalt.
 
Vidar skrev:
Fick tips om att dom inte gillar vibrationer så vi lade borrhammaren bredvid stacken - inget hände.
Jag lade borrhammaren i stacken -hammaren blev rostig av myrsyran.
Ställde gräsklipparen brevid - inget hände.
Ställde gräsklipparen uppepå stacken och lät den gå tills tanken var tom - gräsklipparen var full av arga myror.

Sambon gillar inte att ha ihjäl djur i onödan. Finns det inget sätt att flytta dom som inte inkluderar gift? :rolleyes:
Förklara för sambon att myror är insekter, inte *djur*.
 
Alfredo skrev:
Underkänt förslag! Det skulle vara något som inte är giftigt. Fun Light är ju enligt artikeln rena myrgiftet. Vad tror ni däremot om att använda en eldkastare. :cool:
Jag har testat med ogräsbrännaren på myrorna som härjar på den stensatta altanen.
Och ja det funkar om man grillar dem ordentligt. Hade problem med att myrorna grävde upp sanden i ett hörn mellan plattorna och en mur.
 
Hade mycket myror som gick över altantrappen innan.
Sen jag började slänga fimpar på bägge sidor om den så har myrantalet minskat radikalt :)
Nu är jag den miljövänliga sorten som bryter av filtret innan jag röker så det ser faktiskt inte så illa ut som ni kanske tänker er :)
 
Jag testade allt när jag hade svarta myror. Först huskurerna med citron och kanel, sedan Myrr. Ingenting fungerade. Sedan hittade jag ett myrmedel utomlands som jag tog med mig för att prova. Det hjälpte direkt bara jag kunde strö ut det runt myrornas boning. Ska kolla vad det kan tänkas innehålla.
 
Hade problem med myror i flera år och provade det mesta, sedan upptäckte jag av en slump att det finns olika sorters myrr så jag läste på alla förpackningarna och fastnade för en blå flaska som innehåller 'myrrströssel' och strödde ut det där myrorna var. Det tog bara några dagar så var det inget problem längre, jag får upprepa ett par tre gånger per säsong bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.