Vidar skrev:
Fick tips om att dom inte gillar vibrationer så vi lade borrhammaren bredvid stacken - inget hände.
Jag lade borrhammaren i stacken -hammaren blev rostig av myrsyran.
Ställde gräsklipparen brevid - inget hände.
Ställde gräsklipparen uppepå stacken och lät den gå tills tanken var tom - gräsklipparen var full av arga myror.

Sambon gillar inte att ha ihjäl djur i onödan. Finns det inget sätt att flytta dom som inte inkluderar gift? :rolleyes:
Skrattar så jag gråter.... :wow::wow: Är sambon OK med att du ställer gräsklipparen i stacken??? Det kan ju inte vara helt hälsosamt för de små liven. Vem vet, vissa känsliga individer kanske får svårt att sova eller andra psykiska problem :rolleyes:
 
Vidar skrev:
Fick tips om att dom inte gillar vibrationer så vi lade borrhammaren bredvid stacken - inget hände.
Jag lade borrhammaren i stacken -hammaren blev rostig av myrsyran.
Ställde gräsklipparen brevid - inget hände.
Ställde gräsklipparen uppepå stacken och lät den gå tills tanken var tom - gräsklipparen var full av arga myror.
Av detta drar man slutsatsen att din tipsare visserligen hade rätt, men att "inte gillar" betyder att myrorna blir irriterade på orsaken till vibrationerna och attackerar mer än nånsin...
 
Vidar skrev:
Finns det inget sätt att flytta dom som inte inkluderar gift? :rolleyes:
Grävskopa, schaktmaskin eller motsvarande flytthjälpmedel? Garanterat giftfritt! :cool:
 
kamilenski skrev:
[länk]
Underkänt förslag! Det skulle vara något som inte är giftigt. Fun Light är ju enligt artikeln rena myrgiftet. Vad tror ni däremot om att använda en eldkastare. :cool:
 
Har hört rykte om att vanlig kanel i pulverform skall vara riktigt effektivt, har dock inte provat själv ännu.
Fungerar även på tvestjärtar (grannen hade problem med dessa i postlådan).
 
Gröngöling
(Picus viridis)

Men hur tvingar man den att stanna kvar?
 
Jag använder mald kanel... Jag strör det där de har sina gångar. De gillar inte det och väljer andra vägar ist. Så för att slippa dem helt så blev det väldigt mycket kanel! Nu är de väl hos grannen eller nåt! ;) Jag köpte stora påsar med billig kanel på Netto eller Lidl, kommer inte ihåg exakt var. En kanelstång i brevlådan håller tvestjärtarna borta oxå! :D
 
Det snällaste mot naturen... hmm nåja... är att använda läskedrycken "Fun Light" då den innehåller sötningsmedlet Aspartam som tar död på hela stacken. Jag har själv testat detta o det funkar.

Andra alternativ är Bayer Gardens "MYRR D" eller "MYRR EXTRA" varav det sistnämnda tar död på hela stacken.

Något som man dock bör tänka på vad beträffar de två sistnämnda... har man otur tar det även död på all växtlighet utom ogräs. I mitt fall strök ett par rosbuskar med. :@ Kan ha varit slumpen. :S
 
-MH- skrev:
[länk]
Jag måste medge, att en del vill inte läsa ... ;)
 
#26 och #23...
 
-MH- skrev:
#26 och #23...
Det är det jag menar. Det var det första jag läste då du lade ut länke. Men andra gör det tydligen inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.