Hej
Har sett att myror har grävt stora hål i min gräsmatta på vissa ställen,
Har använt sånt vanligt vitt pulver(stoppa myror tror jag det heter)
även använt de dosor som man ställer ut.

Ngn som har ett bra sätt för att bli va med dem??
 
Jag har själv använt Baythion myrmedel till utvattning och det fungerade direkt. I maj vattnade jag svartmyrsbon som fanns vid husgrunden och som funnits där i minst 10 år. Sedan dess har jag inte sett en enda myra där. Tidigare hade jag använt såväl pulver som myrdosor och inget av de alternativen fungerade. Tycker därför du skall testa http://www.bayer.se/bayer/Internet_...43992091a3aff9d7c1256b04004324a7?OpenDocument
 
Jag hade ett år millioner myror i gräsmattan, den var fullkomligt täckt av bon. Jag hade ont om tid att åtgärda det, och nästa år fanns det inga.

Kanske inte ett så stort problem, det har varit en ganska ovanlig sommar.
 
Tack så mycket!
ska testa detta, man hittar detta i de flesta trädgårsbutiker eller?
 
Det gör man säkert. Jag köpte mitt på plantagen men det lär finnas även i affärer typ Bahaus mm. Dock har jag sett att hyllorna ofta är tomma där de brukar stå. Kanske finns extra mycket myror att bekämpa i år?
 
Såg denna produkt på ICA maxi.... Hur stor gräsamatta räcker en sådan där till?? Vi har ca 1200kvm
 
ejwbegysv skrev:
Hur stor gräsamatta räcker en sådan där till??
Du skall inte vattna hela gräsmattan med det. Det vore både slöseri med pengar och dåligt för miljön om man använde denna typ av produkt på det sättet. Lokalisera myrbon och myrgångar och vattna där. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket en förpackning räcker till men jag tror det var ca 18 kvm.
 
Om man har myror bland rabarber o örter... Hur blir man av med dem utan att själv bli förgiftad?
 
Såna där dosor med "myrgodis". myrorna bär hem och matar drottningen=adjös med den kolonin
 
Jag har använt Nippon myrmedel som man har på tub och klämmer ut en klick i en liten dosa och det verkar funka ganska bra, men man får fylla på dosorna för det kommer ju alltid nya myror och vill bosätta sig när de gamla samhällena har dött ut... Så det är ju ingen engångsgrej utan man lär få fortsätta så länge man vill ha det myrfritt... :-/
 
Av de myrmedel jag har använt så är Baythion det klart bästa.. Även Weibulls ska ha en som fungerar precis lika dant.. se som sagt bara till att du får en som är utvattningsbar.. de kalkbaserade (tror jag det e) som t.ex. Myrr-c är effektiva.. men långt ifrån lika..
Det är iallafall min uppfattning.
 
Jag brukar ordna några schysta barnkalas på tomten och sen finns inte många myror kvar ;D
Har du inga egna barn funkar det att låna grannens.
 
polanders skrev:
Jag brukar ordna några schysta barnkalas på tomten och sen finns inte många myror kvar ;D
Har du inga egna barn funkar det att låna grannens.
Fattade inte riktigt den med barnen ??

Men brukar funkar om man bara rumsterar om lite bland dem, inte låter dem vara ifred. Och plocka undan sånt som dom gillar att äta, och inte ge dem några bra ställen att bo på.
 
Du sa nått om rumstera. Har du dem i gräsmattan så låna en flock barn. lägg ut en boll och ett krocket set. Sen ska du se att myrorna flyttar till lugnare trakter
 
mats_o skrev:
Du sa nått om rumstera. Har du dem i gräsmattan så låna en flock barn. lägg ut en boll och ett krocket set. Sen ska du se att myrorna flyttar till lugnare trakter
Fick tips om att dom inte gillar vibrationer så vi lade borrhammaren bredvid stacken - inget hände.
Jag lade borrhammaren i stacken -hammaren blev rostig av myrsyran.
Ställde gräsklipparen brevid - inget hände.
Ställde gräsklipparen uppepå stacken och lät den gå tills tanken var tom - gräsklipparen var full av arga myror.

Sambon gillar inte att ha ihjäl djur i onödan. Finns det inget sätt att flytta dom som inte inkluderar gift? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.