Vår installatör informerade om att garantin täcker inte ifall det skapas is under utedelen och vandrar upp mot enheten.

Allt beror väl på vad du har för utomhus temperatur där du bor ? Bor du där de inte blir minusgrader och gräsmattan tar åt sig allt vatten så är det lugnt.

I mitt fall (-20) så fryser slangen direkt om jag inte har en värmeslinga i den

min slang är i sin tur kopplad till dagvatten systemet.
 
M
K Knight skrev:
Vår installatör informerade om att garantin täcker inte ifall det skapas is under utedelen och vandrar upp mot enheten.

Allt beror väl på vad du har för utomhus temperatur där du bor ? Bor du där de inte blir minusgrader och gräsmattan tar åt sig allt vatten så är det lugnt.

I mitt fall (-20) så fryser slangen direkt om jag inte har en värmeslinga i den

min slang är i sin tur kopplad till dagvatten systemet.
Aha, jo, värmeslinga måste man ju ha såklart. Bor i Stockholm där det ju knappast är norrländska vintrar men det kan ju som det var förra veckan vara -10 flera dagar i sträck. Trodde knappt inte det fanns något ställe i Sverige där det aldrig blir minusgrader, så trodde bilden jag kommenterade var på slang på gräsmatta med värmekabel, men kanske misstog mig
 
M marshall78 skrev:
Aha, jo, värmeslinga måste man ju ha såklart. Bor i Stockholm där det ju knappast är norrländska vintrar men det kan ju som det var förra veckan vara -10 flera dagar i sträck. Trodde knappt inte det fanns något ställe i Sverige där det aldrig blir minusgrader, så trodde bilden jag kommenterade var på slang på gräsmatta med värmekabel, men kanske misstog mig
Nog jag som missuppfattade ditt inlägg
 
  • Gilla
marshall78
  • Laddar…
A
M marshall78 skrev:
Funkar det att bara dra ut slangen på marken några meter från huset såhär? Vår installatör ville inte göra så, han sa att det skulle bli stopp av is/snö vid mynningen om det inte fanns ett fall där vattnet kunde droppa ner. Och att det skulle leda till kortslutning i pumpen.

Har tyvärr inga stuprör på den sidan om huset som var enda vettiga placeringen av pumpen. Har installerat pancake men utan rör, kör en balja under. Måste dock fixa någon bättre lösning på sikt. Börjar ställa in mig på att behöva gräva i sommar men vore skönt att slippa
slangar vintertid är obra som att be om bekymmer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.