Tusen tack för svar allihopa. Då verkar det som att pumpen fungerar normalt men det som återstår att åtgärda är att leda bort vattnet.

Jag uppskattar era svar, framförallt när jag själv har begränsat med erfarenhet i detta.
 
useless useless skrev:
Lämpligtvis skaffar du det tråg som är avsett för din värmepump. Det innehåller värmekabel och annat som behövs för att det inte ska bli en iskaka som spränger förångaren...
Jag kanske använt ordet tråg felaktigt. Min tanke är helt enkelt att fixa en bredare plåtbit som är bockad i sidorna för att leda bort vattnet från husgrunden med 0,7 - 1m
 
Funkar det vid minusgrader?
 
useless useless skrev:
Funkar det vid minusgrader?
Syftade du på mitt svar?
Isåfall inga problem, blir det att det hinner frysa så är det bara att vända upp och ner på den och slänga bort isklumpen
 
På tal om avledning av kondensvatten så gjorde jag en nödlösning i början av vintern.
Luftvärmepumpens utedel med en slang som leder kondensvatten ned i ett markavloppsrör, omgivet av grus och husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangen från utedelen leds ner i ett markavloppsrör och en värmekabel håller det isfritt. Det har hittills fungerat bra.

I vår ska såklart röret grävas ner och då ska även takavrinningen ner under jord för att slippa snubbla på diverse hängrännor som hittills använts för att få bort takvattnet från husets omedelbara närhet.
 
  • Gilla
StarkK
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Min Daikin pump i Göteborg kunde samla på sig kanske10 kilo is vid ogynsam väderlek (runt nollgradigt och fuktig luft) så fläktbladen skrapade emot isen . Avfrostningen klarade inte av att få bort isen tillräckligt.
Storsäck över hela utedelen och kupéfläkt var lösningen.
Å dakin som skall vara så bra?
 
  • Haha
Krokben
  • Laddar…
Krokben
Jag använder ett ca 1,5 meter långt rör (minns inte dimensioner) med lutning, och jag har klarat mig hela vintern utan värmekabel.
 
A
Jag hade hög fuktighet i grunden, när jag började leda bort vattnet från värmepumpen så sjönk fuktigheten ett gäng enheter. Man ska inte ignorera problemet och det är konstigts att detta inte uppmärksammas mer.

Jag höll länge på med plåtar och hängrännor, men hade problem med nedisning och att det blåste bort. När det var dags för ny pump slog jag till på uppvärmt tråg och slang. Kostade knappt 2000. Kändes saftigt men har inte ångrat mig en sekund, mycket sinnesro för pengarna och betydligt mer prydligt. ”Pancake” kallas de av fackfolket.

Uppvärmt tråg, kallat "Pancake", för avledning av vatten med ansluten slang och elkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom är vattnet populärt hos ankorna på vintern när allt annat är fruset.

Ankor dricker vatten från ett uppvärmt tråg för att förhindra frysnig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Jag kör också med "pannkaka" till garagets värmepump med avrinning till dagvattnet. Funkar fint och kräver inget extra pyssel.

Värmepump på ställning med avrinningsrör ledande till en blomkruka i snötäckt miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag körde en panncace tills jag insåg den drar 250w typ dygnet runt vid -15 och 115w mellan -0 till -14

Nu bor jag ganska långt norr men det blev lite irriterande att inse de gick åt 6kwh per dygn bara för att hålla bort isen.

Tyvärr har inte min värmepump möjlighet till styrning av extern värmeslinga annars är det en bra funktion att värmeslingan endast går när pumpen avfrostar
 
A
K Knight skrev:
Jag körde en panncace tills jag insåg den drar 250w typ dygnet runt vid -15 och 115w mellan -0 till -14

Nu bor jag ganska långt norr men det blev lite irriterande att inse de gick åt 6kwh per dygn bara för att hålla bort isen.

Tyvärr har inte min värmepump möjlighet till styrning av extern värmeslinga annars är det en bra funktion att värmeslingan endast går när pumpen avfrostar
Låter orimligt, de flesta på marknaden drar ca 60 watt på full effekt.
 
Jag körde med murarbalja från biltema
 
  • Graf över energiförbrukning och effektanvändning för en värmekabel med tidsaxel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
electroluxaren skrev:
Å dakin som skall vara så bra?
Bra när det är fest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.