Hej,

Jag fick en ny luft luftvärmepump installerad i mitten av januari. Nu, i mitten av februari noterade jag att det rinner extremt mycket vatten från utedelen. Jag har hört talas om att det är normalt med vatten vid avfrostning men det verkar vara kopiösa mängder till den grad att jag väntar bara på att Noaks ark ska uppenbara sig...

Modellen är en Panasonic HZ25XKE (2022 modell).

Jag lägger upp länken till 2 videofilmer (nedladdning via wetransfer); https://we.tl/t-F6O4Vc8CtS

När ni med mer erfarenhet tittar på dessa - är detta normalt?

Tack på förhand för svar
 
Kör du med avfuktning aktiverad?
Den ska så i mode HEAT, inget annat.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Kör du med avfuktning aktiverad?
Den ska så i mode HEAT, inget annat.
Den står antingen i Heat-mode eller underhållsvärme (när vi inte är på plats)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Min Daikin pump i Göteborg kunde samla på sig kanske10 kilo is vid ogynsam väderlek (runt nollgradigt och fuktig luft) så fläktbladen skrapade emot isen . Avfrostningen klarade inte av att få bort isen tillräckligt.
Storsäck över hela utedelen och kupéfläkt var lösningen.
 
D Dilato skrev:
Min Daikin pump i Göteborg kunde samla på sig kanske10 kilo is vid ogynsam väderlek (runt nollgradigt och fuktig luft).
Då kanske vår LLVP fungerar normalt...? Nämnas bör att videon är tagen just när det var runt 0-strecket. Tror det var 1 - 2 plusgrader.

Jag skrev till återförsäljaren för 4 arbetsdagar sen men har ännu inte fått svar. Det kanske är mindre relevant men installatören de skickade ut var väldigt stökig och slarvig, vilket inte ökar mitt förtroende för installation i sig...
 

Bästa svaret

S StarkK skrev:
Den står antingen i Heat-mode eller underhållsvärme (när vi inte är på plats)
Om man kör den i avfuktningsläge så rinner det vatten ur den tunna kondensslangen som kommer från innedelen. Nu är det avfrostningsvatten som rinner från utedelen och det är helt normalt. Ju mer värme den producerar desto mer kondens blir det på utedelen som fryser när det är nära nollan, så det är väl bara att gratulera till en värmepump som gör sitt jobb...

Det man kan göra är att skaffa ett tråg som samlar upp kondensen och leder bort den till nåt bra ställe så man slipper få allt vatten vid husgrunden.
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man kör den i avfuktningsläge så rinner det vatten ur kondensslangen från innedelen. Nu är det avfrostningsvatten som rinner från utedelen och det är helt normalt. Ju mer värme den producerar desto mer kondens blir det på utedelen som fryser när det är nära nollan, så det är väl bara att gratulera till en värmepump som gör sitt jobb...

Det man kan göra är att skaffa ett tråg som samlar upp kondensen och leder bort den till nåt bra ställe så man slipper få allt vatten vid husgrunden.
Tack för svar. Jag hoppas att du inte misstycker för ett mindre skämt men; till skillnad från ditt namn är ditt svar väldigt användbart :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vid ogynnsamma förhållanden kan det bli ganska mycket vatten från min luftvärmepump. Men det känns rätt normalt tycker jag. Däremot att pumpen blir full med is som man läser en del om tycker jag är märkligt. Det har jag aldrig varit med om. Som mest kan det blir ett tjockt lager frost.
 
Jag rekommenderar en hängränna under utedelen kopplad till dagvattnet.

Nackdel. Du måste ha igång en värmeslinga

Fördel fuktbelastning på grunden och frostsprägning undviks
 
G GVR4 skrev:
Vid ogynnsamma förhållanden kan det bli ganska mycket vatten från min luftvärmepump. Men det känns rätt normalt tycker jag. Däremot att pumpen blir full med is som man läser en del om tycker jag är märkligt. Det har jag aldrig varit med om. Som mest kan det blir ett tjockt lager frost.
Det som gjorde mig uppmärksam på detta är att jag såg aldrig att den tidigare modellen avgav så mycket vätska... Sen känns det någorlunda rimligt att det kan frysa till is om det blir mycket kallt.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Vid ogynnsamma förhållanden kan det bli ganska mycket vatten från min luftvärmepump. Men det känns rätt normalt tycker jag. Däremot att pumpen blir full med is som man läser en del om tycker jag är märkligt. Det har jag aldrig varit med om. Som mest kan det blir ett tjockt lager frost.
Detta beror oftast på låg temperatur inomhus
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag rekommenderar en hängränna under utedelen kopplad till dagvattnet.

Nackdel. Du måste ha igång en värmeslinga

Fördel fuktbelastning på grunden och frostsprägning undviks
Jag tänkte fixa något slags brett tråg som någon ovan rekommenderade, just för att föra bort vatten från husgrunden.
 
G GVR4 skrev:
Däremot att pumpen blir full med is som man läser en del om tycker jag är märkligt. Det har jag aldrig varit med om.
Det är inget ovanligt, i kustnära områden är det lätt hänt.

Under normal värmedrift bildas en tunn frost eller is på utedelen. Frosten avfrostas automatiskt med jämna mellanrum. Under vissa förhållanden kan det bildas mer is än vad värmepumpen klarar att frosta av. Då kan utedelen bli en stor isklump och värmepumpen ger inte längre värme
https://www.polarpumpen.se/luft-luf...havande/skotsel/avlagsna-onaturlig-isbildning
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera en hängränna som du kapar till själv. Oftast är de bara på några få ställen de rinner ut.

Trågen som de säljer är universal och kyls ner onödigt mycket.
 
Lämpligtvis skaffar du det tråg som är avsett för din värmepump. Det innehåller värmekabel och annat som behövs för att det inte ska bli en iskaka som spränger förångaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.