Lomma - Lillevång.

En (förvisso klen) tröst är att det är ett hett område och huset kommer att vara värt mer än det har kostat när det är färdigt.
 
Om man ska titta på vilka kostnader som är konjukturberoende så är det i fallande betydelse: Tomt och Hantverkare.
Det hjälper inte att köpa en tomt och hålla på den till efter en prisjustering nedåt. Då har du gjort en dålig affär på tomten samtidigt som du fått betala ränta på en tomt du inte utnyttjar. Som jag ser det har du två alternativ:
1.) Låt bli att köpa tomten och vänta på en eventuell prisnedgång tills du köper en annan tomt.
2.) Köp tomten och gör bra inköp på hantverkare och material i stället.

Jag vet vad jag skulle göra. De é bare å bygg! ;)

mvh
David
 
När man skrivit kontrakt på tomt så ska man också skriva kontrakt på en husleverans kort efter det. Så tanken är inte att "hålla" på tomten utan i så fall bygga direkt.

 
bygga ett arkitektritat hus i sten, ingen lyx

LarsG:

Detta är absolut inte illa menat, men om man bygger arkitektritat och i sten, är man inte beredd på att det blir dyrare då...? :-[
 
Visst är man det! Känslan av att det är väldigt mycket pengar man är på väg att låna hade funnits där även om man byggt ett hus som var billigare.

Steget från boende i hyresrätt utan lån till belånad villa är långt oavsett om man lånar 2 eller 2,5 milj.
 
Hörde igår på ekonominyheterna på TV4 att riksbanken räknar med att räntan är dubbelt så hög 2008 mot idag :surprised:
 
Stig-Rune skrev:
Hörde igår på ekonominyheterna på TV4 att riksbanken räknar med att räntan är dubbelt så hög 2008 mot idag  :surprised:

Styrräntan, väl?
 
Ja det är ju alltid den riksbanken pratar om. Men det innebär väl att den rörliga höjs lika mycket? Eller?
 
Summan i kostnadskalkylen blir 3.3. Vi räknar med att "stoppa in" 500' själva. Alltså blir lånet 2.8. MEN vi kan inte bestämma oss. Diskussionerna går i stil med - vad händer om 5 år? Hur man än vrider o vänder på det så hinner man inte amortera ner lånet ngt på 10 år ens.
Ja, denna diskussion har vi också haft såklart. Visst är det sjukt mycket pengar. Min spontana tanke är att det inte är någon "fara" att bygga ganska dyrt när man bygger i en attraktiv region. Kommer man däremot utanför de "heta" orterna kan det bli svårt att få igen pengarna om man tvingas sälja i ett läge där räntorna gått upp och priserna sjunkit.

Vi bygger i utkanten av Malmö där begagnade "normala" hus ligger mellan 2,6 och 3,5 miljoner. Att betala 3,2 för ett helt nytt hus känns därför okej. I västra Malmö (=finare område) ligger fristående normalstora villor vanligen närmare fyra miljoner. :surprised: Allt är ju så relativt! Vi tycker att vi får mycket för pengarna...

Det område ni ska bygga i har säkert "framtiden för sig" på grund av sitt centrala läge mellan Helsingborg och Malmö, samt det du nämner med tågförbindelser och E6:an. Samtidigt är det ju lite utanför stadsregionerna, så man vet ju aldrig... Förstår verkligen att det är ett svårt beslut. I slutändan tror jag att man får lite på sin magkänsla. Och det är nog inte fel att ha lite koll på begagnatmarknaden i området...

Lycka till!!

/Lena
 
Begagnatmarknaden är svår att kolla eftersom det knappt säljs/sålts något. Det är väl en anledning till att de bygger detta område? Vi har tittat efter beg hus i över ett år men inte hittat något i rätt storlek.
 
Tjena Stig-Rune!

Hur går man till väga och vilka vem tar man kontakt med om man vill bygga i Häljarp? Finns det tomter kvar??

 
Hej Hagtornet

Åk dit eller ring. Det är en firma som heter husbutiken i Halmstad som har hand om försäljningen. Det finns här www.husbutiken.com De har ett viningshus, Staffansgården, Hjältevadshus, öppet varje lör och ons, jag vet inte vilka öppettider de har.

Jag har ingen koll på om det finns tomter kvar.
 
Stig-Rune skrev:
Hörde igår på ekonominyheterna på TV4 att riksbanken räknar med att räntan är dubbelt så hög 2008 mot idag :surprised:

Dom var inte så fel ute :)
 
Vad låg den på 2005 ? Var det då den var rekordlåg och låg på kring 2.5 % ?

/K
 
Räntan var rekordlåg hösten 2005. Reporäntan låg på 1,5% så 2,5% stämmer nog bra. Väldigt bra prognos de hade där, 2005!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.