Hjälp oss!!!

Vi har beslutsångest :-/ Vi har bokat tomt o bestämt oss för ett hus (inget kataloghus). 165 kvm 1 plans betonghus, Finja combielement o för övrigt hög standard. Summan i kostnadskalkylen blir 3.3. Vi räknar med att "stoppa in" 500' själva. Alltså blir lånet 2.8. MEN vi kan inte bestämma oss. Diskussionerna går i stil med - vad händer om 5 år? Hur man än vrider o vänder på det så hinner man inte amortera ner lånet ngt på 10 år ens. Amorterar man 2000/mån i 10 år = 240 000! Då återstår "bara" 2 560 000!! Visserligen äter väl inflationen upp en del och förhoppningsvis har lönen stigit i takt med den? men det är ju bara spekulationer i dagsläget.

Hur ser era lån ut? Hur tänker ni om ni behöver låna sådana summor?

Vi har det bra ställt ekonomiskt o inga problem så länge räntan stannar under 6% men över det... :'(

Tacksam för råd.
 
Ett alternativ är faktiskt att sänka standarden på det som drar mest slantar och som om tio år börjar bli omodernt eller dags för byte. Då säger vi kök och bad - skippa bubbelbadet och de urdyra kranarna ... skippa den flotta och hutlöst dyra köksbänken i importerad sten ... lägg in enklare men inte nödvändigtvis mindre elegantare alternativ. Köks-och badrumstrenden just nu är extremt dyr. Och satsa på det som ska hålla dvs tak/fasad/golv etc. Misstänker att du kan sänka huskostnaden med 1-200' - man bör få väldigt mycket glitter för 3.3 trots att det är ett Finjabetonghus ;).

Jag bygger arkitektritat budgethus ;D - enligt ovannämnd princip ;D.
 
Har inga bubbelpooler, inga urdyra kranar, inga moderna importerade stenskivor alltså ingen lyx i den bemärkelsen. Med hög standard menar vi, Finja betongelement, spånksiva på alla innerväggar, värmegolv, skjutdörrsparti för utgäng till veranda, LAN/TV i alla rum, helkaklade badrum, klinker tvättstuga, blandat klinker/parkettgolv i övriga huset. Kvadratmeterpriset ligger strax ovan 14 000:- o detta är inkl garage/carport. Byggsatset inkl grund kostar 2 577 000:-, tomt 475 000 + övriga avgifter = 3,3

Jag vet inte vad man ska välja bort i detta sammanhanget? Det är som sagt ingen lyx men vi klassar det som hög standard.
 
::) ... nä det låter ju inte som det är glittrat ... och sååå vansinnigt stort är inte huset ... (mitt kvmpris blir högre). Vettigt tomtpris också. Då återstår bara att vänta med barnafödande och pytsa in dubbel månatlig amortering.

Om 30 år återstår då en lånesumma på endast 1.860.000 ;D ;D ;D.
 
yonna skrev:
Då återstår bara att vänta med barnafödande och pytsa in dubbel månatlig amortering.

Om 30 år återstår då en lånesumma på endast 1.860.000  ;D ;D ;D.
Barnafödandet har redan pågått ett tag. Det finnes redan en 17-åring, 14-åring och en telning på 7 mån...

;)
 
Har inga bubbelpooler, inga urdyra kranar, inga moderna importerade stenskivor alltså ingen lyx i den bemärkelsen. Med hög standard menar vi, Finja betongelement, spånksiva på alla innerväggar, värmegolv, skjutdörrsparti för utgäng till veranda, LAN/TV i alla rum, helkaklade badrum, klinker tvättstuga, blandat klinker/parkettgolv i övriga huset. Kvadratmeterpriset ligger strax ovan 14 000:- o detta är inkl garage/carport. Byggsatset inkl grund kostar 2 577 000:-, tomt 475 000 + övriga avgifter = 3,3

Ingen "märkvärdig" lyxstandard tycker jag. Blev därför lite förvånad att huset kostar såpass mycket... :-/
 
Carisma skrev:
Ingen "märkvärdig" lyxstandard tycker jag. Blev därför lite förvånad att huset kostar såpass mycket...  :-/
Håller med dig. Har även kollat pris på Modulent Triad. Det skulle sluta på 3,2 inkl puts...
 
Är du uppbunden av husföretaget när det gäller tomten? Om inte, kan du annars skära kostnader genom att hålla i bygget själv - om du har tid (och det tar tid!). Du har ju tydligen inte valt ett kataloghus. Räkna krasst med att general/totalentreprenad kostar upp till 18% extra exkl det husföretaget skall ha för sin administration (kontor, säljare, reklam etc).
 
Jag förutsätter att det är i tomten du är förälskad, och inte i det ena eller andra betonghuset. Om du har is i magen köper du därför tomten NU, och inväntar nästa lågkonjunktur. DÅ bygger du billigt.

Ingen tror på fullt allvar att en byggboom varar för evigt. Frågan är när den kraschlandar, och hur det ser ut den gången. Hur högt befarar du att räntan stiger? Till sex procent, åtta eller tio? Idag står köparna på kö. I morgon är det säljarnas tur. Och det är då man ska vara köpare.

Problemet är givetvis att man någonstans måste bo tills dess ... ;D
 
Tyvärr är vi "tvungna" att bygga med Hjältevad, Modulent eller Finja. Så är det på detta området, Häljarp i Skåne.

Ett Hjältevad - staffansgården med oinredd ovanvåning + puts kostar 2,6 inkl tomt (425'), inkl tillval rostfritt i kök.

Jag har byggt hus innan, lösvirke, egenritat, så jag vet vad det handlar om. Idag har jag inte tid eftersom familjen och jobbet kräver sitt.
 
Tja, vad ska man säga?
Köp då, och betrakta det som konsumtion.
 
billy_baver skrev:
Tja, vad ska man säga?
Köp då, och betrakta det som konsumtion.
Det är kanske inte så mycket att säga? Konsumera kanske är rätt? Jag vet inte. Tycker det är så jä...a mycket pengar. Funderade på att bygga för 5 år sedan. Då var kostnaden ca 2,2 för ett passande kataloghus. Tyckte det var dyrt då men tittar man i backspegeln idag så...



 
Vi bygger också för andra gången... Sist det begav sig var 1990 för 1.3 till 15%ränta :surprised:. Nu har vi/jag haft stor ångest för den enorma kostnad som det är att bygga nu??? Huset idag kommer att landa på ca 3.6... :-X Det är tomten i vårt fall som drar upp priset 900 för en tomt i Borås :surprised:. Men vi kör racet och hoppas att det går denna gång med  :-[
 
Priset har väl egentligen inte så stor betydelse. Det är hur mycket man behöver låna som styr kostnaden.

Hur mycket behöver ni låna om huset kostar 3,6?

 
ca 2.9 skulle jag tro. En himla massa pengar... fast lån på 1.2 1990 var också en himla massa pengar... ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.