Det är ganska tydligt att både kranbilsfirman och borraren yttrat sig det som att du har ett avtal direkt med kranbilen. Ta fasta på detta.

Råd till TS: skriv dagbok för detta. Börja nu, och fyll i bakåt i tiden sen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Det är ganska tydligt att både kranbilsfirman och borraren yttrat sig det som att du har ett avtal direkt med kranbilen. Ta fasta på detta.

Råd till TS: skriv dagbok för detta. Börja nu, och fyll i bakåt i tiden sen.
Som jag förstår det har borraren redan betalt kranbilsfirman men jag kanske har missförstått.
 
Ganska saftigt påslag. Pga borrarens klant?

MVH Erik
 
S
hsd hsd skrev:
Kranbilaföraren sa pris till ts , alltså egentligen priset till borrfirman som gjorde sedvanligt påslag och sedan fakturerade ts
Tror också på detta. Borrfirman blev sedan sura, kränkta och desperata för att TS har fått reda på vad de betalat för kranbilen, och deras oskäliga påslag blev avslöjat.
 
  • Gilla
corre och 7 till
  • Laddar…
Se till att håll all kontakt via mail eller sms.
De ända de har rätt att göra det är fakturera den siffra ni kommit överens om. +15%. om inte priset var fast.
Jag skulle betalat in det belopp som är är skäligt. Känns arbetet bra gjort så betala hela den biten. Annars gör en uppskattning vad det kostar det som är kvar. Sen har du kranen. Betala den summa ni kommit överens om tidigare. Tänk på att gör skäliga uppskattningar om det måste göras. Här kan allting granskas ordentligt. Så de belopp som bestrides skriv vad det är och även uppskattad kostnad för att åtgärda.
Det är lika bra att vara extremt tydlig.
Man vet inte vad som väntar.
Betala så fort som möjligt. Du ska inte ge honom någonting. Bara för att han uppför sig som ett svin. Så ska inte du göra det. Du behöver inte vara trevlig eller trevlig. Inte otrevlig eller hotfull.
Utan var bara kort neutral. kylig om du vill.
Låt han inte dra ner dig till sin nivå.
(där kommer han slå dig på erfarenhet)

Sen., gör en polisanmälan om det inte är gjort
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Se till att håll all kontakt via mail eller sms.
De ända de har rätt att göra det är fakturera den siffra ni kommit överens om. +15%. om inte priset var fast.
Jag skulle betalat in det belopp som är är skäligt. Känns arbetet bra gjort så betala hela den biten. Annars gör en uppskattning vad det kostar det som är kvar. Sen har du kranen. Betala den summa ni kommit överens om tidigare. Tänk på att gör skäliga uppskattningar om det måste göras. Här kan allting granskas ordentligt. Så de belopp som bestrides skriv vad det är och även uppskattad kostnad för att åtgärda.
Det är lika bra att vara extremt tydlig.
Man vet inte vad som väntar.
Betala så fort som möjligt. Du ska inte ge honom någonting. Bara för att han uppför sig som ett svin. Så ska inte du göra det. Du behöver inte vara trevlig eller trevlig. Inte otrevlig eller hotfull.
Utan var bara kort neutral. kylig om du vill.
Låt han inte dra ner dig till sin nivå.
(där kommer han slå dig på erfarenhet)

Sen., gör en polisanmälan om det inte är gjort
Många som hotar gör det för att folk blir så ställda och rädda. Det är effektivt. Men det är långt ifrån alla som är så sturska om dom synas.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 4 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vid borrning av bergvärme rekommenderade borrfirman en kranbilsfirma för att lyfta in riggen.

Kranbilsföraren åkte förbi innan och jag frågade vad det skulle gå loss på ungefär. Ca 14.000kr + moms var svaret.

Eftersom borrningen drog ut på tiden och kranbilen stod kvar så frågade jag borraren på plats om priset för lyftet bestod och då sa han ”det blir vad ni kom överens om”. När kranbilen åkte frågade jag föraren samma sak och fick då ett hastigt svar att det blev som offerten han skickade borraren.

Och så damp fakturan ned, 28.973kr exkl moms.

Nu hävdar kranbilsfirman att 14.000 skulle vara ett ungefärligt pris för bara inlyftet av riggen, vilket inte stämmer.

Någon offert finns inte mellan borrare och kranbilsfirma, så den uppgiften stämde inte. Kranbilsfirman säger via mail till mig att de upplyste borraren muntligt om kostnaden samma dag som lyftet men det förnekar borraren.

Hur hade ni gjort?
Om du inte fått uppgiften skriftligt/inspelat så är det jääävligt svårt att hävda att det var det som sas.

Jag hade ett muntligt ärende till Arn där firman fick rätt trots muntligt avtal.

Det gick inte för mig att bevisa vad vi kommit överrens om muntligt.

(Jag betalade i protest när fakturan skulle löpa ut, så slapp jag ränta mm. för att sedan vänta in arns beslut. )



Det är bara att betala och se glad ut... läropengar.

Allt ska sedan ske skriftligt gällande offerter, prisuppgifter osv. Så slipper man tråkigheter.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Fakturan kommer från borrarna då de stod för kontakten, tyvärr betalade de den direkt enligt uppgift.

Tyvärr tog det hela en tråkig vändning när jag nu på telefon blev hotad att betala fakturan annars kommer han och gräver upp och klipper mina kablar.
Känns som firman gått back på nåt vis och försöker ta igen det via kranfakturan!
 
J JockeHX skrev:
Vid borrning av bergvärme rekommenderade borrfirman en kranbilsfirma för att lyfta in riggen.

Kranbilsföraren åkte förbi innan och jag frågade vad det skulle gå loss på ungefär. Ca 14.000kr + moms var svaret.

Eftersom borrningen drog ut på tiden och kranbilen stod kvar så frågade jag borraren på plats om priset för lyftet bestod och då sa han ”det blir vad ni kom överens om”. När kranbilen åkte frågade jag föraren samma sak och fick då ett hastigt svar att det blev som offerten han skickade borraren.

Och så damp fakturan ned, 28.973kr exkl moms.

Nu hävdar kranbilsfirman att 14.000 skulle vara ett ungefärligt pris för bara inlyftet av riggen, vilket inte stämmer.

Någon offert finns inte mellan borrare och kranbilsfirma, så den uppgiften stämde inte. Kranbilsfirman säger via mail till mig att de upplyste borraren muntligt om kostnaden samma dag som lyftet men det förnekar borraren.

Hur hade ni gjort?
Betala inte! Du har ett muntligt avtal med kranbilsföretaget för ett specifik uppdrag, inte med någon annan.
Hävda ditt muntliga avtal med kranbilföretaget. Betala inte någon annan.
Du blir lurad!
 
  • Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
14 papp är väl extremt det också.

Jag hyr in kranbilar för 1350-1550 kr timmen.

Skulle jag ringa någon av dem så skulle de köra 5 mil enkel resa, lyfta in och köra tillbaka. Samma med att lyfta ut och debitera ca 7000kr för allt.

Vem fan lämnar kvar en hel kranbil
Det låter svin billigt. Vad heter företaget? Är behov av kranbil för lyft ofta och under 15.000 i Stockholm har det aldrig blivit
 
  • Haha
lat
  • Laddar…
Mats-S
RoTe RoTe skrev:
Börja med att spela in alla samtal!
Helt rätt!
@TS Det finns specialla appar för inspelning av samtal på mobilen, ladda hem en sådan asap och därefter spelar du in allt.
 
J JockeHX skrev:
Nej det var fullt skäligt med 14 + moms eftersom det var en mobilkran och ett ganska långt lyft av en tung borrigg pga tomt som var svårtillgänglig.

Hade jag fått reda på att det blev över 28 + moms hade jag låtit snickare montera ner en pergola och lite altan för att borriggen skulle köra in istället.

Jag föreslog i ett svagt ögonblick en kompromiss om att betala 20 + moms vilket var 40% över 14.000 istället för 15%, men det föll inte borraren i smaken. Han ville helt enkelt att jag skulle betala fullt ut och driva process mot kranbilsfirman, men det är ju inte möjligt eftersom han redan betalat och det står inte mitt namn på den fakturan...
Hej,
Vilken jobbig upplevelse.! Förstår att det inte är lätt att argumentera om återkopplingen blir hot istället för en förklaring.

Om kranfirman går via borrfirman, brukar 12% påslag vara det vanliga. Så dina 14.000kr landar då på 15.700kr + moms.

Sen är fastpris ett fastpris, risken ligger hos entreprenören. Ofta blir detta ett högre pris än vad som motsvarar den nedlagda tiden men man vet vad man har att förhålla sig till.
Löpande pris = mer risk för kund.

Det du nu verkar få betala för, är två fulla arbetsdagar plus påslag vilket utifrån vad du beskriver är på tok för mycket.

Instämmer med tidigare skrivare i tråden, att betala det som är överenskommet, bestrid resten och då skriftligt.

Hoppas det löser sig för dig på bästa sätt.
 
  • Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vid borrning av bergvärme rekommenderade borrfirman en kranbilsfirma för att lyfta in riggen.

Kranbilsföraren åkte förbi innan och jag frågade vad det skulle gå loss på ungefär. Ca 14.000kr + moms var svaret.

Eftersom borrningen drog ut på tiden och kranbilen stod kvar så frågade jag borraren på plats om priset för lyftet bestod och då sa han ”det blir vad ni kom överens om”. När kranbilen åkte frågade jag föraren samma sak och fick då ett hastigt svar att det blev som offerten han skickade borraren.

Och så damp fakturan ned, 28.973kr exkl moms.

Nu hävdar kranbilsfirman att 14.000 skulle vara ett ungefärligt pris för bara inlyftet av riggen, vilket inte stämmer.

Någon offert finns inte mellan borrare och kranbilsfirma, så den uppgiften stämde inte. Kranbilsfirman säger via mail till mig att de upplyste borraren muntligt om kostnaden samma dag som lyftet men det förnekar borraren.

Hur hade ni gjort?
Borde vara ett pris på mellan 30 -40 000 på HELA installationen!
 
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Borde vara ett pris på mellan 30 -40 000 på HELA installationen!
Ge mig ett nummer till en borrare som borrar 240m med slang och brine för 26000
 
  • Gilla
Quartto och 3 till
  • Laddar…
Har inget bra svar på frågan egentligen men reagerar på en annan sak. Står kranbilen där 8 timmar blir det en timkostnad på ca 3600kr. Helt orimligt… Du borde kunna ha 3 kranbilar där en hel dag för det priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.