Lätt att säga som utomstående, men skriv in allt det där på precis alla recensionssidor som finns på om företaget. Gud så vidrigt att hota sig till en betalning på en felaktig faktura, att lattja bort 14 tusen av någon annans pengar gör man inte.
 
  • Gilla
JustDoIt och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hoppas det löser sig för dig TS! För jävligt att du har råkat ut för kriminella som driver skojarfirmor.
 
  • Gilla
Tibb och 11 till
  • Laddar…
14 papp är väl extremt det också.

Jag hyr in kranbilar för 1350-1550 kr timmen.

Skulle jag ringa någon av dem så skulle de köra 5 mil enkel resa, lyfta in och köra tillbaka. Samma med att lyfta ut och debitera ca 7000kr för allt.

Vem fan lämnar kvar en hel kranbil
 
  • Gilla
Karine S och 11 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Hej, om jag har förstått det rätt så fick du ett ca pris på 14 000kr ex moms på kranbilen. Sedan pratade du med kranbilschauffören innan dagen var slut då du ville veta om det skulle kosta extra då borrningen drog ut på tiden varpå du fick svaret att priset är det överenskomna?

Stämmer detta så ska du inte betala en krona mer, muntligt avtal är lika giltigt som skriftligt svårare o bevisa dock. Ett tips är att sköta allt via Mail då dom har hotat dig i detta läget så kommer inte polisen vara till någon hjälp.

Skriv att du bestrider fakturan om kranbilskostnaden, att du avser att betala borrningen + 14 000kr ex moms resterande bestrids.
Nu hade ju inte TS avtal med kranbilsfirman.
 
  • Gilla
Lars Enberg
  • Laddar…
Jag förstår att TS väljer att fokusera på annat, men om vi andra funderar på lite antar jag att det är ok. Hotet lämnar jag därhän, det är förstås rakt igenom olagligt och oförsvarligt, men ytterst svårt att veta hur allvarligt menat det är och vilket våldskapital som ligger bakom.

Tar vi först partsfrågan undrar man ju hur den rörts till. Rekommenderar entreprenören man har ytterligare en entreprenör har de förstås ingen rätt att betala denne å ens vägnar. Borrfirman har ju inget med TS förhållande till kranfirman att göra. TS borde därför insistera på att betala kranfirman direkt.

För om kranfirman skulle vara en underentreprenör, hur skulle TS då kunna lita på prisuppgiften från denna, då det ju skulle vara borrfirman som skulle behövt ge TS ett pris.

Så det enda raka är att insistera på att betala direkt till kranfirman.

Vad gäller priset kan jag bara instämma i vad andra sagt: 14 tkr + 15% är max vad de har rätt till om man enats om att inga ÄTA-grejer föreligger.

Det känns lite futtigt att klamra sig fast vid sakfrågan, men att reda ut vad man själv och motparten faktiskt har rätt till kanske kan hjälpa i någon dimension i alla fall.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 6 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu hade ju inte TS avtal med kranbilsfirman.
TS verkade ta det helt lugnt med att betala 14 +moms för att göra två snabba lyft.
Det är ju öppet mål för vilken skojare som helst att spinna vidare på.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
H
När du sa kranbil.
Är det lastbil med kran och lyfta eller är det en mobilkran som var hos dig?
Brukar skilja en del i pris på dom.

Via jobbet så har vi hyrt in mobilkran ibland.
Och är det så att de lyfter hos oss och sen ska göra ett lyft nästa dag och de inte har något bokat så får kranen stå kvar då de oftast har lägre hastighet efter vägarna.
Men vi har betala bara en etablerings avgift sen timmar när de jobbar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Evt kranbil borde väl ha ingått i offerten mellan dig och bergvärmefirman?

Innan offert kommer man ju ut på plats och tittar innan man lämnar pris.
Då ser man om man behöver kranbil eller inte.
 
  • Gilla
MrHandyman1
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
TS verkade ta det helt lugnt med att betala 14 +moms för att göra två snabba lyft.
Det är ju öppet mål för vilken skojare som helst att spinna vidare på.
Nej det var fullt skäligt med 14 + moms eftersom det var en mobilkran och ett ganska långt lyft av en tung borrigg pga tomt som var svårtillgänglig.

Hade jag fått reda på att det blev över 28 + moms hade jag låtit snickare montera ner en pergola och lite altan för att borriggen skulle köra in istället.

Jag föreslog i ett svagt ögonblick en kompromiss om att betala 20 + moms vilket var 40% över 14.000 istället för 15%, men det föll inte borraren i smaken. Han ville helt enkelt att jag skulle betala fullt ut och driva process mot kranbilsfirman, men det är ju inte möjligt eftersom han redan betalat och det står inte mitt namn på den fakturan...
 
  • Gilla
  • Wow
Peter_Ker och 10 till
  • Laddar…
Har du fått se fakturan från kranbilsfirman? Eller har du bara borrfirmans uppgifter?

/Krille
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Då förstår jag upplägget. Borraren skulle ha skrivit av mobilkranen när han såg att det drog ut på tiden. Oavsett vad så är det lite hans problem att det just drog ut på tiden.

En mobilkran i den storleken kostar drygt 1350+m och var då räknad med 8ha arbetet och 1h framkörning och 1h avetablering. Dagen efter hur länge stod mobilkranen innan den kunde lyfta ut riggen?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H
Det skulle de som borra sett när de såg på jobbet och tatt med i priset från början.
Det kan ju inte komma som en chock att de behövde mobilkran.
Sen kan det alltid dra ut på tid när man borrar osv.
Om en slang gått sönder eller ett annat haveri skulle kranen fortsatt stått där och ticka pengar?
Nä de skulle lyft in sen åkt och kommit tillbaka när det var tid för lyft ut eller om de inte hade något bokat låtit den stå utan kostnad.
 
  • Gilla
Borre12 och 4 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Nej det var fullt skäligt med 14 + moms eftersom det var en mobilkran och ett ganska långt lyft av en tung borrigg pga tomt som var svårtillgänglig.

Hade jag fått reda på att det blev över 28 + moms hade jag låtit snickare montera ner en pergola och lite altan för att borriggen skulle köra in istället.

Jag föreslog i ett svagt ögonblick en kompromiss om att betala 20 + moms vilket var 40% över 14.000 istället för 15%, men det föll inte borraren i smaken. Han ville helt enkelt att jag skulle betala fullt ut och driva process mot kranbilsfirman, men det är ju inte möjligt eftersom han redan betalat och det står inte mitt namn på den fakturan...
Är det "borraren" eller "kranbilsfirman" som hotat dig?
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
hsd
Kranbilaföraren sa pris till ts , alltså egentligen priset till borrfirman som gjorde sedvanligt påslag och sedan fakturerade ts
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Nej det var fullt skäligt med 14 + moms eftersom det var en mobilkran och ett ganska långt lyft av en tung borrigg pga tomt som var svårtillgänglig.

Hade jag fått reda på att det blev över 28 + moms hade jag låtit snickare montera ner en pergola och lite altan för att borriggen skulle köra in istället.

Jag föreslog i ett svagt ögonblick en kompromiss om att betala 20 + moms vilket var 40% över 14.000 istället för 15%, men det föll inte borraren i smaken. Han ville helt enkelt att jag skulle betala fullt ut och driva process mot kranbilsfirman, men det är ju inte möjligt eftersom han redan betalat och det står inte mitt namn på den fakturan...
Ok. Här betalar vi bara mobilkranarna per timme och sen får de utföra jobben de är designade för helt enkelt.

Komplexiteten av jobbet lär ju inte ändra timpriset så länge det inte är avspärrningar och tillkommande saker vi pratar om.

Summan här blir densamma om operatören är aktivt med i 8 timmar och lyfter dit takstolar på 20-30 meters håll med precision eller om den lyftar 10 ton på 15 minuter i början och slutet och har 7,5 timmars rast emellan.

Lönar sig ens bergvärme idag? Merkostnad mot LVVP lär ju vara en bra bit över 100kkr redan innan kran?

Fick aldrig ihop en kalkyl på det när vi räknade för kul. Kom fram till att man måste ha 200 kvm runt Kiruna och vägra tilläggsisolera samt ganska högt elpris.

Bara på utebliven ränta på kapital motsvarande 3300 kWh. Behöver man låna idag blir det mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.