Vid borrning av bergvärme rekommenderade borrfirman en kranbilsfirma för att lyfta in riggen.

Kranbilsföraren åkte förbi innan och jag frågade vad det skulle gå loss på ungefär. Ca 14.000kr + moms var svaret.

Eftersom borrningen drog ut på tiden och kranbilen stod kvar så frågade jag borraren på plats om priset för lyftet bestod och då sa han ”det blir vad ni kom överens om”. När kranbilen åkte frågade jag föraren samma sak och fick då ett hastigt svar att det blev som offerten han skickade borraren.

Och så damp fakturan ned, 28.973kr exkl moms.

Nu hävdar kranbilsfirman att 14.000 skulle vara ett ungefärligt pris för bara inlyftet av riggen, vilket inte stämmer.

Någon offert finns inte mellan borrare och kranbilsfirma, så den uppgiften stämde inte. Kranbilsfirman säger via mail till mig att de upplyste borraren muntligt om kostnaden samma dag som lyftet men det förnekar borraren.

Hur hade ni gjort?
 
  • Ledsen
  • Älska
  • Arg
  • Gilla
leifberggren och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket drog tiden ut egentligen? Senario som liknande kranbil kommer vid 07 och lyfter dit riggen. Åker sedan iväg och kommer kl 14 för att lyfta ut men då är inte borrningen klar. Hur länge fick han då sedan sitta och vänta?
 
A atomlab skrev:
Hur mycket drog tiden ut egentligen? Senario som liknande kranbil kommer vid 07 och lyfter dit riggen. Åker sedan iväg och kommer kl 14 för att lyfta ut men då är inte borrningen klar. Hur länge fick han då sedan sitta och vänta?
Det var planerat att kranbilen skulle vara kvar mestadelen av dagen, men då de inte hann klart så stod den över natten. Alla inblandade försäkrade mig att det inte skulle vara någon skillnad kostnadsmässigt om de kört iväg den på kvällen eller dagen efter.
 
Claes Sörmland
Fakturan borde ligga på max 15% över uppskattat pris. D v s:

14 000*1,25*1,15= 20 125 kr inkl. moms.

Detta eftersom en ungefärlig prisuppgift gavs till dig och den kan enligt konsumenttjänstlagen max överskridas med 15%. Arbetets omfattning har inte ändrats och du har ju stått i löpande kommunikation med företaget på plats när arbetet utfördes om den saken. Hade borrföretaget haft behov av att utöka arbetets omfattning så skulle de ha rådgjort med dig om det.

Vad kranbilsföraren har sagt och inte till borraren är inte en del av frågan. Det är du som är kund och konsument, kranbilsföraren ska då rådgöra med dig. Om jag inte helt har missförstått och kranbilsföretaget är en underentreprenör till borrfirman. Men då får ju de ta denna diskussion och du ska då ha ett avtal med borrfirman.
 
  • Gilla
redep och 32 till
  • Laddar…
"Hej det har blivit något missförstånd. Vi har avtalat pris om 14000kr men fakturan är på dubbelt så mycket. Kanske fakturan skulle till någon annan?
Jag har betalt det överenskomna priset och kommer naturligtvis inte betala mer. Mvh"
 
  • Gilla
Karine S och 40 till
  • Laddar…
H
Tog du in kranföretaget själv eller kommer fakturan från borrarna?
 
H Hallerudsbo skrev:
Tog du in kranföretaget själv eller kommer fakturan från borrarna?
Fakturan kommer från borrarna då de stod för kontakten, tyvärr betalade de den direkt enligt uppgift.

Tyvärr tog det hela en tråkig vändning när jag nu på telefon blev hotad att betala fakturan annars kommer han och gräver upp och klipper mina kablar.
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
Peter_Ker och 28 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Fakturan kommer från borrarna då de stod för kontakten, tyvärr betalade de den direkt enligt uppgift.

Tyvärr tog det hela en tråkig vändning när jag nu på telefon blev hotad att betala fakturan annars kommer han och gräver upp och klipper mina kablar.
Ja då får du ringa polisen. Filma allt.
 
  • Gilla
redep och 26 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Fakturan kommer från borrarna då de stod för kontakten, tyvärr betalade de den direkt enligt uppgift.

Tyvärr tog det hela en tråkig vändning när jag nu på telefon blev hotad att betala fakturan annars kommer han och gräver upp och klipper mina kablar.
Vänta lite, jag läste ditt inlägg igen.

Han har väl redan fått betalt i så fall, eller förstår jag det fel? Vem hotar?
 
  • Gilla
TTomaSS
  • Laddar…
Nu fattar inte jag alls.. stod kranbilen och väntade tills allt var klart ? Hur långt var lyftet ? Och hur mycket drog det ut på tiden ?
 
  • Gilla
/nenne
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:
Fakturan kommer från borrarna då de stod för kontakten, tyvärr betalade de den direkt enligt uppgift.

Tyvärr tog det hela en tråkig vändning när jag nu på telefon blev hotad att betala fakturan annars kommer han och gräver upp och klipper mina kablar.
Hej, om jag har förstått det rätt så fick du ett ca pris på 14 000kr ex moms på kranbilen. Sedan pratade du med kranbilschauffören innan dagen var slut då du ville veta om det skulle kosta extra då borrningen drog ut på tiden varpå du fick svaret att priset är det överenskomna?

Stämmer detta så ska du inte betala en krona mer, muntligt avtal är lika giltigt som skriftligt svårare o bevisa dock. Ett tips är att sköta allt via Mail då dom har hotat dig i detta läget så kommer inte polisen vara till någon hjälp.

Skriv att du bestrider fakturan om kranbilskostnaden, att du avser att betala borrningen + 14 000kr ex moms resterande bestrids.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Är inte ditt avtal med brunnsborraren?
Vad har han lagt för offert?

Kranbilsföraren hänvisar till ett okänt avtal med borraren låter det som?
 
  • Gilla
Marielisan och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle gärna vilja fortsätta tråden men det här är första gången jag fått ett sånt här hot och jag måste nog smälta det lite... Finns andra saker jag måste fokusera på :(
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
redep och 21 till
  • Laddar…
RoTe
Börja med att spela in alla samtal!
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
H
Ja men hotar han då är de snett ute.
Enda han kan hota med är att gå till tinget.
Börjar de rota till för dig så är det polisanmälan och foto film ljud inspelning så gäller från din sida.
Bara sitt still i båten, för det är säkert tomma hot.
 
  • Gilla
redep och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.