harry73, jag lovar dig att rent vatten smakar bättre och jag betvivlar att du du har så lite kolhydrater hemma så att det krisar första veckan.
 
harry73
Testade tallbarrste flera gånger och framförallt om man fuskar med lite honung och ljungblommor är det riktigt gott.
 
Ja och om man "fuskar" lite får man även i sig lite kolhydrater, men det får man även om man tar honung och varmt vatten och det smakar på intet sätt illa. ;)
 
harry73
Jag tror faktiskt att det finns en psykologisk fördel med att börja leva av naturen. Och hamnar nan i en riktig överlevnadssituation är det alla medel som gäller.

Eftersom jag bor i en tallskog, är tallbarrste absolut något som jag skulle börja med.
 
Om man skall förbereda sig för något, så är det sådant som orsakas av väder klass 3. Snö som lamslår omgivningarna, stormar som ödelägger järnväg och elförsörjning. Det är ju inget nytt, vi har ju haft det inom mannaminne. Visst kan vi anta att det kommer se ut som i "The Road", men jag tror mer på att >90% av samhället är igång, och det blir några otursställen där man gör bäst i att klara sig själv upp till en vecka. Sen brukar försvarsmakten ha hunnit runt med alla sin bandvagnar och räddat pensionärerna på Österlen. Har vi förresten kvar några bandvagnar? :)

Vi har fortfarande regelbundna strömavbrott två(2) dagsmarscher från Göteborg.

Själv har jag svårt att planera kvällens middag, så jag kommer väl gå åt först. Om ingen vänlig sinat person med gevär ansluter till vår "hideout" tre(3) dagsmarscher från Göteborg...
 
M -MH- skrev:
Om ingen vänlig sinat person med gevär ansluter till vår "hideout" tre(3) dagsmarscher från Göteborg...
Ja, då får man vara snäll vet du... :)


Hur långt och snabbt man kan gå är kortare än de flesta tror (wikipedia): "En vanlig dagsmarsch om 21 km kunde tillryggaläggas på 6–9 timmar av infanteri. Kavalleri behövde något mindre tid. En ökad dagsmarsch om 32 km kunde ta 9–14 timmar."

Eller: "Gång/marsch
2km /timme – vanlig gång. Max 10tim /dag.
4km/timme – Snabb marsch för otränade, max 8tim /dag
5km/timme – Snabb marsch för vana, max 8 tim/dag"

Så de flesta bor längre bort än de tror.

Många av försvarets bandvagnar överfördes till kommunerna. Så de kastades iaf inte bort direkt.
 
10maj 1940 angrep Tyskland Belgien genom Ardennerna. 12 dagar senare 22 maj nådde de kusten och den Brittiska Armen var tvugna att evakuera från Dunkirk. Såvitt jag förstår var framryckningstakten 80km per dygn i snitt.

Carolinernas march inför slaget vid Narva är ett annat exempel.

Så mycket för gångtiderna ovan...

I en desperat situation så kan gränserna flyttas fram väldigt mycket.

Mvh Findus
 
harry73
findus42 findus42 skrev:
10maj 1940 angrep Tyskland Belgien genom Ardennerna. 12 dagar senare 22 maj nådde de kusten och den Brittiska Armen var tvugna att evakuera från Dunkirk.
men det handlar om ungefär 300km. Även om det skulle vara dubbla avståndet är det bara 50km/dygn
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, då får man vara snäll vet du... :)


Hur långt och snabbt man kan gå är kortare än de flesta tror (wikipedia): "En vanlig dagsmarsch om 21 km kunde tillryggaläggas på 6–9 timmar av infanteri. Kavalleri behövde något mindre tid. En ökad dagsmarsch om 32 km kunde ta 9–14 timmar."

Eller: "Gång/marsch
2km /timme – vanlig gång. Max 10tim /dag.
4km/timme – Snabb marsch för otränade, max 8tim /dag
5km/timme – Snabb marsch för vana, max 8 tim/dag"

Så de flesta bor längre bort än de tror.

Många av försvarets bandvagnar överfördes till kommunerna. Så de kastades iaf inte bort direkt.
Tyvärr är bandvagnarna som räddningstjänsten förfogar över i rätt så dåligt skick numera. Jag har dock sett en användas för att rädda en granne som behövde till sjukhus när det var snöstorm för tio år sedan. De verkade inte heller ha så mycket erfarenhet av att framföra den utifrån hur färden såg ut. Det gick inte rakt om man säger så...

Men som någon varit inne på tidigare så är min största oro att folk redan efter några dagar börjar vandra ut från städerna för att försöka få tillgång till mat från bönder och andra som har mat på lager. Den absolut viktigaste ägodelen är därför ett gevär med mycket ammunition, då det både ger skydd mot plundrare och ger möjlighet till att jaga småvilt (har gott om rådjur där jag bor, de räcker nog en vecka eller två innan de är skjutna allihop).
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
engs
findus42 findus42 skrev:
I en desperat situation så kan gränserna flyttas fram väldigt mycket.
I Småland efter Gudrun tog sig skogsvant folk ofta några hundra meter på en hel dag pga alla träd låg som plockepin. Samma sak gäller vid extrema snömängder.

Kanske man måste försöka förflytta hela familjen också, till skillnad mot en armé med unga män kan det då vara allt från spädåldersbarn till en trotsig treåring till gammelmormor.
 
Nu överdrivet du, visst är drt svårt både att ta dig fram och orientera sig efter en stor storm. Men några hundra meter på en dag är en kraftig överdrift. Det förekom dock äldre människor som gick vilse när de försökte ta sig ut.
 
engs
Nej det gör jag inte, lyssna t.ex. på P3 dokumentärs program om Gudrun. Handlade inte bara om att gå runt lite nerfallna träd utan att forcera en närmast oändlig och väldigt farlig hinderbana.
 
engs engs skrev:
Handlade inte bara om att gå runt lite nerfallna träd utan att forcera en närmast oändlig och väldigt farlig hinderbana
En sådan här alltså. Vore nog bättre med helikopter då :)
Luftvy över avverkat skogsområde med omkullfallna träd och kvarvarande trädpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag får ta och lyssna på det. Jag röjde en del skog efter stormen, jag har förståelse för hur det kan se ut. Men det var i ett område som inte var lika hårt drabbat som Småland.
 
När jag gjorde lumpen var en snabbmarsch 2 mil på 3 tim dvs knappt 7 km i timmen och en vanlig marsch ca 4 km i timmen. Om inte annat har vi lite olika "måttstockar" och lite olika tro på vad medelsvensson klarar av. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.