MultiMan
Lite konstigt är det elmont, att du inte känner till honom med tanke på vad du berättar: https://www.dn.se/nyheter/han-vet-hur-man-overlever/

"I 40 år har Lars Fält undervisat svenska militärer om konsten att överleva i naturen. I dag är han pensionär men skapade en gång Försvarets överlevnadsskola."
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
Han är för ung för mej, jag fick mina 15 månader (u-officer) 69 - 70.
Ps
Men det är ju bra att man lär ut att man kan koka te på barr, det ger ju oerhört mycket
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men det är ju bra att man lär ut att man kan koka te på barr, det ger ju oerhört mycket
Ja det är viktig kunskap!

Och för er som inte vet:
Av enbär kan man göra en dryck som är en väsentlig ingrediens i Dry Martini :)
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Lite konstigt är det elmont, att du inte känner till honom med tanke på vad du berättar: [länk]

"I 40 år har Lars Fält undervisat svenska militärer om konsten att överleva i naturen. I dag är han pensionär men skapade en gång Försvarets överlevnadsskola."
Ja, han är ju internationellt erkänd och har hållit på ganska länge:

"Lars Fält har 35 års erfarenhet som utbildare i jägartjänst vid dåvarande Arméns Jägarskola i Kiruna och Arméns Fallskärmsjägarskola i Karlsborg. Under 1980-talet utvecklades överlevnadsutbildningen i Sverige till en egen utbildningsgren.

Lars Fält är utbildad överlevnadsinstruktör vid engelska SAS och amerikanska Special Forces. Han har också deltagit och tjänstgjort som instruktör vid utländska förband från arktiska Canada till ökenområden i Australien.

Lars Fält är intresserad av ursprungsbefolkningars sätt att leva och deras tekniker, vilket han också haft tillfälle att studera på plats.

Han är grundare av Försvarets Överlevnadsskola i Karlsborg med ansvar för all överlevnadsutbildning inom Försvaret.

Lars Fält är gift och har en dotter."

Försvarsmaktens överlevnadsskola utdelar Fält-stipendiet till någon som fört begreppet överlevnad framåt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
E elmont skrev:
... samt under min militära jägarutbildning viss insikt i överlevnad och ger inte så mycket för i alla fall dom böcker jag sett om överlevnad.
Ja, och hade du varit min årgång så hade denna utbildning utgått från just Handbok överlevnad, författat av (dåvarande) Löjtnant Lars Fält.

Så även om det finns många tveksamma böcker om överlevnad så är denna inte en av dem. Speciellt vad gäller militär överlevnad i svensk terräng.

Den säger naturligtvis mindre om civil överlevnad i stad. Det ställer andra krav. Det finns inte många användbara vattenkällor på Stureplan i händelse av...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
O
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, som sagt så gäller snarare: "After 4 to 5 days without food, the average person will suffer from impaired judgment and have difficulty performing simple intellectual tasks. After 2 weeks without food, the average person will be virtually incapacitated. Death typically results after 1 or 2 months without food."

Och efter tre dagar utan vatten så är du som sagt i stort sett död. Redan moderat uttorkning blir fort farlig.
Jag kastade nog ihop mina siffror lite. Du har fullständigt rätt. Bra att du rättade mig! (en hemlis, för min del hade du inte behövt leta rätt på dessa fakta. Jag tror på dig ändå:) )
Men det är nog dags att de uppdaterar den listan lite... De glömde det viktigaste trots allt. Mobilen.:)
 
harry73
E elmont skrev:
Och vem Lars Fält är och vad denne påstår vet jag inte och tänker inte ta reda på
Lars Fält är en av de främsta överlevnadsexperter/överlevnadsinstruktörer i världen. Han är inte av samma typ som Bear Grylls som äter råa insekter och dricker sitt eget kiss, men har samma strategi som Ray Mears där man ser naturen som vän istället för fiende.

Ray Mears gjorde för övrigt flera dokumentärserier om överlevnad, även en om överlevnad i Skandinavien där Lars Fält kom på tal (jag tror att han även var med i dokumentären, men kan ha fel)
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Får jag tipsa om bra konserverad mat? Framtaget för militärt bruk, påsarna med mat stoppas i påse med liten filtliknande bit i. Man häller på en liten skvätt vatten eller kissar i den om man inte har tillgång till vatten. Kemisk reaktion uppstår, en kvart senare har man en varm måltid som slår ravioli med hästlängder.

Finns både billigare och dyrare varianter. Håller i flera år. Vi roterar dem varje sommar då vi åker på hojsemester. [bild]

Kan man använda sig av gul snö istället för att kissa på maten?

/P-A
 
Då kanske storstadsborna, i alla fall dom som behöver; skaffa sig Fälts bok den kostar ju bara några hundralappar och sedan är allt löst (y)
Och jag är övertygad om att inom 1 mils radie från Stureplan så finns det mer än ett ställe med drickbart vatten, kanske inte det bästa men gott nog för att överleva en vecka.
 
P Pagno skrev:
Kan man använda sig av gul snö istället för att kissa på maten?

/P-A
Verkar rätt äckligt men visst.

För egen del kissar jag i påsen som behöver vätska för att starta värmeprocessen, om jag har begränsat förråd av vatten. Maten har lagom vätskemängd utan vare sig vatten, kiss eller snö.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
hsd
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja det är viktig kunskap!

Och för er som inte vet:
Av enbär kan man göra en dryck som är en väsentlig ingrediens i Dry Martini :)
Å den andra ingrediensen klarar man sig utan :p
 
hsd hsd skrev:
Å den andra ingrediensen klarar man sig utan :p
Ja, det gäller att prioritera när resurserna blir knappa.
Absolut :cool:
 
harry73
E elmont skrev:
Men det är ju bra att man lär ut att man kan koka te på barr, det ger ju oerhört mycket
Om man i alla fall ska koka vattnet innan man dricker det, är der ju snart att koka barrte istället. Det ger lite smak och har man tur precis den mängd kolhydrater som gör att man håller igång fettförbränningen.
 
harry73 harry73 skrev:
Ray Mears gjorde för övrigt flera dokumentärserier om överlevnad, även en om överlevnad i Skandinavien där Lars Fält kom på tal (jag tror att han även var med i dokumentären, men kan ha fel)
Det tror jag säkert. De är vad jag fattat ganska goda vänner, och har gjort flera saker tillsammans (bla skrivit böcker).
 
harry73 harry73 skrev:
Om man i alla fall ska koka vattnet innan man dricker det, är der ju snart att koka barrte istället. Det ger lite smak och har man tur precis den mängd kolhydrater som gör att man håller igång fettförbränningen.
Och man får dessutom lite C-vitamin. Som vi inte är så bortskämda med i Sverige för övrigt.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.