Det vettigaste är att helt enkelt öka på sitt vanliga lager av livsmedel som håller sig länge. Det finns ingen anledning att ha ett separat katastroflager
 
  • Gilla
GoForIt och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det vettigaste är att helt enkelt öka på sitt vanliga lager av livsmedel som håller sig länge. Det finns ingen anledning att ha ett separat katastroflager
Inkl vätska, har man extra av juice, öl, vatten så klarar man sig bra.
Sedan kan det vara praktiskt med lite extra godis för att "muta" fru och barn om de tröttnar på pasta och konserver :)
 
Otroligt vad mycket man måste göra och tänka på för att överleva en vecka. :thinking:
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Otroligt vad mycket man måste göra och tänka på för att överleva en vecka. :thinking:
Njae, även om man som du säger "överlever" utan mat i tre veckor, så är man i rejält risigt skick då, och kan t ex inte gå någon stans om det skulle behövas. Att svälta är inte direkt kul. Det är tvärtom rejält trist. Jag tröttnar på det efter bara två dagar eller så... I en stressad situation så är det psykiska välbefinnandet extremt viktigt, och ofta underskattat. Det är mycket lättare att vara på bra humör med mätt mage, än om man svälter.

Så frågan är inte riktigt om man kan överleva i en vecka på det man har hemma, utan om man kan leva i en vecka på det man har hemma, med rimliga marginaler och någotsånär dräglig tillvaro. Och någon reserv ifall det inte blir en vecka, utan efter en vecka, så får man veta att det nog blir två... Och efter två, så blir det tre...

Detta som sagt utan att behöva bli en preppernörd. Dvs kan man med relativt små medel, och utan direkta umbäranden klara av det. T ex inte lägga upp ett förråd av importerade MREer (som inte är något vidare att äta, iaf inte de jag provat), utan ha extra konserver, torrvaror osv. som man roterar sig igenom i den vanliga matlagningen. Se till att ha några extra bobbor gas till kampingköket hemma osv.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
D09
Man kan minska behovet av vatten jättemycket om man kompletterar ” reserven ” med papptallrikar, Bestik och muggar.
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
Man (alla?) kanske har ett makaronpaket, ett rispaket, lite snabbpotatismos, lite ägg, lite mjöl, lite havregryn, lite potatis, lite smör, lite matolja, lite grönsaker, mm mm liggande i skafferiet. Kanske en burk varmkorv, någon burk med tonfisk, ravioli, mm mm
Så jag är övertygad om att dom allra flesta inte behöver svälta, dom som ev får det lite besvärligt är väl dom som är så lata att dom inte ids att laga sin egen mat.
Ps
Hur var det vi som har gjort lumpen gjorde när vi hade ätit ur "snuskburken" jag har i alla fall inget minne av någon diskmaskin
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vill minnas att man köpte en rulle fryspåsar före övning. Stoppade en i snuskburken. Åt maten slängde påsen så var det diskat och klart till nästa måltid.:)
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Eller så förvarar man sin talrik och sina bestick i kylskåpet för att inte behöva diska i onödan ;)
Mvh Findus
 
Korvgubbe
F fiskbuggaren skrev:
Men nu frågade jag specifikt om var jag kan köpa en spis som passar till min gas. Då känns köp random spis och sedan gas till den inte som rätt lösning.
Köp en adapterslang så kan du använda "campingspisar" även med dina stora gasolflaskor. Finns givetvis billigare varianter än den märkt med Weber, men det var lättgooglat.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Om man nu vill bunkra upp med varor som håller väldigt länge så vill jag ge ett litet tips.

Som "nödmat" är detta bland det bättre, proteinrikt, troligtvis bland det högsta som man kan få tag i till en rimlig kostnad.

Förpackning av röd linspasta med text om ekologiskt värde och proteininnehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


25 gram protein/ 100 gram pasta.

Man behöver inte köpa MRE som kostar för mycket per person och dygn.

Linspastan håller i minst två år enligt bäst före datum.

Mvh P-A
 
Sedan 1983 tyder på lång hållbarhet:crysmile:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
L
E elmont skrev:
Otroligt vad mycket man måste göra och tänka på för att överleva en vecka. :thinking:
Ja, verkar jobbigt. Jag tror jag drar på semester om något skulle hända.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
...dom som ev får det lite besvärligt är väl dom som är så lata att dom inte ids att laga sin egen mat.
Jo, men då kommer man som sagt snabbt in på frågor som uppvärmning. Ris och pasta utan kokning fungerar inget vidare... Och det var ju mer eller mindre det vi sade; dvs om man tänker efter lite, dvs inte lämnar det helt till slumpen, så kan man klara sig ganska bra.

Men det gäller då att se till att man har exv. två kilo ris hemma, och köper ett nytt när man öppnar det andra. Annars så kommer man, enligt lagen om alltings inneboende djävlighet, att bara stå med en halv deciliter skvalpande på botten av paketet den dagen det smäller.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Det är alltid bra att ha två förpackningar hemma och köpa en ny förpackning när den sista öppnas inte bara i kris även i vardagen. Det är inte kul när man står och lagar mat och upptäcker att någon ingrediens är slut.

Har det systemet med det mesta som ändå går åt här hemma trotts att jag inte har tänkt på någon kris från början. olja, smör, ris, pasta, ägg, konserver, sylt, hundmat, toapapper, mineralvatten, öl, tvål, schampo mm, mm

Öl kan vara mycket viktigt om man är sugen på en till efter den första:beer:

Lika väl att inte upptäcka att toapappret är slut när man har gäster...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
D09
H HSP skrev:
Det är alltid bra att ha två förpackningar hemma och köpa en ny förpackning när den sista öppnas inte bara i kris även i vardagen. Det är inte kul när man står och lagar mat och upptäcker att någon ingrediens är slut.

Har det systemet med det mesta som ändå går åt här hemma trotts att jag inte har tänkt på någon kris från början. olja, smör, ris, pasta, ägg, konserver, sylt, hundmat, toapapper, mineralvatten, öl, tvål, schampo mm, mm

Öl kan vara mycket viktigt om man är sugen på en till efter den första:beer:

Lika väl att inte upptäcka att toapappret är slut när man har gäster...
Klassiskt tvåbingesystem :ok:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.