L Lolight skrev:
Det finns billiga solcellspaneler med usb uttag, så du kan ladda din mobiltelefon. Sedan har de flesta mobiler en radio, så du kan lyssna vad de säger. Du har då även en ficklampa.
Kostar runt 100 kr en sådan laddare. Har ingen själv då jag har både elverk, och kan även ladda mobilen i bilen.
Fast om elen har havererat fungerar inga mobilmaster, och radion i mobiler går på datatrafik...så även om du lyckas ladda nallen så kan du nog bara spela Candy Crush...:D
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Vi har en trumma av 300mm spirorör med ett komiskt avslut, ca 100 mm
Komiskt?
Lägg upp det det i Humorhörnan :)
ricebridge ricebridge skrev:
...hur ska du få tag på öl, ifall distributionen brutit samman?
Det tillhör väl livets nödtorft att ha minst ett flak öl hemma?
Precis som man har tandkräm och dasspapper...

Och det räcker nästan precis en vecka :cool:
 
  • Gilla
Lostmoose och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det tillhör väl livets nödtorft att ha minst ett flak öl hemma?
Precis som man har tandkräm och dasspapper...

Och det räcker nästan precis en vecka :cool:
Vi har nog olika förbrukning där. Jag kan inte ens gissa hur lång tid jag behöver för att förbruka ett flak tandkräm.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 5 till
  • Laddar…
Öl brygger man väl själv, då klarar man sig med nån säck malt och lite humle :)
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Eftersom vi talar om preppning och öl i samma diskussion så samlar jag på trappistöl, de är bäst efter 4 - 10 år.

Lagringsölen är ofta inget problem att de blir för gamla, problemet är mera åt att de inte hinner bli tillräckligt gammla.

:beer:

/P-A
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
L
P Paxman skrev:
Fast om elen har havererat fungerar inga mobilmaster, och radion i mobiler går på datatrafik...så även om du lyckas ladda nallen så kan du nog bara spela Candy Crush...:D
Det finns oftast en vanlig FM radio också. Kolla på din mobil så ska du se att den har en sådan :) FM-radio stationerna har reservkraft så de kommer fortsätta sända.
 
L Lolight skrev:
Det finns oftast en vanlig FM radio också. Kolla på din mobil så ska du se att den har en sådan :) FM-radio stationerna har reservkraft så de kommer fortsätta sända.
Dessvärre icke...jag hade gärna kunnat lyssna på FM-radio stället via någon app. Det är alltid fördröjning, så kliver man ur bilen är programmet man lyssnat på inte på samma ställe och det är ofta det blir helt tyst för att det måste buffras. :confused:
 
L
P Paxman skrev:
Dessvärre icke...jag hade gärna kunnat lyssna på FM-radio stället via någon app. Det är alltid fördröjning, så kliver man ur bilen är programmet man lyssnat på inte på samma ställe och det är ofta det blir helt tyst för att det måste buffras. :confused:
Vilken mobil har du? Som inte har FM-radio.
 
Ajfööön!! :p
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
harry73
Samsung :)
Skärmgränssnitt för inbyggd FM-radio på en Samsung-mobil där hörlurar ej är anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man bortser från iPhone så harvdecflesta telefoner en radio. Men iPhone är ju inte så ovanlig. Så det är många telefoner som saknar radio.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Konserver håller väldigt mycket längre än vad som står på om de förvaras rätt (torrt och svalt). Jag äter fortfarande soldatens ärtsoppa som såldes billigt och gick ut 2016. Smakar ingen som helst skillnad mot ny. 10år räknar jag som minimum. Kollade du inte på min youtube-länk, Johseg01?

Det enda jag vet på rak arm som inte är så lyckat att långtidsförvara är fruktkonserver om burken inte har plastad insida (som tomater har numera), då förstör fruktsyrorna burkens insida med metallsmak som följd.

Edit: Frystorkat är annars det som håller längst, men dyrare. Blå Band m fl har sortiment om du tittar i friluftsbutiker.

Vill man vara om sig och kring sig så börjar man med militära MRE (meal ready to eat), då får man oftast en komplett dagsransom med allt man behöver. Kolla Steve1989MREInfo som jag tipsade om innan och sedan är det bara att leta efter säljare, som finns bl a på Ebay eller svenska butiker som (snabbgoogling bara): [länk]
mm men man kan ju för bövelen inte köpa MRE överlevnadsmat via postorder, då gränsen för detta projekt går då för långt. Men jag kanske kan tycka att om MSB önskar att vi skall preppa oss mer inför eventuella katastrofer så kan man väl hänvisa vart man skall handla torr och konserver med mycket lång hållbarhet. Att specialimportera MRE som vissa föreslår är ju också galet ... Jag förstår att man kan ta BF märkningen på vissa konserver med en nypa salt. Men jag vill samtidigt inte chansa att man står med 50 konserver som inte går att använda om något skulle hända, konserver är ju menat som en livförsäkring och då vill man vara säker att de är ok och fungerar..

Bäst vore nog om vissa större butiker skulle ta in matvaror som har en förlängd hållbarhet dvs minst 5 år eller mer som en nya produkter, Jag skulle lätt handla dessa konserver/torrfoder. lutar nog att jag rekar de frystorkade varorna först därefter konserver som en första steg..Sedan köpa ett par tomma vattendunkar som kan vara bra att ha.
 
Johseg01 Johseg01 skrev:
Men jag kanske kan tycka att om MSB önskar att vi skall preppa oss mer inför eventuella katastrofer så kan man väl hänvisa vart man skall handla torr och konserver med mycket lång hållbarhet.
Har du provat Ica? Bönor, pasta, ris, gryn, mjöl, socker, torrmjölk håller många år. Om du förvarar det i stängda lådor av plast eller plåt så kommer inte skadedjuren år det. Och om du använder av det till vardags så att du eftersom byter ut det så blir det aldrig gammalt.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Hela diskussionen här handlar ju om vad man ska ha bunkrat i händelsen att distributionen brutit samman...
Helt rätt, bara ha några backar extra hemma.

Och en gång om året så bjuder man på "rotationsfest",
dvs man dricker upp det som håller på att bli gammalt.
Lite som skördefester där man drack/åt det sista av årets öl/vin/ strax innan nästa års omgång blev klar.
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
D09
Köper man ett extra paket matris eller 2-3 konserver med ravioli varje gång man handlar så blir det inte så dramatiskt dyrt och man kommer hyffsat snabbt upp i en reserv som man kan klara sig på under förutsättning att man lägger undan maten när man kommer hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.