Om det är hyfsat moderna vattenradiatorer som är enkelt att byta till termostat på, gör det, dra ned alla rum utom det han är i oftast, det får vara djungelvarmt.

Sätta in luft-luft är också en god ide, finns installerat och klart för nedåt 15.000 och det låter som han tjänar in det första månaden. Lika här, sätt i det rum han oftast är i, kombinerat med termostat på elementet.

Förhoppningsvis kommer då elpannan att själv "reglera ned".

Om elpannan har en temostat nånstans i huset och någon av är är det minsta haj på elektronik, läs på på forumet om diverse trådar där man styr eller lurar innetemperaturgivare. Kanske går att hitta nån timer eller annan logik som gör att tempen dras ned något.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
N Natrep skrev:
Hej.

Hur ska man förklara det här!?
Min morfar är mellan 88-92 år, tyvärr är han dement och varken ser eller hör särskilt bra. Tror t.ex att elen kommer från grannen eller någon annanstans ifrån, bara att morfar inte betalar elen.

Men hursomhelst så har han ~30°C inomhus året om och uppvärmningen är med en gammal panna med elpatron som går för fullt.

Enligt vattenfall förbrukar han 35 000kWH/år, vi har försökt prata med han, vi har justerat pannan när han har varit ute och åkt med någon annan familjemedlem men han går ner och justerar tillbaka efter vi åkt.

Nuvarande elavtal kWH pris är 60,20 öre och det nya han kommer få är 3,40kr. Så han kommer få problem med att betala framöver(det är vi i familjen som betalar räkningarna hans). Redan innan så var vissa räkningar >15 000:- på 2 månader och förbrukningen under dessa två månader var på 10 600 kWH.

Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
Om han är så pass dement att han skulle må bättre av att bo på hem kanske du är bättre att låta det vara som det är? Då kommer pengarna att ta slut och elen stängs av. Och då är ju kommunen skyldiga att ta hand om honom....
 
  • Gilla
Metameta och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om det är hyfsat moderna vattenradiatorer
Ni kan köpa begränsningstermostater till radiatorerna, de går inte att justera och ger en maxtemp i rummet på 20 21 22 beroende på vilken man väljer. Sätt dit dem med lite locktite så går det inte enkelt att ta bort dem.
Har ni termostater som inte är lastgamla så brukar det gå att ställa ett maxvärde i dem. Men det kräver ibland en nyckel från tillverkaren.

Begränsningstermostat för radiator inställd på 22 grader, vit med röd markering.

https://www.onninen.se/mma-mma-termostat-mtw-22-grader/p/AOK024
 
jsiei97 jsiei97 skrev:
Se till att det finns en plats i där det är varmt och gott, och sänk allt annat.

Eftersom han är van vid väldigt höga temperaturer så behövs förmodligen något som ger samma känsla, och då tänker jag på saker som infravärme.

Vad händer om man sänker hela huset till kalla 19 grader,
men sätter en bords infravärmare (stående infravärmare) som han kan sätta sig framför.
Jag har funderat på att installera infravärmepaneler i badrum och tvättstuga, ev vid hemarbetsplatsen. Jag har inte hittat modell med timer inbyggda, så jag har funderat på att koppla till närvarosensor (men jag inte vet hur lång tid det tar för dem att värma upp, kanske det fungerar mindre bra). Hursom, sätter man dem i taket vid tv-platsen, köksbordet osv så borde det göra det klart mysigare just där.

Typ såna här:
https://www.infracenter.se/infravarme-inne
 
Åldern exakt är inte relevant för frågan. Vi kan konstatera att han är äldre och det räcker, då de flesta äldre är frusna.. både pga att man ändrat sin fysiska aktivitet i jämförelse med när man varit yngre - samt rent fysiska orsaker inne i kroppen.

Men problemet här är nog inte bara ”frusenhet”, det är mer psykiskt .. (för honom)

Rutin han har/en vana (kanske alltid haft bra koll på pannan genom åren?).. hans sätt att ha kontroll/bestämma själv.. vilket är väldigt viktigt när man börjar tappa ”vardagen”.

Det är troligen en del fix idé och en stor del trygghet för honom.

Vad säger han själv? Om värmen, inte om pannan.
Tycker han det är varmt inne? Lagom? Kallt? Sover han bra? (Varmt/kallt), hur mycket kläder har han vardagligt på sig inne..

Om han går ut och hälsar på andra, fryser han då? Tycker han det är obehagligt? Klagar han?

Har han talat om för er hur pannan funkar, hur den ”ska” stå.. vilken temp det ska vara osv? (man brukar märka vad som är viktigt när de försöker berätta/förklara)

Man måste försöka luska ut vad det handlar om.. innan man kan försöka lösa problemet!
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man är i 90års åldern och de löpande inkomsterna inte räcker till utgifterna kan man gott förbruka sitt kapital om man har något sådant, finns inte pengar på bank eller börs går det att belåna sitt boende.
Och de pengarna går direkt till den biljardvinsten som elbolagen ger till sina redan för rika ägare. Hoppas att du menade det ironiskt ! !
 
T tarevarg skrev:
Och de pengarna går direkt till den biljardvinsten som elbolagen ger till sina redan för rika ägare. /QUOTE]
Vi kan tänka oss att morfadern är kund hos Vattenfall och då kan ju Du ses som ägare...

Med din inställning hoppas jag att du har gått "off grid" så inget elbolag har möjlighet att tjäna pengar på din konsumtion.
 
F fribygg skrev:
Om man är i 90års åldern och de löpande inkomsterna inte räcker till utgifterna kan man gott förbruka sitt kapital om man har något sådant, finns inte pengar på bank eller börs går det att belåna sitt boende.
90 år och låna på banken? Tror inte det.
 
F fribygg skrev:
Om man är i 90års åldern och de löpande inkomsterna inte räcker till utgifterna kan man gott förbruka sitt kapital om man har något sådant, finns inte pengar på bank eller börs går det att belåna sitt boende.
Man får inga lån då man är 90 år!
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Man får inga lån då man är 90 år!
Har du läst tråden? Jag är knappast ensam om att föreslå seniorlån...
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Man får inga lån då man är 90 år!
Finns det värde i huset har även de möjlighet. Man lånar ju på huset (även på seniorlånet) så att säga. Men det förutsätter att man inte har så mycket lån på det.,

Men tror själv inte det är en lösning på problemet.
 
Redigerat:
TRJBerg
F fribygg skrev:
Har du läst tråden? Jag är knappast ensam om att föreslå seniorlån...
"Seniorlån" är enda möjligheten för normala pensionärer. Men det förutsätter ett högt marknadsvärde på huset och mycket låga eller inga befintliga lån!
Och det har vi inget underlag för i TS fall.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
N Natrep skrev:
Hej.

Hur ska man förklara det här!?
Min morfar är mellan 88-92 år, tyvärr är han dement och varken ser eller hör särskilt bra. Tror t.ex att elen kommer från grannen eller någon annanstans ifrån, bara att morfar inte betalar elen.

Men hursomhelst så har han ~30°C inomhus året om och uppvärmningen är med en gammal panna med elpatron som går för fullt.

Enligt vattenfall förbrukar han 35 000kWH/år, vi har försökt prata med han, vi har justerat pannan när han har varit ute och åkt med någon annan familjemedlem men han går ner och justerar tillbaka efter vi åkt.

Nuvarande elavtal kWH pris är 60,20 öre och det nya han kommer få är 3,40kr. Så han kommer få problem med att betala framöver(det är vi i familjen som betalar räkningarna hans). Redan innan så var vissa räkningar >15 000:- på 2 månader och förbrukningen under dessa två månader var på 10 600 kWH.

Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
N Natrep skrev:
Hej.

Hur ska man förklara det här!?
Min morfar är mellan 88-92 år, tyvärr är han dement och varken ser eller hör särskilt bra. Tror t.ex att elen kommer från grannen eller någon annanstans ifrån, bara att morfar inte betalar elen.

Men hursomhelst så har han ~30°C inomhus året om och uppvärmningen är med en gammal panna med elpatron som går för fullt.

Enligt vattenfall förbrukar han 35 000kWH/år, vi har försökt prata med han, vi har justerat pannan när han har varit ute och åkt med någon annan familjemedlem men han går ner och justerar tillbaka efter vi åkt.

Nuvarande elavtal kWH pris är 60,20 öre och det nya han kommer få är 3,40kr. Så han kommer få problem med att betala framöver(det är vi i familjen som betalar räkningarna hans). Redan innan så var vissa räkningar >15 000:- på 2 månader och förbrukningen under dessa två månader var på 10 600 kWH.

Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
Ni får reda ut varför han vill ha så varmt?
Är det verkligen antalet grader som blivit en fix idé eller fryser gubben,?

Ni verkar från båda håll hakat upp er på ett visst antal grader på termometern.... Varför upplever morfar att det är kallt? Först när ni vet det kan ni hitta åtgärder som fungerar för alla. Jag låg på sjukhus för fem år sedan och frös på nätterna, omöjligt att sova oavsett temperatur. Lösningen var ett funktionsunderställ( Superbrynje) och varma fårskinns tofflor!!!( De senare hittades i hälsokostbutik) det var fler patienter med samma besvär, något som kan hända efter en hjärnblödning/ stroke, kan tänkas att hjärnan reagerar på liknande sätt vid demens. Kontakta psykologen på vårdcentralen/ sjukhuset, utan morfar för att bolla frågan anser psykologen att morfar behöver undersökas har ni åtminstone fått en professionell oberoende part som är inblandad. Tekniska lösningar som luft/ luft överlåter jag till de som behärskar tekniken.
Men jag tror det är den psykologiska orsaken bakom den fysiska upplevelsen/ behovet ni måste hitta för att kunna få en lösning till det bästa för morfar
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
"Seniorlån" är enda möjligheten för normala pensionärer. Men det förutsätter ett högt marknadsvärde på huset och mycket låga eller inga befintliga lån!
Är det nått du vet och kan visa någon källa på eller är det en ren killgissning?

Jag tänker att det är rätt ofarligt att låna ut 100 000kr till en 90 åring som kanske har en obelånad eller lågbelånad fastighet värd det dubbla, med inteckningar i fastigheten kommer ju långivaren med största sannolikhet ganska snart kunna få tillbaka sitt kapital då män i Sverige blir 82år gamla i snitt.
 
H hakfre skrev:
Om boendet är stort kanske ni kan stänga dörrar och sänka värmen i rum han inte använder för att minska elförbrukningen?
Det var min tanke också. Kan ni skaffa ett fristående element så han kan få extra värme där han sitter mest? Om nu inte ett sådant medför för stora brandrisker förstås, om det välter t ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.