K Kabehusvagn3328 skrev:
Man kan inte belåna när man är 90! Förbruka kapitalet, om det finns nått, en gammal människa måste ha varmt, kanske installera en luftvärmepump som går gå för fullt, pensionen måste väl räcka till elen, om huset är betalt
Jo det finns seniorlån och det är en betydligt mindre risk för kreditgivaren att låna ut till 90 åringen än till någon som är nypensionerad och inte får slantarna att räcka.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man är i 90års åldern och de löpande inkomsterna inte räcker till utgifterna kan man gott förbruka sitt kapital om man har något sådant, finns inte pengar på bank eller börs går det att belåna
Ett av de mest okänsliga svaren jag någonsin läst i en seriös tråd...
 
electroluxaren skrev:
Affärsidén är att fastigheten skall gå över till banken som därefter kan tjäna grönjäävligt med penga på
Inte riktigt, räntan på lånet läggs på skulden och betalas tillbaka när fastigheten säljs. Ägandet övergår aldrig till banken, det vet nog även du...
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Med den förbrukningen och kostanden borde ni ju smälla in värmepump istället. Borde göra rätt stor skillnad. Hur stort bor han? Kanske behöver han inte värma hela kåken?
 
  • Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
Damaja Damaja skrev:
Med den förbrukningen och kostanden borde ni ju smälla in värmepump istället.
Tror du inte att det är lite svårt att hinna både installera och sedan få nytta av en vp när man som morfadern är i 90 års åldern?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Teddielee skrev:
Då föreslår jag att ni låser de rummen. Sätt upp elementen på lämplig värme och lås dörren. Tag med nyckeln. Förklara för mamma att hon är glömska och att ni låst för att rummen ju inte används, vilket är bra nu när det är höst resp vinter. Undanhåll inte att hon glömmer att det ska vara underhållsvärdet. Hon vet att hon ör glömsk. Tro mig. Min far var dement och han visste att jag agerade i hans bästa intresse. Ni låser av omsorg av er mamma. Det
Du är helt fel ute. Hon är inte dement alls. Hon är bara riskabelt snål. Om hon skulle upptäcka att det är ett rum hon inte kommer in i skulle hon direkt ta hjälp av en kompis/granne/hantverkare för att komma in i det.

De flesta innerdörrar går för övrigt inte att låsa på något meningsfullt sätt. I alla fall inte utan att förstöra dem.
 
F
E Erik Eman skrev:
Märkligt... morfar är mellan 88-92 år.. Vet du inte hur gammal han är? Om inte, varför inte? Om han är 89, varför inte skriva det? Om han är 91, varför inte skriva det? Känns märkligt. Är detta inlägg verkligen ärligt på något vis?
Vad har detta med frågeställningen att göra??
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Ni får hitta en lösning där han inte kan ändra värdena eller om han har pengar får ni investera i annan uppvärmning så han kan fortsätta med sitt levnadssätt.

Det finns tyvärr ingen lösning som gör att alla blir lyckliga utan någon får stå för detta, spelar ingen roll om elen kostar 10 öre eller 10kr, beteendet är din morfars och kostnaderna likaså.
Kostnaderna för elen står han inte för utan det gör hans släktingar.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte riktigt, räntan på lånet läggs på skulden och betalas tillbaka när fastigheten säljs. Ägandet övergår aldrig till banken, det vet nog även du...
Jag tror inte att du förstod vad jag menade,men jag skall i fortsättningen bara för dig uttrycka mig extremt tydligt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vad har detta med frågeställningen att göra??
Inget, men det låter konstigt att skriva så.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
N Natrep skrev:
Hej.
Hej. Tänker så här , hur varmt har man på ett demens boende? Hur får man dom gamla att inte frysa där ? Har dom tillgång till pannan där ?
Hur ska man förklara det här!?
Min morfar är mellan 88-92 år, tyvärr är han dement och varken ser eller hör särskilt bra. Tror t.ex att elen kommer från grannen eller någon annanstans ifrån, bara att morfar inte betalar elen.

Men hursomhelst så har han ~30°C inomhus året om och uppvärmningen är med en gammal panna med elpatron som går för fullt.

Enligt vattenfall förbrukar han 35 000kWH/år, vi har försökt prata med han, vi har justerat pannan när han har varit ute och åkt med någon annan familjemedlem men han går ner och justerar tillbaka efter vi åkt.

Nuvarande elavtal kWH pris är 60,20 öre och det nya han kommer få är 3,40kr. Så han kommer få problem med att betala framöver(det är vi i familjen som betalar räkningarna hans). Redan innan så var vissa räkningar >15 000:- på 2 månader och förbrukningen under dessa två månader var på 10 600 kWH.

Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
 
Se till att det finns en plats i där det är varmt och gott, och sänk allt annat.

Eftersom han är van vid väldigt höga temperaturer så behövs förmodligen något som ger samma känsla, och då tänker jag på saker som infravärme.

Vad händer om man sänker hela huset till kalla 19 grader,
men sätter en bords infravärmare (stående infravärmare) som han kan sätta sig framför.


Dessa ger en skön varm känsla men har dålig verkningsgrad, men de är helt utan fördröjning.
Säg att denna står på ett bord och har en 30 min nedräkningstimer, så han trycker och får det varmt och gott en stund.

Du kommer få en ökad förbrukning från infravärmaren, men en sänkning på resten av huset. Så totalt sätt kanske det blir en besparing? Kanske är något som är en bra kompromiss mellan komfort och ekonomi (när någon vill ha det väldigt varmt ibland).
 
mathiash77 skrev:
Ni får hitta en lösning där han inte kan ändra värdena eller om han har pengar får ni investera i annan uppvärmning så han kan fortsätta med sitt levnadssätt.

Det finns tyvärr ingen lösning som gör att alla blir lyckliga utan någon får stå för detta, spelar ingen roll om elen kostar 10 öre eller 10kr, beteendet är din morfars och kostnaderna likaså.

Han kan ta ett pensionärslån. han får låna 35 % av värdet på huset, det ökar inte boendekostnaden med räntor mm, det är då huset säljs som det dras av.
 
K Kabehusvagn3328 skrev:
Man kan inte belåna när man är 90! Förbruka kapitalet, om det finns nått, en gammal människa måste ha varmt, kanske installera en luftvärmepump som går gå för fullt, pensionen måste väl räcka till elen, om huset är betalt
Tidigare skrevs att morfadern hade cirka 10000 kr/månad netto vilket inte skulle räcka till mer än 2-4 kWh och han förbrukar mer än så.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
M MagHam skrev:
Inget, men det låter konstigt att skriva så.
Se tidigare inlägg/svar #61 från @krillan på samma "undran".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.