TiborK TiborK skrev:
Hur tänker ni med optimerare? Som jag har förstått det så finns tre alternativ (jag använder fel begrepp, hoppas ni förstår):

String. Cellerna kopplas i serie, likström (DC) ner till inverteraren. Kanske delat på två. Om en panel blir skuggad så sänker det hela strängen. Sen finns det nån som kallas half-cut som ska mildra detta.

Optimerare. Fortfarande seriekopplat och DC till inverteraren, men optimeraren (en per panel) ska göra det hela mindre känsligt för skuggning. Fler fördelar kan vara övervakning (kan se per panel), men nackdel är fler känsliga komponenter som ju kan gå sönder.

Små inverterare, kanske tom en per panel. Då blir det växelström ner från taket. Jag tror att detta är väldigt ovanligt, har bara läst "utrikiska artiklar" om detta.

När vi tog in offert så var vi osäkra, och bestämde oss för att ta offert utan optimerare. Nu blev det inte av, så det blir en ny offert-sväng om kanske ett par år (jag gör ett till inlägg om det).
Min installatör hade nåt dataprogram där han gjorde en solkalkyl och kunde se om, hur många och vilka paneler som behövde optimerare.

Utöver det brukar en normalstor villaanläggning vara uppdelad i 2 separata slingor, så dessa blir i alla fall oberoende av varandra.
 
Vi tog in offert i vintras men det var så mycket vi inte kände till så det blev att avvakta.

En sak jag läste häromdagen var en rapport som spådde rejäla prissänkningar på paneler från ca mitten av nästa år. Jag har tyvärr inte kvar den.

En annan sak jag läste häromdagen (Google har fattat att jag är intresserad och föreslår länkar till mig) var att ett företag (Trina?) nu släpper 700W panel. En fundering jag hade är just verkningsgrad. Om kanske bara någon procentenhets ökning kan ge en stor marginaleffekt (bla i vårt klimat, så kanske den kan tillföra el även när den med lägre verkningsgrad skulle slutat ge el).

Nu är det säkert hysteriskt på marknaden (både hårdvaran och arbetet). Kanske att fler etablerar sig och det "sätter sig", i kombination med eventuella prissäkningar och effektökningar gör det attraktivt om ett par år? Sen kan man ju gissa att politiska beslut kommer att justeras år andra hållet (dom där 60 öre känns tveksamma i längden, för att inte tala om skattebortfall för staten på el i allmänhet och drivmedel i synnerhet). Nånstans ska degen in.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TiborK TiborK skrev:
Vi tog in offert i vintras men det var så mycket vi inte kände till så det blev att avvakta.

En sak jag läste häromdagen var en rapport som spådde rejäla prissänkningar på paneler från ca mitten av nästa år. Jag har tyvärr inte kvar den.

En annan sak jag läste häromdagen (Google har fattat att jag är intresserad och föreslår länkar till mig) var att ett företag (Trina?) nu släpper 700W panel. En fundering jag hade är just verkningsgrad. Om kanske bara någon procentenhets ökning kan ge en stor marginaleffekt (bla i vårt klimat, så kanske den kan tillföra el även när den med lägre verkningsgrad skulle slutat ge el).

Nu är det säkert hysteriskt på marknaden (både hårdvaran och arbetet). Kanske att fler etablerar sig och det "sätter sig", i kombination med eventuella prissäkningar och effektökningar gör det attraktivt om ett par år? Sen kan man ju gissa att politiska beslut kommer att justeras år andra hållet (dom där 60 öre känns tveksamma i längden, för att inte tala om skattebortfall för staten på el i allmänhet och drivmedel i synnerhet). Nånstans ska degen in.
Jag har också läst att panelerna kommer bli bättre och billigare. Och det är ju inget konstigt, tekniken går framåt och volymerna ökar, marknaden är ju stor.

Vi slog ändå till nu pga elpriserna. Fick så många paneler som får plats på taket och som huvudsäkringen tål för 12000 kr/kW.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Ants skrev:
Eller så tar dagisbarnen och förstatligar alla elproducenter, slutar sälja vår el till andra länder med mindre än att det finns ett överskott. Snabbt som attan starta den nyligen nedlagda reaktorn och planerar in SMR på 5års plan. (Fortums estimat var at det gicka att bygga på 3år.)
Med tanke på att vi redan lovat bort 70% av vår produktion till en europeisk elbörs och svenska politiker drar ned byxorna och böjer sig fram så fort någon ens viskar ordet "EU" så har jag svårt att tro att någon skulle ändra på det. Möjligtvis SD eller V men de ser ju inte ut att hamna i en sådan ställning att de kan ändra på rådande upplägg.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
K
TiborK TiborK skrev:
En sak jag läste häromdagen var en rapport som spådde rejäla prissänkningar på paneler från ca mitten av nästa år. Jag har tyvärr inte kvar den.

En annan sak jag läste häromdagen (Google har fattat att jag är intresserad och föreslår länkar till mig) var att ett företag (Trina?) nu släpper 700W panel.
Jag har bundit mitt elpris till slutet av nästa år så jag tar det lugnt och avvaktar lite. Priserna på paneler ligger i princip still (kanske tom stiger lite just nu) på grund av den stora efterfrågan, svagare krona och inflationen.

700W paneler i samma format eller bara lite större vore ju väldig intressant. Mycket nytt även inom inverters, microinverters och inverters som klarar ödrift utan batterier väntas - och här finns verkligen utrymme för prissänkningar.

Jag vill dessutom göra så mycket som möjligt själv, så vintern kommer gå till att ringa runt till alla lokala elektriker och se om man kan hitta någon som låter en sköta allt på taket och lite enkel kabeldragning!

Dessutom har vi ett tredje kort i leken, konjunkturen! Många finansierar idag sina anläggningar med lånade pengar, vrids den kranen åt kommer det bli mycket färre nya installationer.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Callmenobody skrev:
Sveasolar har installerat åt några på jobbet och jag och farsan har beställt för installation i höst.
Seriösa och lyhörda.
Ring och kolla med dom.
Hade också Svea Solar, det var katastrof från början till slut med underkänd besiktning som följd.Fruktansvärd upplevelse, okunniga.
 
Alltid lika kul att läsa om domedagsprofeter som kan sia så klart in i framtiden. "Det kommer ta 10 år innan energifrågan lösts!", "Vi kommer aldrig se 40 ör/kWh igen!".

Kanske. Kanske inte.

Jag noterar bara att det var betydligt mindre hets på solceller och fasta avtal (på både räntor och el) åren 2018, 2019, 2020 och även en del av 2021... Eller med andra ord, väldigt få lyckades gissa framtiden ens 2-3 år framåt och såg de perfekta tillfällena att köpa gör-billiga solpaneler och låsa upp sig på i princip gratis räntor i 10 år.

Jag kanske har fel, men tillåt mig att vara lite skeptisk. Den naturligaste kopplingen till våra elpriser ser jag i naturgaspriset som började överstiga normalt höga nivåer någonstans juni 2021. Vilket sammanträffande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K koffeb skrev:
Det är installatörens/säljarens tid nu, inte tid att skicka offerter ens De kan ta mycket högre priser nu. Skulle gissa att fantasipriserna sjunker om 2-3 år när utbudet kommer ifatt. Om en anläggning idag kostar 25-50 tkr mer än om 2-3 år så är det ju extremt dumt att hoppa på tåget idag. Dumt att stressa nu. Jag avvaktar, missade tåget :worried:
Lite så jag funderar också. Samtidigt är det nu elpriserna skenar som man får maximal återbäring. Om några år kanske subventionerna är borta också.
Blir en chansning hur man än gör.
 
  • Gilla
el camino
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Jag köpte materialet, monterade själv och anlitade elektriker till för- och fördiganmälan samt inkoppling. Elektrikern kosta typ 5 papp.Spar sköna slantar genom att montera själv, det är inte så svårt, det är färdiga kontakter på solpanelerna och optimerarna , bara. att jacka i varandra. Håll koll på plus och minus bara.
Dra ner kabeläbdarna dit du ska sätta växelriktarn så gör elekrikern resten
Lätt sim en plätt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är bra att vara skeptisk, men är man minsta lilla intresserad av energiteknik och vad som händer i både omvärlden och vad industrin har för planer så förstår man att just elprisproblematiken inte kan lösas på 5år ens.
Visst det går ev att stabilisera elpriset till en lägre nivå än vi har idag. Men det tar ca 10år innan priserna hamnar stabilt nere under 50öre/kWh
(ej inkl inflationen som med driver upp priset)

Sorry men läs på.

PS jag beställde maxat med solceller till mitt hustak i Jan 21 då jag läst på. Det var innan gas-priserna drog iväg.
 
  • Gilla
Mr007
  • Laddar…
K Kirev skrev:
Tåget har inte gått. Alla tak är ju unika varav kostnaden kan skilja. Mina offerter var allt från 14200-21000/kwp. Ta du in fler offerter och referenser. Du hinner ändå inte få monterat denne säsongen. Själv får jag mina nov-dec någon gång.
Problemet just nu verkar vara att bara få in offerter. Får väl ta en runda till om nån vecka och se. Precis som du skriver så är ju denna säsongen körd men det hade ju varit trevligt att ha en anläggning i drift i mars.
 
M Maledictus skrev:
Med tanke på att vi redan lovat bort 70% av vår produktion till en europeisk elbörs och svenska politiker drar ned byxorna och böjer sig fram så fort någon ens viskar ordet "EU" så har jag svårt att tro att någon skulle ändra på det. Möjligtvis SD eller V men de ser ju inte ut att hamna i en sådan ställning att de kan ändra på rådande upplägg.
Skulle vi koppla bort oss från det europeiska nätet skulle det bli mörkt o kallt de dagar det inte blåser.
Systemet bygger ju på att man kan skicka el mellan länderna efter behov och till pris som sätts på nordpol.
Att tro att vi får importera el när vi behöver men inte dela med oss av vår el till andra är nog ganska naivt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Hej
Jag är i samma läge. När jag frågar på en anläggning som är på 12000kWh får jag liknande pris som ditt. När jag frågar på 18000kWh ut dvs ca: 22000kWh på taket sjunker priset till 14500/15600kr. I båda fallen är det svarta solceller där tekniken skall vara förberedd för batterilagring.
 
G GeorgeB skrev:
Två saker:
- De flesta installationsföretagen har fulltecknade orderböcker.
- Solcellerna ökar i Wattantal och har blivit billigare.
Förra året tog jag in 13 offerter för både mig och min granne - en sanslös prisspridning.
För samma installation med samma antal solceller varierade priserna mellan 70 kkr och 295 kkr. Värst var Vattenfall.
Vi fick solceller med en effekt av 405 W vid installationen - nu får Du celler som ger 455 W som är billigare än de vi fick installerade. Jag har fått alla grossistpriser.
Med facit av sommaren så är det här den bästa affär jag gjort på länge!
Grannen och jag landade på 11 kkr/W installerat och klart.
G GeorgeB skrev:
Två saker:
- De flesta installationsföretagen har fulltecknade orderböcker.
- Solcellerna ökar i Wattantal och har blivit billigare.
Förra året tog jag in 13 offerter för både mig och min granne - en sanslös prisspridning.
För samma installation med samma antal solceller varierade priserna mellan 70 kkr och 295 kkr. Värst var Vattenfall.
Vi fick solceller med en effekt av 405 W vid installationen - nu får Du celler som ger 455 W som är billigare än de vi fick installerade. Jag har fått alla grossistpriser.
Med facit av sommaren så är det här den bästa affär jag gjort på länge!
Grannen och jag landade på 11 kkr/W installerat och klart.

Var köpte ni?
 
Beställde strax innan sommaren.
Det kom hem en kille från SeSol som ville prata solceller och jag skrev på avtalet, han menade att det var bäst och jag ändå hade 14 dagars ångerrätt.
Så då började jag jaga offerter och det var inte det lättaste då eller.
Fick in 4 totalt och SeSol var de dyraste men hade också bäst garantier och kanske de mest professionella, de låg på ca 17.000kr/kwp, leverans i september.
Den billigaste och sämsta var SveaSolar, det gick snabbt att få offert men var svåra att få tag på för ytterligare frågor, de hade så mycket att göra så de kunde inte använda in-house monterare utan använde sig av inhyrda (blir det fel på anläggningen så kan det innebära strul), de hade ingen elektriker utan man fick boka tid med egen elektriker som skulle godkänna anläggningen innan den fick tas i bruk. I tilägg så hade de absolut sämst garantitider. ca 12.800kr/kpw, leverans i november

Jag valde en leverantör som låg där emellan, Sun4Energy, ca 14.000kr/kpw, leverans i november/december. Det var nästan samma kaliber som SeSol men de erbjöd inte den övervakningen av anläggningen som SeSol gör (verkar inte som att någon annan leverantör gör det), men ungefär samma garantier. Sun4Energy var den enda av leverantörerna jag hade kontakt med som hade paneler producerade i Europa.
 
Redigerat:
  • Gilla
murak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.