Jag har nu talat med hyresvärden. Till min positiva överraskning tyckte de att det var helt okej att vi byter blandare själv. Den jag talade med hävdade till och med att hyreslagen ger oss den rätten, förutsatt att det görs fackmannamässigt. Om det stämmer vet jag inte, men nu är jag intresserad av:

  1. Om jag får tag på en blandare med Soft-PEX med lekande mutter, behöver jag då något extra för att ansluta till den befintliga Ballofixen på bilderna ovan?
  2. Samma fråga som ovan, fast om jag skulle ha en blandare med Soft-PEX med slät rördel. Jag gissar att jag då inte behöver något särskilt, utan kan ansluta 10 mm-rördelen på Soft-PEX:en där 10 mm-kopparröret nu sitter?
Tacksam för alla svar. Ingen brådska då jag ju inte har skaffat blandaren än.

Mvh Elvis
 
Redigerat:
Får du tag i en blandare med softpex, lekande R15 mutter passar den på ballofixen. För softpex slätända får du inskaffa 2 klämmringar 10mm och återanvända de gamla muttrarna. Klämmringarna skall vara av märket Ballofix har förträngt vilka som tillverkar deras ringar, krilleman kanske har mera inputs om ringarna.

Lyfter ändå varningens finger att göra detta i en hyreslägenhet, försök ta reda på vilken firma som brukar göra vvs arbeten i fastigheterna, hör efter om de kan hjälpa dig med blandarbytet.


Mvh
 
Redigerat:
Tack spekerök!

Bara så att jag har det helt klart för mig: Nya klämringar behöver jag för att de som sitter där är gamla och behöver bytas ut, eller för att de som behövs till Soft-PEX skiljer sig från de som används till kopparrör?

Jag ska höra med hyresvärden vem som brukar greja VVS här. Kanske är den extra kostnaden värd sinnesfriden som den ger :) (både jag och sambon pluggar, så vi är inte så täta).
 
Du behöver nya klämringar för att de gamla är fastklämda på rören till gamla blandaren. Du måste troligen såga av rören för att få loss muttrarna.

Se upp med begagnade blandare med softpex slätända, de har nog klämringar på sig som är svåra att få bort utan att skada slätändan.
 
Krilleman
estan skrev:
Har nu mejlat hyresvärden för att höra vad de säger.

Om de mot förmodan tycker det är okej att vi gör detta själva så är alltså min fråga om jag behöver köpa någon ny koppling att sätta vid Ballofix:en när jag kopplar in en blandare med Soft PEX-rör (t.ex. FMM 9000E II), eller om jag kan använda den befintliga?

Jag tog ett par bilder som bättre visar den befintliga kopplingen:

[bild][bild]

Rördiametern på gamla blandarens kopparrör och rördelen på den nya blandarens Soft PEX-rör är ju densamma (10 mm). Borde det inte bara vara att sätta i de nya rören i den befintliga kopplingen? Eller är det något annat som spelar in?

Mvh Elvis
Det sitter ju Pipefix på dina ballofixer, alltså inte vanliga klämringskopplingar.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...Y8MmGv8ghe3ZQTw&bvm=bv.60799247,d.bGQ&cad=rja

Så frågan är ju om du har ballofixer med slät ända eller konsik ända för klämring under dina pipefix. Stäng av ballofixen och släpp på kopplingen så du ser vilken variant det är!
 
Det stämmer krilleman, reflekterade över det igår men gick på att det var klämmringskoppling mot ballofixen. Är inte känd med detta märke i vardagen, intressant monteringsanvisning att #stödhylsa får inte användas# .


Mvh
 
  • Gilla
Niklas Träff
  • Laddar…
Krilleman
Den tätar med gummipackningen som kläms åt.
 
Har liknande på hyllan i butik, de som gillar typen säger krysskoppling. Kanske är pipefix, har inte kollat så noga.


Mvh
 
D dabe45 skrev:
Vi går vidare med frågorna. Jag har funderat på att byta ut tvättmaskinen (toppmatad) och införskaffa en frontmatad med små mått. Allt för att ge mer plats och skapa rymd i badrummet.

För att göra detta möjligt måste jag på något sätt arrangera om den fördelare som idag förser toalett och TM med kall-vatten. Den sitter i vägen för att kunna knö' in en frontmatad TM där. Se bilder.

Jag vill ha kranen åt höger, alt. skaffa en annan fördelare som ser ut som ett "F" och på så vis få både toalett och kran åt samma håll. Hur gör jag detta bäst?

Byt ut din sk grenkoppling omgående. Den består av galv-delar enl bild. Aldrig galv efter koppar. Galvaniskt element och galvdelarna äts upp.
[bild][bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.