Lin sväller väl även i kontakt med vatten och kan därmed täta lite extra jämfört med gängtejp som är mer statiskt.
 
  • Gilla
Ted31
  • Laddar…
Vi går vidare med frågorna. Jag har funderat på att byta ut tvättmaskinen (toppmatad) och införskaffa en frontmatad med små mått. Allt för att ge mer plats och skapa rymd i badrummet.

För att göra detta möjligt måste jag på något sätt arrangera om den fördelare som idag förser toalett och TM med kall-vatten. Den sitter i vägen för att kunna knö' in en frontmatad TM där. Se bilder.

Jag vill ha kranen åt höger, alt. skaffa en annan fördelare som ser ut som ett "F" och på så vis få både toalett och kran åt samma håll. Hur gör jag detta bäst?


IMAG0389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0388.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har hempulat en del kopplingar. Med tape har jag misslyckats typ 2 ggr av 5, eller värre. Dvs efter att man släppt på vatten så har man fått stänga av igen och plocka isär för det har läckt.

Med lin har jag framförallt i början fått göra om många kopplingar. Men då har det visat sig redan när man skruvar ihop rören. Antingen för lite lin så att det gått löjligt lätt att skruva. Bara och lägga på mer lin. Eller så har linet inte stannat i gängan utan allt lin trycks ut ur kopplingen när man skruvar ihop den. Bara att göra om.

Men jag har inte råkat ut för att en enda linkoppling läckt när jag släppt på vatten. Och jag har gjort ca 100 stycken.

Det finns några trådar under VVS om hur man gör en linkoppling. En av "hemligheterna" som gjort stor skillnad för mig är tricket att repa gängorna, så att dte blir små taggar som håller kvar linet. Ett annat är att man skall inte ha gängsmörja på gängorna, utan först lin, sedan smörja. Allt för att hindra linet från att glida i gängan.

Och som sagt lin har fördelen att man kan skruva tillbaka något varv utan att det läcker, det går inte med tape.

Lin har också fördelen att det är självtätande. Om det läcker så sväller linet och tätar.
 
hempularen skrev:
Jag har hempulat en del kopplingar. Med tape har jag misslyckats typ 2 ggr av 5, eller värre. Dvs efter att man släppt på vatten så har man fått stänga av igen och plocka isär för det har läckt.

Med lin har jag framförallt i början fått göra om många kopplingar. Men då har det visat sig redan när man skruvar ihop rören. Antingen för lite lin så att det gått löjligt lätt att skruva. Bara och lägga på mer lin. Eller så har linet inte stannat i gängan utan allt lin trycks ut ur kopplingen när man skruvar ihop den. Bara att göra om.

Men jag har inte råkat ut för att en enda linkoppling läckt när jag släppt på vatten. Och jag har gjort ca 100 stycken.

Det finns några trådar under VVS om hur man gör en linkoppling. En av "hemligheterna" som gjort stor skillnad för mig är tricket att repa gängorna, så att dte blir små taggar som håller kvar linet. Ett annat är att man skall inte ha gängsmörja på gängorna, utan först lin, sedan smörja. Allt för att hindra linet från att glida i gängan.

Och som sagt lin har fördelen att man kan skruva tillbaka något varv utan att det läcker, det går inte med tape.

Lin har också fördelen att det är självtätande. Om det läcker så sväller linet och tätar.
Ok verkar ju finnas en del fördelar med lin. Har inte kopplat så mycket än men det jag gjort har jag gjort med tejp. Tycker väl det fungerar helt ok, men det ser ju ut som att lin har sina fördelar.
On topic, det borde väl gå att lossa lite och vrida T-kopplingen så att den ligger parallellt med väggen istället för rakt ut?
 
Det kan gå om du har tur. Annars får du skruva av t-kopplingen sätta på nytt lin och återmontera. Använd gärna Locherpasta på linet, då tätar det utmärkt.
 
Hejsan,

Gammal tråd, men eftersom jag är i en liknande situation så ställer jag frågan här.

Jag och min sambo har skaffat en bänkdiskmaskin. Vi behöver byta vår blandare till en med diskmaskinsuttag/-avstängning. Den befintliga blandarens kopparrör är direkt anslutna till vattenledningen med kulventil (Ballofix), och det finns ingen möjlighet för oss att stänga av vattnet tidigare på ledningen. Så här ser det ut:

diskbänk_skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ritat in de två alternativen för placering av maskinen.

Jag har tittat runt på blandare och de flesta jag kollat på, till exempel FMM 9000E II, verkar ha Soft PEX-rör. Vårt problem består alltså av att sätta dit en ny blandare med Soft PEX-rör på dessa befintliga Ballofix-ventiler.

Eftersom jag sällan behöver göra sådana här grejor är jag därför intresserad av om någon direkt kan se vilka eventuella extra nipplar/kopplingar jag kommer behöva. Här är ett foto av de två Ballofix:erna under bänken:

ballofix.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutningen till blandarens rör är som ni ser (precis som den till vattenledningen) en mutter som drar fast röret mot Ballofix:en. Jag hoppas därför att jag kanske ska klara detta utan några särskilda extra kopplingar? Jag är osäker på vad det är för storlek på gängningen på Ballofixen, någon som kan se/gissa det direkt?

Jag är för övrigt intresserad av vad ni tycker om att ansluta något på det här viset, när ledningen kommer vara trycksatt ända fram till Ballofixen medans jag jobbar? Är det dumt/riskabelt eller "borde gå bra"?

Antar att jag bör använda gängtejp när jag sätter dit blandarens PEX-rör? (lin känns lite vanskligt för en amatör som mig).

Har en sista fråga angående det här: Normalt låter man ju bänkdiskmaskinens utlopp hänga ner i diskbänkens slask. Om jag placerar maskinen i ett skåp (se första bilden) så blir ju detta ett problem. Här är en bild från under bänken:

utlopp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle jag kunna ansluta diskmaskinens utlopp till det inringade röret med locket, eller är det till för något annat?

Mycket tacksam för svar/tips från rörmokare eller andra duktiga!
 
Jag glömde säga två grejor:


  • Anledningen att vi inte kan stänga av vattnet tidigare än Ballofix:en under bänken är att vi bor i hyreslägenhet, och det finns inte någon tidigare avstängning inuti lägenheten.
  • Jag vet att det finns en "fullösning" där man skruvar på bänkdiskmaskinens vattenintag direkt på kranen (där filtret sitter), varje gång man ska diska. Men dels så gillar inte försäkringsbolag detta (blandare är inte byggda för att vara utsatta för trycket som uppstår när maskinen inte tar in vatten), och dels så gör detta att man inte kan använda kranen under diskning. Så vi gör hellre en ordentlig lösning med ny blandare.
 
Skulle råda dig att vända dig till din fastighetägare och få hjälp med arbetet, ifall det tråkiga skulle hända är det inte så kul. Få fastighetsägare låter sina hyresgäster göra ingrepp på vattnet. Vissa ägare låter inte ens sina fastightskötaren göra små reprationer, ingrepp på vattnet i fastigheterna.

Mvh
 
Hm. Okej. Då ser det mörkt för våra möjligheter att få maskinen inkopplad. Vår hyresvärd är notoriskt dålig (Tornet Fastigheter, bor i Tensta). De ville inte ens byta ut vår brandvarnare, vars (fastlödda) batterier hade tagit slut, så jag tvivlar starkt på att detta är något de skulle hjälpa till med.

Ska definitivt höra med dom, men jag är 99% säker på vad svaret kommer bli :(

Kanske kan jag hitta någon i bekantskapskretsen som är mer erfaren. Då skulle det ju kännas lite säkrare att ge sig på det själv. Men vad säger ni andra som skruvat mycket rör, skulle ni vara oroliga för att byta blandare själv när det är trycksatt ända fram på det här viset? Jag tycker att det inte borde vara något problem. Men som spekerök säger, det vore ju väldigt trist om något händer.
 
Har nu mejlat hyresvärden för att höra vad de säger.

Om de mot förmodan tycker det är okej att vi gör detta själva så är alltså min fråga om jag behöver köpa någon ny koppling att sätta vid Ballofix:en när jag kopplar in en blandare med Soft PEX-rör (t.ex. FMM 9000E II), eller om jag kan använda den befintliga?

Jag tog ett par bilder som bättre visar den befintliga kopplingen:

IMAG0332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rördiametern på gamla blandarens kopparrör och rördelen på den nya blandarens Soft PEX-rör är ju densamma (10 mm). Borde det inte bara vara att sätta i de nya rören i den befintliga kopplingen? Eller är det något annat som spelar in?

Mvh Elvis
 
Det är en klämringkoppling på nuvarande kopparrör. Alltså ingen gängtejp eller liknande.

För att koppla på softpex så skall det istället antagligen tätas med muff och packning. Någon kunnig här på forumet kan säkert länka till rätt delar. Borde vara ett enkelt jobb om du har rätt delar.
 
Tack för besked Larsa. Jag gissade att det är en klämringskoppling som sitter där nu. En sådan får alltså inte användas på Soft PEX? Jag hittade den här lite fåniga videon från Gustavsberg, där jag tyckte det såg ut som att de satte fast Soft PEX i en koppling som liknar den jag har, men det är klart, man vet ju inte hur det ser ut inuti.

Tacksam om någon har koll på exakt vad jag behöver köpa. På muttern som sitter där nu står det 1/2" PIPEFIX 10. Tian antar jag är rördiametern (10 mm), men vad står siffran 1/2" för? Säger den något om gängningen? För det kan ju inte vara diametern på den gängade delen, den är mycket större än 1/2".

Mvh Elvis

EDIT: Glömde länken till videon.
 
Redigerat:
Hepp, har ingen koll på "soft-pex", trodde det var varianten med löpande mutter... Ser ju ut som du kan köpa en vanlig förminskning från 12mm till 10mm och återanvända muttern, klart!

Men som sagt, någon som har bättre materialkännedom kommer säkert svara.
 
Ah. Men då är frågan om jag ens behöver göra det. Kopparrören från blandaren som sitter där nu är ju 10 mm, och det är rördelen på Soft PEX också. Så den Ballofix jag har där fungerar ju redan nu som en förminskning från 12 mm (inkommande ledning) till 10 mm (kopparrören på den gamla blandaren).

Japp, jag väntar på svar från någon som grejat med sådana här Soft PEX-försedda blandare, men tack ändå Larsa.
 
Det är ju i och för sig intressant att veta vad jag skulle behöva i båda fallen. Blandarna med Soft PEX finns som sagt i två utföranden, sådan med löpande mutter och sådana med en plan rördel (mässing tror jag). Har ju inte köpt blandaren än och antagligen försöker jag hitta en begagnad eller en begagnad i nyskick, och då kanske jag är så het på gröten att jag slår till även om det är en sådan med rörlig mutter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.