Många infallsvinklar här kommer en till, om det nu satt matta på väggen som rivits så har med största sannolikhet gipsskivans kartong gett med sig. Då skulle den som monterat ny väggmatta troligtvis kräva minst ny renoveringsgips för att kunna utföra sitt jobb riktigt och lämna garanti. Nästa fråga är har du använt verktyg avsett för att spänna mollypluggen eller har du som de flesta bara skruvat till det " känns bra"
 
Och ännu viktigare är ju hur hålet togs upp som mollyn sattes i. Det är nämligen otroligt lätt att "trasa sönder" gipsskivan när man gör hålet (i synnerhet på baksidan), och då släpper mollyn efter ett tag.

TS skrev i ett inlägg att h*n egentligen undrade vad man gör åt det för att få mollyn att fästa, men rubriken lyder ju faktiskt "Möjligt dolt fel". Och det är det definitivt inte, i synnerhet som man mig veterligen (och som redan nämnts) inte sätter upp badrumsskåp utan att dra dem i minst en regel.
 
Ingper skrev:
TS skrev i ett inlägg att h*n egentligen undrade vad man gör åt det för att få mollyn att fästa, men rubriken lyder ju faktiskt "Möjligt dolt fel". Och det är det definitivt inte, i synnerhet som man mig veterligen (och som redan nämnts) inte sätter upp badrumsskåp utan att dra dem i minst en regel.
Dina argument håller inte. Man kan mycket väl sätta upp mindre badrumsskåp med molly. Det finns inget som säger att man inte få använda molly utanför zon 1 vilket detta sannolikt är.
 
Det är väl klart man får hänga upp ett bardumsskåp med molly, däremot kan jag bara hålla med de som inte tycker det är lämpligt.
 
mexitegel skrev:
Det är väl klart man får hänga upp ett bardumsskåp med molly, däremot kan jag bara hålla med de som inte tycker det är lämpligt.
Varför inte? Vad ska man ha i stället?
 
Reglar
 
Pulser skrev:
Reglar
Jag förmodar att du menar att man ska se till att det finns reglar eller kortlingar bakom gipsen där man tänkt hänga något, alternativt ska man ha sådan tur att det råkade vara reglar precis där man vill dra i sina skruvar.

Jag förmodar också att du inte läst tråden från början, utan bara läst de sista inläggen. Men det är ingen fara, jag citerar startinlägget här:

renstrom skrev:
Vi köpte huset i juli 2011.
Badrummet renoverades av förra ägaren, via entreprenad, 2007.
Inga fel med badrummet påträffades vid besiktningen i februari 2010.
Jag böt badrumsskåpet i samband med att vi flyttade in. Det är plastmatta på väggarna. Under denna endast enkelgips, ingen plyfa eller liknande bakom gipset. Badrumsskåpet sattes upp av mig med hjälp av mollys för enkelgips (2 st).
Så TS möjlighet att använda "reglar" till sitt skåp är väldigt begränsad.
 
Jag har monterat många kök och andra typer av skåp med bara mollypluggar i ren gips och jag har än så länge aldrig råkat ut för att något har trillat ner. Har man rätt mollyplugg och använder mollytången ska det mycket till för att riva ner vad det nu är som sitter monterat. Om det nu inte är något fel på gipset då.

Kan ju vara så att man hamnar för nära ett annat gammalt hål som kanske bara är igenspacklat med sandspackel eller annat och då blir det inte så stabilt.

Regel är såklart att föredra men det är inte alltid man/kund vill eller kan öppna väggar för att sätta reglar i efterhand.
 
RobZombie skrev:
Jag har monterat många kök och andra typer av skåp med bara mollypluggar i ren gips och jag har än så länge aldrig råkat ut för att något har trillat ner. Har man rätt mollyplugg och använder mollytången ska det mycket till för att riva ner vad det nu är som sitter monterat. Om det nu inte är något fel på gipset då.

Kan ju vara så att man hamnar för nära ett annat gammalt hål som kanske bara är igenspacklat med sandspackel eller annat och då blir det inte så stabilt.

Regel är såklart att föredra men det är inte alltid man/kund vill eller kan öppna väggar för att sätta reglar i efterhand.

Jag hoppas du skämtar! :eek:

En klåpare till hobbysnickare hade monterat alla överskåpen snett hos en god vän till mig, när vännen påpekade detta säger denna snickare att det inte går att åtgärda för att hålen blir för stora! det krävdes inte större utbildning att inse att han använt Molly, när jag kommer dit och känner på ett av vitrinskåpen......så får jag det i famnen!, porslin väger mer än man tror, det kan jag intyga och att tro att Molly i gips ska fixa detta är rent vansinne!

PONERA att William och Ida (min väns barn, två och fyra år vid tillfället) varit där när skåpet kommit ner, då hade denna saga slutat allt annat en lyckligt, där av min inställning till denna övertro på Mollyskruv

Det som slår mig i denna tråd är att inga riktiga yrkesnickare säger ifrån, det är lite skrämande faktiskt..........:thumbdown:
 
Den tråden sa mer om hantverkarna än mollyskruven tycker jag, rent av beklämmande att läsa att vilken övertro en del har till mollyskruv...
En sak kan vi väl vara överens om, hade badrumsskåpet i den här tråden skruvats fast i reglar hade tråden aldrig kommit till.

Renstrom, hoppas det löser sig för dig och att badrummet inte bjuder på några andra otrevliga överraskningar.
 
Glenn K skrev:
Jag hoppas du skämtar! :eek:

En klåpare till hobbysnickare hade monterat alla överskåpen snett hos en god vän till mig, när vännen påpekade detta säger denna snickare att det inte går att åtgärda för att hålen blir för stora! det krävdes inte större utbildning att inse att han använt Molly, när jag kommer dit och känner på ett av vitrinskåpen......så får jag det i famnen!, porslin väger mer än man tror, det kan jag intyga och att tro att Molly i gips ska fixa detta är rent vansinne!

PONERA att William och Ida (min väns barn, två och fyra år vid tillfället) varit där när skåpet kommit ner, då hade denna saga slutat allt annat en lyckligt, där av min inställning till denna övertro på Mollyskruv

Det som slår mig i denna tråd är att inga riktiga yrkesnickare säger ifrån, det är lite skrämande faktiskt..........:thumbdown:
Det måste vara du som skämtar.

Baserar du din uppfattning om mollypluggar enbart på "en klåpare till hobbysnickares" användning av dom eller har du fler erfarenheter att dela med dig av?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.