Hej,

Har en fråga ang hur jag ska lösa upphängningen av överskåpen till köket eftersom det är gipsvägg, tror det saknas kottlingar.

Jag funderar på om jag kunde lösa det genom att skruva fast två brädor 22*95 el liknande i väggreglarna, (liggandes i våg längs hela ovan och undersidan på baksidan av överskåpen)

Sen skruvar jag fast överskåpen i brädorna, visserligen kommer skåpen 22mm längre ut från väggen om jag gör så, ser ni något problem i det? är det något jag missat?

Det blir väl dumt om jag gör så på underskåpen? då stämmer det väl inte med bänkskivans utstick över underskåpen? hur kan jag lösa det???

Skriv gärna era synpunkter och ideer.

//mvh
 
I köket i vårt förra hus hängde jag överskåp direkt med Molly gipsplugg. Det fungerade bra. Men där hade vi också en kakelist, dvs en bräda i överkanten på kaklet, skåpet vilade på den. Det begränsade belastningen.

Underskåpen var inget problem i vårt fall, där fanns kottlingar. Men om du skall hänga underskåp, så gör man ju likadant. Man sätter en bräda (eller kanske snarare en regel) på väggen, ställer skåpet på den, skruvar fast i överkant. Sedan har du ju stödben i framkant, så det blir aldrig någon stor last på skruvinfästningen.

Observera att om du kör med mollyplugg, så bör du använda det specialverkrtyg som finns för att expandera pluggen (typ 30kr på Biltema, någon hundring på byggmarknaden). Metoden att expandera pluggen genom att skruva i den kan trasa sönder gipsskivan, och då är det kört, du kan aldrig få samma hållfasthet i en reparerad gipsskiva.
 
Vill du inte få ut överskåpen borde du kunna sätta en regel över och under skåpen, och fästa i den. Då kommer ditt stänkskydd komma längre ut, men skåpen ända in. Och så måste du ha plats ovan överskåpen.

Underskåpen kan du välja att sätta ut en bit, och sätta regel bakom. Se bara till att bänkskivan får rätt djup.

Eller så trycker du upp OSB-skivor på hela väggen. Och kanske rot-gips på det.

Ja lösningar finns det gott om...
 
Redigerat:
Molly. Gips är jävl... starkt så det hade jag absolut inte varit orolig för.
 
hade tagit bort gipsen där jag ska ha reglarna och sedan hade jag satt 22*95 där så behöver ju bara brädan sticka ut runt 1
cm
 
Jag körde med dubbelgips och M6 mollyplugg för dubbelgips. Sitter som berget.
 
molly gör jobbet.Sätt upp det med molly och håll inte på och kottla. det är bara trams.Jag har byggt över hundra kök med molly och det håller.Speciellt bra blir det eftersom man fäster även skåpstommarna i varann med skruv och detta fördelar ut vikterna om du råkar ha lite mer porslin i nåt av skåpen.
Har du däremot ett singelskåp som du kommer att proppa med tallrikar så kan du sätta två extra beslag i nederkant om du känner dig osäker.
 
Redigerat:
ikeahantverkaren skrev:
molly gör jobbet.Sätt upp det med molly och håll inte på och kottla. det är bara trams.Jag har byggt över hundra kök med molly och det håller.Speciellt bra blir det eftersom man fäster även skåpstommarna i varann med skruv och detta fördelar ut vikterna om du råkar ha lite mer porslin i nåt av skåpen.
Har du däremot ett singelskåp som du kommer att proppa med tallrikar så kan du sätta två extra beslag i nederkant om du känner dig osäker.
Faktiskt oerhört intressant tycker jag. Som glad amatör kör jag ALLTID med hängslen och svångrem. Den här typen av "enkla lösningar" hade jag aldrig vågat gjort.

Rent krasst innebär det antagligen att för samma pengar som jag hade lagt på OSB och gips hade jag kunnat hyra in ovanstående för att lite kvickt smälla upp skåpen på väggen. Snålheten bedrar visheten.

Nu byggde jag om hela mitt kök och i den svängen slängde upp OSB på väggen, och då räknas det inte;-)

Tack för en intressant tråd i alla fall!
 
Det är väl så att om man ändå har väggen öppen, så skall man själklart kottla och/eller sätta osb. Osb är ju bra även för annat man vill hänga upp.

Det tar ju också avsevärt mer tid att sätta mollyplugg än att bara skruva. Pluggen skall hamna rätt och man skall lyckas sikta in skruvarna i pluggen osv. Själv har jag också misslyckats med mollyplugg när hålet kommer för nära en regel. Då finns det inte plats för vingarna att fällas ut bakom skivan.

Just IKEA kök är det lättare på. Åtminstonde förr hade de ju de här fästbeslagen som gör att man kan sätta hålen lite mer ungefärligt. vet inte om de fortfarande har dem.
 
Ikea köken har en viss justerings möjlighet i fästbeslagen även idag...
 
hempularen skrev:
Det är väl så att om man ändå har väggen öppen, så skall man själklart kottla och/eller sätta osb. Osb är ju bra även för annat man vill hänga upp.

Det tar ju också avsevärt mer tid att sätta mollyplugg än att bara skruva. Pluggen skall hamna rätt och man skall lyckas sikta in skruvarna i pluggen osv. Själv har jag också misslyckats med mollyplugg när hålet kommer för nära en regel. Då finns det inte plats för vingarna att fällas ut bakom skivan.

Just IKEA kök är det lättare på. Åtminstonde förr hade de ju de här fästbeslagen som gör att man kan sätta hålen lite mer ungefärligt. vet inte om de fortfarande har dem.
spänner man skruven det minsta för hårt i osb så äter skruven ur materialet i osb skivan och då har man problem.ikeas nyckelhålsbrickor kräver att man kan spänna dem rejält annars faller hela iden med deras upphängningskonstruktion.skall man använda osb/gips vilket inte är fel i sig om man har små tavlor och annat som skall upp så rekommenderar jag dubbelgipsmolly.vill man nu inte använda molly av någon anledning så finns det annan typ av "molly" på marknaden som inte hamnar ivägen för några reglar.Det tar ca 1 minut längre tid per skåp att använda mollyplugg.Borra två hål med 10 mm borr, slå i molly ,tång,klart....Hur lång tid tar det inte att använda hängslen och livrem till ingen nytta...men vill man göra det svårt för sig så....
 
Redigerat:
Jag hade aldrig hängt upp ett kök i Mollyplugg. Enligt en test jag läste i "Gör så här" tester så klarar en M6 Molly i enkelgips 30 kg. Om du sätter 4 stycken så borde det rimligtvis bli 120kg. Ett köksskåp fullt med tallrikar kan vara rackarns tungt, och jag vill inte gå och fundera på om skåpet kommer att klara den sista tallriken eller inte.

Vissa saker ska överdimensioneras!
 
GladaSnickaren skrev:
Hej,

Har en fråga ang hur jag ska lösa upphängningen av överskåpen till köket eftersom det är gipsvägg, tror det saknas kottlingar.

Jag funderar på om jag kunde lösa det genom att skruva fast två brädor 22*95 el liknande i väggreglarna, (liggandes i våg längs hela ovan och undersidan på baksidan av överskåpen)

Sen skruvar jag fast överskåpen i brädorna, visserligen kommer skåpen 22mm längre ut från väggen om jag gör så, ser ni något problem i det? är det något jag missat?

Det blir väl dumt om jag gör så på underskåpen? då stämmer det väl inte med bänkskivans utstick över underskåpen? hur kan jag lösa det???

Skriv gärna era synpunkter och ideer.

//mvh

Min ide med två brädor bakom överskåpen då, om jag kör med två skruv i varje väggregel sen drar jag skåpen i brädorna, då borde det väl sitta bättre en med molly?

Kör molly i överkant på underskåpen samt regel i botten att ställa skåpen på.

Det borde väl fungera bra i mitt fall??

Tack för era synpunkter och ideer.

//MVH
 
lastkaj skrev:
Jag hade aldrig hängt upp ett kök i Mollyplugg. Enligt en test jag läste i "Gör så här" tester så klarar en M6 Molly i enkelgips 30 kg. Om du sätter 4 stycken så borde det rimligtvis bli 120kg. Ett köksskåp fullt med tallrikar kan vara rackarns tungt, och jag vill inte gå och fundera på om skåpet kommer att klara den sista tallriken eller inte.

Vissa saker ska överdimensioneras!
Tveksam till att OSB klarar så mycket mer en enkelgips med molly. Jag satte plyffa överallt där hemma som jag hade planer på att hänga något större än tavlor efter jag dragit sönder OSB. Tycker inte det krävs mycket extra kraft att dra sönder OSB.

I garaget har jag stora tunga verktygstavlor gjorda i plåt på 2*1,25 m som sitter med fyra molly i enkelgips. Skulle som sagt inte vara orolig Och jag tror inte att att köksmontörer som råkar ut för enkelgips gör något annat än sätta molly eller liknande.
 
Jag skar bort delar av gipset och satte kortlingar, sedan satte jag tillbaka gipset igen. Det syns ju inte eftersom det är bakom skåpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.