E
Skall du svetsa så är det lämpligt med porslinssäkringar.
Jag kan inte starta likriktarsvetsen på C16 dvärg, medans 16A porslinssäkringar inte löser ens när pinnen bränner fast.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Tack för era svar. Det lutar åt en liten central i garaget då. Undrar om ni kan svara på en sista fråga. Som jag fattar det så är det sådana här uttag man använder oftast. De har alltså 5 pinnar (3 faser, nolla och skyddsjord), 16A. Har även sett uttag med 4 pinnar (3 faser och skyddsjord endast) dock. När väljer man det? Är det bara en äldre standard? Kan man vara utan nollan? Killen som bygger bandslipen jag ska köpa (ute i Europa någonstans) nämnde att stickproppen på den hade just 4 pinnar..
 
  • Industriellt eluttag med 5 pinnar och röd skyddslock öppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorn till bandslipen behöver bara fyra pinnar, tre faser och jord då nollan inte behövs för motordriften. Det är bättre att sätta upp vanliga femstifts eluttag på väggen, som kan användas till allt möjligt, och byta ut fyrstiftshandsken till en med fem pinnar i där nollstiftet lämnas oinkopplat om kabeln är en fyrledare. Vissa 3-fasmaskiner kan ha nytta av en nolla i matarkabeln för att nyttjas till kringutrustning såsom belysning, kylvätskepump, nödstopp och annat.
 
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Jag installerade för knappt tre år sedan ett 16A och ett 32A
trefas uteuttag samt ett par extra vattensäkra blåa vanliga
16A enfas samt ett par vanliga jordade uttag ... principiellt
enkelt men mycket jobb med detaljer och viktigt med nog-
rannheten avseende "hur det skall göras" givetvis.

Eluttag installerade på vägg: 16A/32A trefas, enfas och jordade uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral och flera uttag med trefas och enfas installerade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH
 
Redigerat:
Annars är det nog bättre att sätta in en riktig central i garaget och gräva ner en kabel direkt från mätarskåpet istället för att gå från en säkring i husets central. Då har du möjlighet att ha olika säkringar och grupper till olika maskiner., belysning och uttag.
 
N Nils_Nilsson skrev:
Jag installerade för knappt tre år sedan ett 16A och ett 32A
trefas uteuttag samt ett par extra vattensäkra blåa vanliga
16A enfas samt ett par vanliga jordade uttag ... principiellt
enkelt men mycket jobb med detaljer och viktigt med nog-
rannheten avseende "hur det skall göras" givetvis.

[bild]
[bild]

MVH
Den "installationen" utomhus måste jag säga att det är dagens fulaste.
Har du aldrig reflekterat att det går att dra in kabeln genom baksidan på uttagen och sluppit synlig kabel?
Varför har du använt svart kabel?
Som grädde på moset, slangklammer......

Inne är det utbyggt med 7 nyare lådor, aldrig tänkt att sätta EN flerradig kapsling?
6 st enkeluttag skvallrar om att du har gott om skarvkablar.
Snyggt regntak till shuckouttagen.

Citat
<<principiellt enkelt men mycket jobb med detaljer och viktigt med nog-
rannheten avseende "hur det skall göras" givetvis.>>

Om jag skulle bli spekulant på det huset tror jag att jag skulle vända direkt.

Det är så att man hoppas att detta är photoshoppat.

Protte
 
  • Gilla
50procent och 5 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Annars är det nog bättre att sätta in en riktig central i garaget och gräva ner en kabel direkt från mätarskåpet istället för att gå från en säkring i husets central. Då har du möjlighet att ha olika säkringar och grupper till olika maskiner., belysning och uttag.

Om du läser tråden så sitter mätare och huvudsäkringar i garaget.

Protte
 
Har snackat med elektrikern nu och han tyckte också det var bäst med en egen central i garaget. Så det blir så. Hager har en 18 modulers färdig. Då har jag plats till separata 3-poliga säkringar till elbil och verktyg och plats över till annat framöver också.

Jag kommer ha nx1v 5G2.5 från centralen till CEE uttaget där bandslipen ska stå. Funderar på att sätta upp ett par kopplingsdosor längs med vägen, för att kunna få fler uttag på andra ställen framöver.
Hur är det kan man från denna 3 fas ledning med hjälp av kopplingsklämmor ansluta 3G1.5 till en av faserna, nolla och jord och sätta upp vanliga 230 V uttag på detta vis?
 
  • Gilla
SnickareHobb
  • Laddar…
Mikael_L
Nej.
Man får inte blanda 3-fas och 1-fas-belastningar på samma grupp.

Du kan dra en 5ledare med 3-fas i och sätta upp dosor med jämna mellanrum och ta ut 1-fas till uttag lite här och där, men då bara 1-fas.
 
Vaför skulle man inte få det? Menar du att kombiuttagen är otillåtna?
 
prototypen prototypen skrev:
Den "installationen" utomhus måste jag säga att det är dagens fulaste.
Har du aldrig reflekterat att det går att dra in kabeln genom baksidan på uttagen och sluppit synlig kabel?
Varför har du använt svart kabel?
Som grädde på moset, slangklammer......

Inne är det utbyggt med 7 nyare lådor, aldrig tänkt att sätta EN flerradig kapsling?
6 st enkeluttag skvallrar om att du har gott om skarvkablar.
Snyggt regntak till shuckouttagen.

Citat
<<principiellt enkelt men mycket jobb med detaljer och viktigt med nog-
rannheten avseende "hur det skall göras" givetvis.>>

Om jag skulle bli spekulant på det huset tror jag att jag skulle vända direkt.

Det är så att man hoppas att detta är photoshoppat.

Protte
ser ut att vara gjort av en mycket överambitiös hobbyelektriker som gärna vill att det ska vara rätt men det gick lite överstyr......Det är säkerligen riktigt gjort allting men inte riktigt på det viset en elektriker hade gjort............
Det första jag reagerade på var dragavlastningarna från väggen. Vad sitter dom i liksom?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan dra en 5ledare med 3-fas i och sätta upp dosor med jämna mellanrum och ta ut 1-fas till uttag lite här och där, men då bara 1-fas.
Tror detta är vad jag försökte beskriva. Dvs från 5G2.5 som leder 400 V 3 fas från centralen till ett CEE uttag så plockar jag via dosa och klämmor på några ställen ner 1 st fas, nolla, jord med 3G1.5 och installerar vanliga 1 fas 230 V uttag. Eller missförstår vi varandra?
 
Mikael_L
Nej.
Antingen CEE-uttag eller schuko, inte blandat på samma trefasgrupp.
 
Varför inte både 1 fas och 3 fas så som komiuttagen ser ut? Att man inte får byta till 1.5 från 2.5 är helt fel men att blanda 1 fas och 3 fas har ju blivit ganka vanligt numera vad jag förstår. Vissa förbehåll med 3 polig brytare eller JFB har jag dock för mig krävs.
 
Säg undvik istället för förbud om det går. Bättre med var sak till sitt ändamål, dvs separata gruppledningar. Det som reglerna kräver är att man tar hänsyn till att en fas faller bort så att det inte orsakar en fara. Det går att göra genom JFB och trepoligt överströmsskydd.

Tumregelmässigt använder man också 2.5 mm² till gruppledningar avsäkrade 16 A, även om en utanpåliggande 1.5 mm² kabel skulle fungera.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.