Hej!

Vill dra ut 3-fas till garaget och undrar hur förutsättningarna är hos min central.. Där är bara en ledig "plats" i centralen nr 13 nere till höger. Hur gör man lättast för att lösa 3-fas här? Går centralen att bygga ut eller? Tänkte sondera lite här på forumet innan jag kontaktar elektrikern.
 
  • Elcentral med säkringar och en ledig plats numrerad 13 nederst till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Vad är bakom blindpluggarna i översta raden det ser ut att var 6 modulers plats där och det är 2 st 3 fas grupper , lätta på pluggarna där och se vad som finns bakom , dom kan vara lite tröga och beror på hur dom är monterade , i ena änden är det ett spår och andra som plastfjädrar , upp eller ner ingen som vet , du får prova
eller lossa 4 skruvar i hörnen och lyft av locket , är mycket lättare
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Som ovanstående säger så bör det finnas plats att sätta 3st säkringar. Om det mot förmodan skulle finnas någonting under locket som förhindrar detta så kan man sätta en liten separat kapsling bredvid centralen. I vilket fall som helst så är det inga större problem och det större jobbet blir nog att få ut kablarna till garaget. Bara att ringa elektrikern och köra.
 
  • Gilla
Pege0930 och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Låter ju bra. De tre säkringarna till hö om den vita täckbrickan där det står 1or ovanför är till spishäll och ugn enligt beskrivningen, det är väl då en 3-fas säkring? Alltså en sådan jag behöver installera bredvid med andra ord?

Bara 1 m och genom 150 mm siporex så är jag ute i garaget, så det verkar ju gå vägen detta!

Ps. Vilken kabel ska användas? EKLK 5G2.5?
 
  • Elskåp med öppen täckbricka, tre säkringar märkta med '1' för 3-fas till spis/ugn och en jordfelsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Även om det inte skulle finnas plats för säkringar kan du lägga garagets central parallellt med denna. I de flesta fall är det till och med önskvärt. Då lägger man in kabeln till garaget på huvudbrytarens ingångssida och PE/N på lämpliga platser beroende på matningen.

Nackdelen med denna lösning är att du behöver en grövre kabel som kan vara avsäkrad med endast huvudsäkringarna. I de allra flesta fall är det 6 kvmm kabel som behövs men i vissa fall kan högre area krävas.

Rävlyan: Du får putsa glasögonen lite.... Där är tre platser lediga, inte sex ;)


Edit:

Det som sitter på grupp 1 är tre enfassäkringar. Gruppen är en trefasgrupp men avsäkrad med enpoliga säkringar. Det är godkänt men det är egentligen bättre med en trepolig säkring. Den är dock dubbelt så dyr som tre enpoliga (300 vs 3x50 kr).

Om du ska säkra av matningen till garaget med 16 A är 2,5 kvmm troligen lämpligt men helt säker kan man inte vara utan att veta lite mer förutsättningar. Enklaste är att kolla på matningen på spisgruppen, om den är 2,5 kvmm så är det med allra största sannolikhet ok (eftersom den annars skulle vara fel).

Givet förutsättningen att du bara ska rakt ut genom väggen så kanske det inte är värt att ha en separat central i garaget. Då säkrar du som sagt av 16 A och drar en lämplig gruppledning.
 
  • Gilla
fsn och 3 till
  • Laddar…
Fasiken vad ni kan alltså. Många tack.
 
R
tommib tommib skrev:
Rävlyan: Du får putsa glasögonen lite.... Där är tre platser lediga, inte sex ;)
Du ser utan glas ;) vad du vill
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Skulle det vara ok att använda N1XV-U (5G2.5) i sammanhanget?
 
R
Alltgår Alltgår skrev:
Skulle det vara ok att använda N1XV-U (5G2.5) i sammanhanget?
Behöver du inte mer än 16A så går det bra med den och inte för långt till garaget .lämpligt då att sätta en liten central där med JFB , då troligtvis behöver 1 fasuttag , gärna att kabel i centralen kopplas på säkringar före den JFB som du har där , annars släcker du hela fastigheten vid fel i garaget
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Med så kort dragning så är det inte någon större kostnad att dra en 5G6 kabel och parallellkoppla till den befintliga centralen och du behåller de tomma platserna för eventuell utbyggnad.

Protte
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Håller med Protte.

I alla fall om det är tänkt att vara en liten central sen ute i garaget, då hade jag absolut dragit en 5g6 den metern, lagt in före huvudbrytaren i bostadens central.

Men om garaget inte ska ha en egen central så måste man sätta 3x 16 eller 3x10A säkringar i bostadscentralen, och då blir det bra med en 5g2,5 eller 5g1,5 kabel.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Jag har ju inkommande el som går via garaget, där huvudsäkringar och mätare sitter. Skulle man inte sådant fall kunna dra till en ny liten central i garaget härifrån?
 
  • Elcentral med huvudsäkringar och elmätare i ett garage, omgivet av verktyg och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det skulle troligtvis bli det bästa och smidigaste om jag förstod rätt i att mätare och huvudsäkringar sitter i garaget.
 
Man kan väl också fundera på om det behövs några nya eluttag nu eller i framtiden och separat jordfelsbrytare för garaget.
 
Eftersom du har all inkommande el i garaget skulle jag utan tvekan be elektrikern sätta en separat central i garaget och ta matningen från inkommande. Med en separat central är det dessutom betydligt enklare den dag du behöver fler uttag i garaget (vilket man alltid har för lite av).
Planeras elbil inom överskådlig framtid kanske garagets central ska dimensioneras för det även om det inte monteras något i dagsläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.