jackt skrev:
Tack Mats, precis vad jag ville/behövde veta. Verkade som han hade höftat fram lite siffror inför mötet.
Är det fler som vill delge sina kostnader så skriv ner dem här, tror fler är intresserade av att veta dem.
Fick just faktura på 16700 för anslutning till telias öppna fiber. Göteborg, Näset. I mitt fall fick jag valuta för pengarna för entrepenören (Bäcks Installation) fick gräva tre rejäla hål utanför tomtgräns för att hitta befintliga trasiga rör och dra ny slang. Allt gick mycket smidigt till för min del.
 
Med eget nät tar vi ut 50 kr/månad i nätavgift av våra ca 160 medlemmar. Kostnaden att driva nätet är i stort sett oberoende av storleken så hade vi haft 750 anslutningar så hade avgiften blivit ca 15 kr.

Telia tar som jag skrivit ovan 245 kr så totalt betalar vi 295 kr / månad för

TV (Telia Lagom)
Bredbandstelefoni
100/10 internet

Till detta får läggas de 12 500 per medlem som vi betalade för nätet.

Att jämföra kostnader för nätet är vanskligt, vi bor i glesbygd och byggkostnaden var ca 28 000 kr per anslutning, i ett villasamhälle blir det helt annorlunda.

Vad gäller smärtgränsen så tror jag att den för de flesta ligger runt 15 000 kr. Hade vi inte lyckats få mycket stora bidrag så hade det inte blivit något nät.
 
I Halmstad kostar fiber (nytt villaområde)

Anslutning 4800kr
Basavgift 125kr i 10år
Sedan tecknade jag 1Gbs för 40kr extra i månaden.

Tillkommer gör Internetleverantörrns pris vilket är beroende av hastighet.
 
mycke_nu skrev:
Att jämföra kostnader för nätet är vanskligt, vi bor i glesbygd och byggkostnaden var ca 28 000 kr per anslutning, i ett villasamhälle blir det helt annorlunda.
Håller med om att det kan vara vanskligt, det är ju många parametrar som påverkar.

Tex är det lätt att tro att i gamla villakvarter i storstäderna är det lätt att få fiber eftersom det finns fiber till skolor mm i närheten. Tyvärr stämmer inte det.

Anledningen är att det är dyrt att gräva upp asfalterade trottoarer/vägar och det finns ofta redan en hel del nedgrävt att ta hänsyn till. Därför föredrar Telia att dra fibern samma väg som gamla luftledningar (som ofta finns kvar...) vilket inte känns speciellt 2012 :( Dessutom är det få konkurrenter till Telia som vågar satsa pga av riskerna.

Så villa i storstad har inte lätt att få fiber om inte lokala energibolaget är med och satsar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.