Ni som betalar en fast summa, har ni någon månadskostnad sedan till den som drog fram fibern? Eller är det bara abonemangsavgifter efteråt?

Hade precis den lokala installatören här hemma för att se om de kan få området att ansluta sig. Det förslag de tänkte köra med är en fast summa på 500kr/mån (inkl 100/10mbit från Banhof) i tre år. Därefter fortsätter man men de ville fortfarande ha 400kr/mån.

Jag kan köpa de första 3 åren, men sedan låter det dyrt tycker jag. Så jag skulle gärna höra vad ni andra har för kostnader utöver abb.
 
Priset brukar vara delat på tre delar.
Anslutningaavgiften
En nätavgift till nätägaren (kostander för drift av själva nätet)
Sen får du betala för att ha en trafikoperatör som låter dig skicka data någonstans

I ditt fall verkar det då som om man tar anslutningsavgift de första tre åren och sen är det nätavgift plus trafik.
Tar jag servanet som exempel så tar de 169:- mån i nätavgift
En 100/10 tjänst kan man sen få för 119 :-

Totalt sett låter det lite dyrt hos dig eller så är det serva som är billiga (det tror jag inte)
 
Tack Mats, precis vad jag ville/behövde veta. Verkade som han hade höftat fram lite siffror inför mötet.
Är det fler som vill delge sina kostnader så skriv ner dem här, tror fler är intresserade av att veta dem.
 
jackt skrev:
Tack Mats, precis vad jag ville/behövde veta. Verkade som han hade höftat fram lite siffror inför mötet.
Är det fler som vill delge sina kostnader så skriv ner dem här, tror fler är intresserade av att veta dem.
Sollentuna Energi, engångsavgift för installation av fiberservis: 9500-19500kr (i mitt fall fick jag betala 9500kr). Ingen nätavgift. Sedan finns det 6 operatörer att välja emellan. Jag valde Bahnhof 100/100 som kostar 217 kr/mån, 299kr i startavgift. Förmodligen klämmer Sollentuna Energi av operatörerna på lite driftspengar. Jag tycker att upplägget är prisvärt. Dessutom kan man få analog kabeltv via fiber för 99kr/mån. För digitaltv tillkommer kortavgift 30kr/mån/tv i kortavgift. Jämför med Boxer så finns det stora pengar att spara.

Tidigare körde jag Telia ADSL 8 Mbit för 309 kr/mån.
 
Mikael_L
Efter att följt denna tråd så inser jag att vi har fått det väldigt billigt. :)

För själva transportlagret (svartfiber) så erlägger vi enligt denna prismodell:
Anslutning kostar antingen 6000:- eller så 0:-, men då med högre månadsavgift:
Månadsavgiften då 75:- eller 150:- , beroende på om man betalade 6000:- i anslutning.

Sen tillkommer en kapacitetsberoende månadsavgift.
1 Mbps kostar 75:-/mån
10 Mbps kostar 125:-/mån
100 Mbps kostar 200:-/mån


Sen till detta kommer vad man betalar för datatrafiken och andra tjänster.
Och det är ju en djungel detta. Det går ju att köpa internet i alla möjliga hastigheter, IP-telefoni, TV, datalagringstjänster, osv osv. Sen har vi dessutom en handfull tjänsteleverantörer att välja bland.

Men för oss blev det iaf Bahnhof med 10mbps internet + IP-telefoni.

Så vi betalade alltså 6000:- i anslutning,
Och då blir månadskostnaden 75:-
Nätavgiften 125:- /mån
Till Bahnhof 58:- /mån.

Så vi ger 6000:- vid anslutningen och sen 258:- /mån. för 10mbit/s
+ lite samtalsavgifter när vi ringer.
 
jackt skrev:
Tack Mats, precis vad jag ville/behövde veta. Verkade som han hade höftat fram lite siffror inför mötet.
Är det fler som vill delge sina kostnader så skriv ner dem här, tror fler är intresserade av att veta dem.
Innan så tog kommunen ~10000kr för anslutningen 5-6tusen per extra fiberpar. Men nu har man ändrat till månadsavgift på 100kr. Väntar bara på att dom ska bestämma om det blir någon utbyggnad i mitt område:)
 
MathiasS skrev:
Här har vi den.

[länk]
Spännande. Tack för tipset! Här är artikeln som refereras direkt (termen man skall söka på är orbital angular momentum , inte "virvelradio", önskade att NyT med flera slutade att hittapåöversätta etablerade begrepp) http://arxiv.org/pdf/0705.1208v3.pdf . Under experimentet i radiofrekvensbandet så kunde man koda två tillstånd samtidigt. Tidigare experiment med laser har nått åtta tillstånd samtidigt http://www.st-andrews.ac.uk/~kd1/PH5015/2004FreeSpaceInfo.pdf .

Så de kommer fortfarande inte undan Shannon, men lyckades köpa sig en fix konstant faktor till att leka med. En faktor 8 ger exv. 3 extra bitar per symbol i bästa fall, så det är ökning av överföringshastigheten med en faktor 3. Det skall man inte spotta på, men någon faktor hundra det vågar jag nästan sätta pengar på att det inte finns.

Så nu är frågan om det här är praktiskt/ekonomiskt genomförbart, hur den här parametern påverkas/störs under överföring (både av "naturen" och andra utsändningar), och vilka extra krav på utrustning osv. som ställs. Det är i vilket fall *i bästa fall* tjugo års forskning/utveckling kvar innan vi kan se det i drift. Och det är som sagt i bästa fall.

Men det är ett kul "fusk". Antalet sätt vi kan mickla med radiofotoner på minskar dock. (Notera att man också nämner polarisation i pappret. Det används, men ger inte tillräckligt mycket i praktiken för att man skall orka hålla på med det för att öka överföringshastigheten i mobilkommunikationssammanhang.)
 
jackt skrev:
Ni som betalar en fast summa, har ni någon månadskostnad sedan till den som drog fram fibern? Eller är det bara abonemangsavgifter efteråt?
Här i Göteborg så är det klumpsumma i anslutning och sedan så är det bara abonemangsavgift till din tjänsteleverantör sedan (i mitt fall Bahnhof). Jag antar att de sedan ersätter själva fiberoperatören för drift och underhåll för en del av den summan, men det är inget som jag ser eller märker.
 
Hos Svensk Infrastruktur får vi i "grupperbjudandet" formellt sett betala 599 spänn i månaden i 36 månader eller nåt sånt, men då ingår 3 års bredband från Tyfon i priset. Jag frågade och det går utmärkt att slanta upp hela beloppet direkt och sen välja en annan leverantör av bredbandet (jag skulle nog hellre välja Bahnhof eller möjligen Alltele, men testar Tyfon till att börja med och ser hur det funkar).

Det är ingen löpande kostnad sen bortsett från de tjänster man betalar för. Väljer man att inte använda fibern så betalar man inget för den (efter initialkostnaden).

Det fungerar ju så att de som säljer tjänster i nätet i sin tur betalar en liten slant till Zitius/Svensk Infratstruktur, så när man använder fibern så betalar man ju indirekt en viss hyra för den. Men biten på tomten äger man såvitt jag förstått, det är bara biten utanför tomten som man "hyr". (Jag vet inte om det har nån praktisk konsekvens.)
 
Anslut dig till fibern ögonaböj. Trådlöst har du inne huset, inte på vägen dit.

Jag själv (nåja, mitt jobb) betalar 389:-/mån för 100Mbit + IP-telefoni över 36 månader. Detta utöver 16 000:- i installationskostnad. Alltså kan man säga att min installation betalar sig självt om jag jobbar kvar här i tre år och fem månader ;)
 
Mikael_L skrev:
Efter att följt denna tråd så inser jag att vi har fått det väldigt billigt. :)
...
Så vi ger 6000:- vid anslutningen och sen 258:- /mån. för 10mbit/s
+ lite samtalsavgifter när vi ringer.
Och jag betalade noll kronor i anslutningsavgift, och för mina 258:- så får jag samma som du fast 50/50 Mbit/s istf. 10... Vet inte varför jag skriver det mer än att det är kul att gnida in det lite... ;)

(Nej just nollan i anslutning var ren tur. Vi var fullt på det klara med att avgiften skulle bli något i stil med 15000:- men de visste inte säkert när vi intresseanmälde. Nu hade tydligen *en* försäljare på *en* gata i Gbg sagt "gratis," så de kunderna gick till ARN och fick rätt. Då bestämde sig Göteborg Energi att som goodwill sätta noll kronor för samtliga som anslöt sig i Göteborg i samma veva, med ganska generöst tidsintervall både före och efter. 6000:- är billigt i anslutning, inte tu tal om den saken.)
 
Only in Götlaborg. Att sådant händer i just göteborgs kommun är kanske inte helt förvånande för oss på sveriges framsida, med tanke på allt fifflande bland kommunala bolag i den geografin... ;)
 
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Vet inte varför jag skriver det mer än att det är kul att gnida in det lite... ;)
Ajajaj, det svider ... :eek:


:cool:
 
MathiasS skrev:
Only in Götlaborg. Att sådant händer i just göteborgs kommun är kanske inte helt förvånande för oss på sveriges framsida, med tanke på allt fifflande bland kommunala bolag i den geografin... ;)
Nej, det hade ju bara varit roligt, om det inte var för att just Göteborg Energi är utpekade i en härva eller två. Där handlar det dock främst om bytet av elmätare, som kostat skjortan. På svaret om hur man lyckas göra av med så mycket pengar till utomstående privata bolag och få så lite så tillbaka är det nog tyvärr inte inkompetens utan "Först måste man verkligen, verkligen vilja..."
 
hevi skrev:
Signade precis på för ~20000 för dubbel(!) svart fiber i Stockholmsområdet till valfri placering av box i huset...
Får man fråga vilken leverantör och i vilken stadsdel?
Upplever det som svårt att få ngn gräva ner fiber till villaområden (förutom nybyggnation)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.