P peter_73 skrev:
Jag har ett garage på 80kvm i Skåne med en billig Jula LVP som håller ca 7 grader på vinteren (pumpens "frostvakt" inställning). Lättbetongväggar utan tilläggsisolering och 195mm isolering i tak. På vinteren är den relative LF 50-60%. Oisolerad platta som på vinteren "hjälper till" med uppvärmningen i o med markvärmen. Isolerad platta är förstås bra om man vill upp i högre temperaturer. Har 2 små 100mm tallriksventiler, en i värde gavel. På sommaren stiger relativ LF upp emot 75% då det är svalare i garaget då än ute. Har inga problem med mögel, kondens eller annat.
Edit : Jag kör inte in blöta bilar på vinteren eller producerar fukt på annat vis.

Det är jäkligt intressant Peter!
Det är ett ganska identiskt garage jag nyligen fått ta över, byggt sent 70-tal.
Murade lecaväggar, oisolerad platta.
Trodde det var lönlöst att sätta in en LVP i ett sådant garage. Men det verkar vara det som är alternativet?
I dagsläget i garaget är där mögel, antagligen (av att läsa av allas fina ord och kommentarer) för att där inte är någon underhålls värme.
Ovan på det hade de gamla ägarna bytt garageportar (och därmed tagit bort de befintliga tilluftsventilerna i den gamla porten) så luften har antagligen stått still där inne.

Berätta gärna mer om ditt garage Peter?!
Hade det hjälpt att tilläggs isolera väggarna? Hur har du löst placering av pump och ventiler m.m?
Vad lägger du på årsförbrukning på LVP?
 
Leca är väl rätt välisolerat?
 
Berätta gärna mer om ditt garage Peter?!

Min tanke var från början att hålla ca 5-6 grader på vintern med begränsad budget. Dvs billig LVP (tror att den kostade på 5k på rea med snabkopplingar så man kunne installera själv), oisolerad platta och ingen extra isolering i väggerna. Ingen plast i taket heller då jag inte producerar fukt därinne, och temperaturskillnaden mot omgivningen är begränsad. La lite extra pengar på isolerade portar och bra fönster. Jag vet inte exakt hur mycket el pumpen drar, men det är inte mycket. Några hundralapper i månaden. Den drar 900W när den går, men den går ju inte hela tiden. För några år sen supplerade jag med hembyggda luftsolfångare på ena gaveln som ger bra värme när solen skinner, men det är ju tyvärr inte så ofta den gör det...Som stefan sa ovan, leca och lättbetong isolerar rätt bra, och jag ville ha så mycket plats som möjligt i verkstan, en annan anledning att skippa extra väggisoleringen.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Är det en sorptionsavfuktare? Andra funkar ju dåligt vid låga temperaturer.
Nej det är en vanlig avfuktare. Och det stämmer att det fungerar dåligt vid låga temperaturer.
Brukar bli ett stort isblock baktill vid rören.
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Skulle du sätta en tilluftsventil också? Är lite nyfiken vart du sätter den isf, då jag står inför ett liknande problem i mitt garage?
Jag ska sätta en tilluftsventil. Funderade på att såga hål i den nya elektriska porten.
Men då tyckte inte frugan att det var en bra idag.

"ska du ta sönder den nya fina porten"
Funderar vilket som är bäst. Måste ha ett lågt hål någonstans.
Tror inte att det hjälper med att endast ta bort all isolering som jag satt dit runt porten.
 
V vectrex skrev:
Några förklaringar angående grunläggande fysikaliska principer är på sin plats här:

1. En byggnad blir inte varmare än omgivningen bara för att den är isolerad. Energi måste tillföras på något sätt. Det enda isolering kommer göra är att jämna ut dygnsvariationen. Har man fönster och solen lyser in så kan det visst bli lite varmare än utomhus för då tillförs energi enligt växthus-principen.

2. Den relativa luftfuktigheten är just relativ. Luft som håller 97% fuktighet vid 0 grader kommer bara hålla 50% vid 10 grader och 26% vid 20 grader.

3. Att värma med en fotogenbrännare är en oerhört dålig idé i ditt fall. Förbränningen ger koldioxid och vatten i ångform. Det är inte dyrare att värma med en elvärmare, snarare tvärtom.

4. Att ventilera ett isolerat ouppvärmt utrymme är inte nödvändigtvis bra då utomhusluften i Sverige har väldigt hög luftfuktighet under vinterhalvåret. I de flesta fall är det dock bra med en liten ventilation och i ditt fall med en blöt bil är det ett måste.


Slutsats, sätt in ventilation så som du tänkt och skaffa någon elektrisk värmare som du kan ställa på underhållsvärme. Säg 5-10 grader, kostar inte många kronor alls i driftskostnad. Den första månaden kommer det dock gå åt mer energi då alla organiska material behöver torka ut och denna fasomvandling av vatten kräver en hel del energi.
Vill du spara energi så låt bli att köra in bilen i garaget varje dag, mycket vatten som måste torkas upp och detta kräver energi. Är bilen dessutom snötäckt så är det 2 fasomvanlingar fast->flytande->gasform, väldigt energikrävande!
Ett varmt motorblock innehåller visserligen en del energi också men totalt sett så tror jag det bästa för ekonomin och för bilen är att parkera den utomhus när det är minusgrader. Skaffa en motorvärmare och kupevärmare istället.
Hej vectrex.
Tack för ditt väldigt informativa inlägg.
Då förstår jag att för att jag ska kunna ha bilen/verktyg och annat utan att det ska rosta/mögla så måste jag har ventilation. MEN också någon sorts värmekälla.

Men inte fotogenvärmaren då, pga att det skapas fukt utav den.

Jag har en sådan här fläkt ifrån biltema.
Men 2 kw blir inte det rätt så dyrt om man har på den i ca 6-12 timmar varje dag?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Flakt/Varmeflakt-2000-W230-V-2000034997/
 
En fråga som ingen ställt. Har du en golvbrunn som tar hand om smältvatten från bilen?
Har du inte det, så räcker inte 2 ventiler.
 
N Ny Husägare 2012 skrev:
Hej vectrex.
Tack för ditt väldigt informativa inlägg.
Då förstår jag att för att jag ska kunna ha bilen/verktyg och annat utan att det ska rosta/mögla så måste jag har ventilation. MEN också någon sorts värmekälla.

Men inte fotogenvärmaren då, pga att det skapas fukt utav den.

Jag har en sådan här fläkt ifrån biltema.
Men 2 kw blir inte det rätt så dyrt om man har på den i ca 6-12 timmar varje dag?
[länk]
Om den kör på för fullt i tio timmar så blir det 600kr/månad, om man är jätteslarvig och räknar med 1kr/kWh.
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
N Ny Husägare 2012 skrev:
Hej vectrex.
Tack för ditt väldigt informativa inlägg.
Då förstår jag att för att jag ska kunna ha bilen/verktyg och annat utan att det ska rosta/mögla så måste jag har ventilation. MEN också någon sorts värmekälla.

Men inte fotogenvärmaren då, pga att det skapas fukt utav den.

Jag har en sådan här fläkt ifrån biltema.
Men 2 kw blir inte det rätt så dyrt om man har på den i ca 6-12 timmar varje dag?
[länk]
Hur dyrt det blir beror inte på maxeffekten hos värmekällan. Det beror på hur varmt du har och hur välisolerad byggnaden är. Värmefläkten har ju en termostat i sig, den går ju inte konstant om den inte behöver det för att hålla inställd temperatur.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Tomture61
N Ny Husägare 2012 skrev:
Hej vectrex.
Tack för ditt väldigt informativa inlägg.
Då förstår jag att för att jag ska kunna ha bilen/verktyg och annat utan att det ska rosta/mögla så måste jag har ventilation. MEN också någon sorts värmekälla.

Men inte fotogenvärmaren då, pga att det skapas fukt utav den.

Jag har en sådan här fläkt ifrån biltema.
Men 2 kw blir inte det rätt så dyrt om man har på den i ca 6-12 timmar varje dag?
[länk]
Om den går dygnet runt (24h) och elen kostar 1kr/kwh så på 1 mån blir det strax under 500 kr
Inställd på lägsta effekt , 650W.
(650W x 24h = 15600Wh , 15,6 kwh x 31 dygn = 483,6 kwh/mån )
Den är ju utrustad med termostat också så .........
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
Z Zango skrev:
En fråga som ingen ställt. Har du en golvbrunn som tar hand om smältvatten från bilen?
Har du inte det, så räcker inte 2 ventiler.
Nej Tyvärr så har jag ingen golvbrunn. När jag höll på att renovera upp garaget så funderade jag faktiskt på detta. Men då jag inte tänkte tvätta bilen inne i garaget så hoppade jag över den extra kostnaden som det skulle ha blivit.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Om den kör på för fullt i tio timmar så blir det 600kr/månad, om man är jätteslarvig och räknar med 1kr/kWh.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om den går dygnet runt (24h) och elen kostar 1kr/kwh så på 1 mån blir det strax under 500 kr
Inställd på lägsta effekt , 650W.
(650W x 24h = 15600Wh , 15,6 kwh x 31 dygn = 483,6 kwh/mån )
Den är ju utrustad med termostat också så .........
Tack båda för att ni räknade ut månadskostnaden. Är själv inte så duktigt på hur man ska räkna ut sådant.(y)
 
V vectrex skrev:
Hur dyrt det blir beror inte på maxeffekten hos värmekällan. Det beror på hur varmt du har och hur välisolerad byggnaden är. Värmefläkten har ju en termostat i sig, den går ju inte konstant om den inte behöver det för att hålla inställd temperatur.
Behöver inte ha så jättevarm där inne. men runt 10 grader är väl bra.
Isolerat är standard. Snickaren som hjälpte mig med detta bara sa vad som behövdes så köpte jag det.
Vet att det är tjockare isolering på taket än på sidorna.
 
N Ny Husägare 2012 skrev:
Vi har isolerat garaget och bytt panel. Och nu ligger tempen inne i garaget runt nollan.
Ibland plus 1-3 grader.

Angående avfuktare så har jag en som står på i ca 12 timmar om dagen. Men då det inte är så varmt i garaget så blir det bara ett isblock bak vid rören, Och det slutar droppa/samlas vatten.
Byt till en sorptionsavfuktare, de funkar ner till ca noll.
 
N Ny Husägare 2012 skrev:
Nej Tyvärr så har jag ingen golvbrunn. När jag höll på att renovera upp garaget så funderade jag faktiskt på detta. Men då jag inte tänkte tvätta bilen inne i garaget så hoppade jag över den extra kostnaden som det skulle ha blivit.
1. Du har ingen golvbrunn. En golvbrunn tar upp till över 90 % av vattnet som blir av en bil med snö på när snön töar. Beroende på hur mycket snö o is som ligger på bilen. Dock så måste du ha fall ner mot brunn.
Även en regnblöt bil ger lite till brunnen.

2. Du har ingen ventilation. Räkna så här, hellre för mycket ventilation än för lite !
Minst en utsugsventil med motor, typ pax eller bättre. och minst 2 tilluft.

3. Du har ingen värme i garaget. Skulle nog rekommendera en mindre luftvärmepump, typ Jula o liknande.
Fläkten gör att värmen vispas runt i hela garaget.

Gör du bra ventilation och torr värme (el) så räcker det långt om du är noga att borsta av snön.
Vill du få bästa garageklimatet även golvbrunn. Men kostar tyvärr en del.
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.