sir_daniel sir_daniel skrev:
Jag har en billig jula luft/luft värmepump med ”frostfritt läge” i verkligheten mellan 8-12 grader. Garage på 48m2, 245mm isolering i väggarna och 400mm mot loftet.
Isolerad platta med L300 kantelement.

Garagets uppvärmning är runt 1500kwh per år inkl att jag skruvar bil där inne emellanåt och drar då upp värmen.

Så ganska billig uppvärmning enl mig.

Ventilation i karmen på 2 fönster samt ev lite läckage runt portarna.
Så du är nöjd med din luft/luft värmepump ?
8-12 grader är ju helt ok under vintern. Och den verkar ju inte dra så mycket ström heller.
Men har du din ventilation på sidorna då.

Jag tänkte att det kanske är bäst att göra hålen där det är som längst ifrån varandra, Så att det drar med/byter ut så mycket fuktigt luft som möjligt?
 
Kanske blir snyggare att öka på läckaget runt porten?
Finns det någon tätningslist du kan demontera så det blir en glipa?
 
N Ny Husägare 2012 skrev:
Så du är nöjd med din luft/luft värmepump ?
8-12 grader är ju helt ok under vintern. Och den verkar ju inte dra så mycket ström heller.
Men har du din ventilation på sidorna då.

Jag tänkte att det kanske är bäst att göra hålen där det är som längst ifrån varandra, Så att det drar med/byter ut så mycket fuktigt luft som möjligt?
Absolut nöjd med den, har även vattenburen golvvärme som skall kopplas in när jag orkar sätta dit luft/vattenpumpen som även skall värma loftet.

Japp ventilationen är på sidorna samt lite via portarna på gaveln.

Kör även emellanåt avfuktare där inne om jag kör in en blöt/snöig bil så det torkar snabbare.
 
Härligt att det fungerar bra. (y)
Jag var i garaget idag och fixade ett frånlufts ventilation.
Och så har jag haft avfuktaren igång i ca 3 timmar.
Men jag ligger fortfarande för högt. 79% fukt i garaget.
Målet är ju att det ska vara under 70%
 
  • Ventilationslock på en vitmålad vägg i ett garage med en fuktmätare som visar hög luftfuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
N Ny Husägare 2012 skrev:
Härligt att det fungerar bra. (y)
Jag var i garaget idag och fixade ett frånlufts ventilation.
Och så har jag haft avfuktaren igång i ca 3 timmar.
Men jag ligger fortfarande för högt. 79% fukt i garaget.
Målet är ju att det ska vara under 70%
Är det en sorptionsavfuktare? Andra funkar ju dåligt vid låga temperaturer.
 
Skulle du sätta en tilluftsventil också? Är lite nyfiken vart du sätter den isf, då jag står inför ett liknande problem i mitt garage?
 
Några förklaringar angående grunläggande fysikaliska principer är på sin plats här:

1. En byggnad blir inte varmare än omgivningen bara för att den är isolerad. Energi måste tillföras på något sätt. Det enda isolering kommer göra är att jämna ut dygnsvariationen. Har man fönster och solen lyser in så kan det visst bli lite varmare än utomhus för då tillförs energi enligt växthus-principen.

2. Den relativa luftfuktigheten är just relativ. Luft som håller 97% fuktighet vid 0 grader kommer bara hålla 50% vid 10 grader och 26% vid 20 grader.

3. Att värma med en fotogenbrännare är en oerhört dålig idé i ditt fall. Förbränningen ger koldioxid och vatten i ångform. Det är inte dyrare att värma med en elvärmare, snarare tvärtom.

4. Att ventilera ett isolerat ouppvärmt utrymme är inte nödvändigtvis bra då utomhusluften i Sverige har väldigt hög luftfuktighet under vinterhalvåret. I de flesta fall är det dock bra med en liten ventilation och i ditt fall med en blöt bil är det ett måste.


Slutsats, sätt in ventilation så som du tänkt och skaffa någon elektrisk värmare som du kan ställa på underhållsvärme. Säg 5-10 grader, kostar inte många kronor alls i driftskostnad. Den första månaden kommer det dock gå åt mer energi då alla organiska material behöver torka ut och denna fasomvandling av vatten kräver en hel del energi.
Vill du spara energi så låt bli att köra in bilen i garaget varje dag, mycket vatten som måste torkas upp och detta kräver energi. Är bilen dessutom snötäckt så är det 2 fasomvanlingar fast->flytande->gasform, väldigt energikrävande!
Ett varmt motorblock innehåller visserligen en del energi också men totalt sett så tror jag det bästa för ekonomin och för bilen är att parkera den utomhus när det är minusgrader. Skaffa en motorvärmare och kupevärmare istället.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Några förklaringar angående grunläggande fysikaliska principer är på sin plats här:

1. En byggnad blir inte varmare än omgivningen bara för att den är isolerad. Energi måste tillföras på något sätt. Det enda isolering kommer göra är att jämna ut dygnsvariationen. Har man fönster och solen lyser in så kan det visst bli lite varmare än utomhus för då tillförs energi enligt växthus-principen.

2. Den relativa luftfuktigheten är just relativ. Luft som håller 97% fuktighet vid 0 grader kommer bara hålla 50% vid 10 grader och 26% vid 20 grader.

3. Att värma med en fotogenbrännare är en oerhört dålig idé i ditt fall. Förbränningen ger koldioxid och vatten i ångform. Det är inte dyrare att värma med en elvärmare, snarare tvärtom.

4. Att ventilera ett isolerat ouppvärmt utrymme är inte nödvändigtvis bra då utomhusluften i Sverige har väldigt hög luftfuktighet under vinterhalvåret. I de flesta fall är det dock bra med en liten ventilation och i ditt fall med en blöt bil är det ett måste.


Slutsats, sätt in ventilation så som du tänkt och skaffa någon elektrisk värmare som du kan ställa på underhållsvärme. Säg 5-10 grader, kostar inte många kronor alls i driftskostnad. Den första månaden kommer det dock gå åt mer energi då alla organiska material behöver torka ut och denna fasomvandling av vatten kräver en hel del energi.
Vill du spara energi så låt bli att köra in bilen i garaget varje dag, mycket vatten som måste torkas upp och detta kräver energi. Är bilen dessutom snötäckt så är det 2 fasomvanlingar fast->flytande->gasform, väldigt energikrävande!
Ett varmt motorblock innehåller visserligen en del energi också men totalt sett så tror jag det bästa för ekonomin och för bilen är att parkera den utomhus när det är minusgrader. Skaffa en motorvärmare och kupevärmare istället.

Men rent krasst för att utgå från TS fråga (den som han ställer när han skapar tråden)
För att förhindra mögelpåväxten, så bör det räcka med att han gör hål för till och frånluft?

Han bör ju inte behöva börja exprementera med underhålls värme?
 
Vettetusan, i vårt tidigare (nu rivna) garageportslösa garage så möglade det mesta.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Thyro89 Thyro89 skrev:
Men rent krasst för att utgå från TS fråga (den som han ställer när han skapar tråden)
För att förhindra mögelpåväxten, så bör det räcka med att han gör hål för till och frånluft?

Han bör ju inte behöva börja exprementera med underhålls värme?
Nej, det tror jag inte det gör. Inte om han kör in bilen dagligen. Kan mycket väl mögla även utan att bilen körs in dagligen, utan underhållsvärme, beror helt på var det ligger och hur det är byggt.

Man bör inte ha en fullisolerad byggnad helt ouppvärmd. Det blir inget bra i längden. Det kommer att bli mögeltillväxt förr eller senare, åtminstone i södra Sverige.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Så a och o för att minska risk och angelägenhet för mögel är värme.
Det räcker inte enbart med luft cirkulation.
 
Jag har ett garage på 80kvm i Skåne med en billig Jula LVP som håller ca 7 grader på vinteren (pumpens "frostvakt" inställning). Lättbetongväggar utan tilläggsisolering och 195mm isolering i tak. På vinteren är den relative LF 50-60%. Oisolerad platta som på vinteren "hjälper till" med uppvärmningen i o med markvärmen. Isolerad platta är förstås bra om man vill upp i högre temperaturer. Har 2 små 100mm tallriksventiler, en i värde gavel. På sommaren stiger relativ LF upp emot 75% då det är svalare i garaget då än ute. Har inga problem med mögel, kondens eller annat.
Edit : Jag kör inte in blöta bilar på vinteren eller producerar fukt på annat vis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ny Husägare 2012 och 1 till
  • Laddar…
Thyro89 Thyro89 skrev:
Så a och o för att minska risk och angelägenhet för mögel är värme.
Det räcker inte enbart med luft cirkulation.
Nej, A och O är låg luftfuktighet, eller under 70% åtminstone. Det åstakommer man allra enklast med lite underhållsvärme, men även ventilation behövs om man har tillskott av fukt (utandningsluft, dusch, matlagning, blöta bilar osv.)
 
Håller med @vectrex

Möglar gör det bara om det är varmt nog :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.