ylven ylven skrev:
Det var utom detaljplan. För en tomt som jag avsåg sälja.

En annan kalldusch var att de hävdade strandskydd gentemot en liten bäck (1 meter bred) som ligger i en kohage , på andra sidan vägen... Helt galet.
Skriv gärna ut vilken kommun det handlar om..

I Linköpings kommun verkar man kunna få strandskyddsdispans relativt enkelt om det går väg mellan tomten och sjön. Knärotsinventerarna och dess gelikar verkar ännu inte hindra Linköpingsborna att bygga hus.
 
ylven ylven skrev:
Det var utom detaljplan. För en tomt som jag avsåg sälja.

En annan kalldusch var att de hävdade strandskydd gentemot en liten bäck (1 meter bred) som ligger i en kohage , på andra sidan vägen... Helt galet.
Får dessa muppar fortsätta utan att stoppas kan vi snart stänga all form av verksamhet, bästa vore ju förstås att stänga mupparna...
 
F fribygg skrev:
Skriv gärna ut vilken kommun det handlar om..

I Linköpings kommun verkar man kunna få strandskyddsdispans relativt enkelt om det går väg mellan tomten och sjön. Knärotsinventerarna och dess gelikar verkar ännu inte hindra Linköpingsborna att bygga hus.
Det handlar om Västerviks kommun. De har fått en ny kommunekolog som är lite bokstavstroende.
Överklagan är inlämnad, så vi får väl se hur det går.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
B
ylven ylven skrev:
Det var utom detaljplan. För en tomt som jag avsåg sälja.

En annan kalldusch var att de hävdade strandskydd gentemot en liten bäck (1 meter bred) som ligger i en kohage , på andra sidan vägen... Helt galet.
Det är problematiskt att diken till och med torra diken måste sökas strandskyddsdispens för ...😎
 
mikethebik mikethebik skrev:
Får dessa muppar fortsätta utan att stoppas kan vi snart stänga all form av verksamhet, bästa vore ju förstås att stänga mupparna...
Det är ju lämpligt att vi skriver vilka kommuner det handlar om så vi kan visa för våra lokalpolitiker att det är allmänt känt hur tjänstemännen tolkar lagen och hindrar vanligt folk att bygga och bo i kommunen.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är ju lämpligt att vi skriver vilka kommuner det handlar om så vi kan visa för våra lokalpolitiker att det är allmänt känt hur tjänstemännen tolkar lagen och hindrar vanligt folk att bygga och bo i kommunen.
Åre kommun försökte få till att ett bostadshus inte fick uppföras inom 15 meter ifrån strandskyddsområde. De förstod till slut att dem inte fick kräva det. Bildandet av en bostadsfastighet inom strandskyddsområde var ok, men i bygglovet la dem till att inga träd får avverkas på fastigheten.
Det vore nog bra om bygglovsärende fråntas från kommuner känns det som. Den nuvarande situationen känns inte rättssäker och kan kosta byggherren onödigt mycket pengar. Iom att kommuner tolkar olika känner många sig tvungen att överklaga beslut och dem som inte kan eller orkar överklaga blir överkörda.
Om jag inte hade haft viljan och kraften att lägga mycket tid på att lära mig lagarna och stå på mig, då hade jag inte fått bygga mitt hus.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B

Ska verkligen domstolar och skattebetalarna belastas med detta tjafs?​

Skogsstyrelsen överklagar 33 domar​

IGÅR Skogsstyrelsen överklagar 33 domar från mark- och miljödomstolen. Domarna rör automatgranskningen av avverkningsanmälningar.

https://www.skogen.se/nyheter/skogsstyrelsen-overklagar-33-domar/
Motivet är att få vägledning från högre instans, skriver Skogsstyrelsen i ett pressmeddelande.

Domarna som överklagas kommer från de 40 avverkningsärenden som Naturskyddsföreningen inledningsvis överklagade. Sju av dem avgjordes i mark- och miljödomstolen i Vänersborg i december förra året.

lg.php
Domstolen avvisade då överklagandena med hänvisning till att Skogsstyrelsens automatiska urvalssystemet för avverkningsärenden inte är att se som ett beslut som ska gå att överklaga.

15 februari kom de övriga 33 domarna från mark- och miljödomstolen i Växjö – och där ansåg man tvärtom att Naturskyddsföreningen har rätt att överklaga. Därmed kunde domstolen också pröva målen.

– Nu har vi sju domar som säger en sak och 33 domar där domstolen gjort en annan bedömning. För att vi ska få tydlig vägledning kring hur vi ska hantera vår tillsyn i skogen och för att skogsägarna ska få veta vad som gäller är det viktigt att vi får en prövning i högre instans, säger Thomas Mårtensson, chef för Skogsstyrelsens tillsynsenhet.

Varje år får Skogsstyrelsen in omkring 65 000 – 70 000 avverkningsanmälningar. Vilka av dessa som ska granskas manuellt väljs ut av ett automatiskt urvalssystem.

I överklagan till Mark- och miljööverdomstolen bestrider Skogsstyrelsen att det automatiska urvalssystemet är ett förvaltningsbeslut och om det ändå skulle vara så, borde det inte vara möjligt att överklaga.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.