Åskar skrev:
Orlan-power :D

Fick ett mail av Jacek på Polimex som sade att de nya Orlanpannorna från fabriken hädanefter kommer att ha försänkt primärluft. :cool:
:(
Eko vimar borde ta fram en ombyggnadssats till äldre pannserier! :)
 
Zac,

Skulle tro att det så småningom kommer någon typ av ombyggnadssats. Annars är primärrören lätta att göra själv om man är lite svetskunnig. Mina är gjorda av lite "skrot "jag hade hemma så troligen kommer jag att göra nya, av smäckrare profiler som är bättre anpassade så att veden inte riskerar att hänga sig på dem.
 
Jo jag ska tillverka såna så fort jag hinner:) Jobbar i metallbranschen så material är inget problem;)
 
Åskar skrev:
Orlan-power :D

Fick ett mail av Jacek på Polimex som sade att de nya Orlanpannorna från fabriken hädanefter kommer att ha försänkt primärluft. :cool:
Plockar dom bort regulator på fabriken så har vi ju en riktigt super panna :)
Ersätt den med en termostat som du har gjort
 
Vilken seger Åskar, grattis! Borde väl dom skicka dig en panna som tack för hjälpen tycker jag.
 
På nya pannor går regulatorn till 90 grader.
Pausblåsningarna går att stänga av på alla med ekoster regulatorn iaf!
Jag tycker själv att pausblåsningsfunktionen är bra: tex när tanken är fulladdad på kvällen så kastar jag in några klabbar till så är tanken lika varm på morgonen också:)
 
Så har jag också kört några ggr, det funkar ju helt kanon. Jag var rädd för att det skulle bli tjära men hittills har jag inte sett något sådant.
 
Nu har jag eldat några ggr med keramikskålarna kloss mot taket och bakväggen.
Gasflödet tvingas gå fram mot luckan för att sen vända och gå vid sidan om och under stenarna till tuberna, har även i turbulatorer modell "baxi".

Rökgaserna kring 220 grader,funkar bra hittills...

Dock så är jag lite bekymrad för att nedre luckan blir väldigt het och ramen som luckan tätar mot blir röd på ovansidan...

/Anders
 
Hej Zac
Jag har gjort som du sen en tid tillbaka men jag får inte högre gas temp än max 200-210°C (oftast 180-190° som topp temp) och då sitter min givare i princip rakt ovan tuberna. Vad har du för drag inställning? Själv har jag satt min på 17-18Pa, kolla om du får lägre temp genom att dra ner draget (om de nu e för högt).
Det jag märker mest är att de små kolbitar som tidigare kunde ses runt om stenen nu är helt borta.
 
Wodda visst hade du orginal turbulatorerna i?
Min givare sitter rakt ovanför tuberna, jag har kapat ner mina turbulatorer en del och justerat bockningarna... har legat under 200 i rökgastemp men det kvävde ner pannan vill jag minnas från förra året...
Dragregulatorn är på ca 22-23 pa

Har du alltså lyft upp skålarna kloss mot taket?

Har du fenomenet glödande luckram?

Kollade nån ny manual på engelska för orlan å vad jag fattade så skulle rökgastemp vara 160!!
Hur i hela friden går det att få det så lågt med orginalturbisar!?
 
Jorå jag kör orginaltuber (vridna järnen).

Ingen glödande ram, tror du inte att det beror på ditt drag? Liksom att kvasten slår ända ut mot dörren?
Jag har ju loggat rgt ett par veckor nu och det enda som är ganska exakt från gång till gång är att rgt är som högst 1h30min efter att jag startat pannan. Pröva att ställa draget efter den tidpunkten, beror ju lite på om ilägget funkar som det ska men det hör man ju om pannan jobbar så att säga. Om jag inte minns fel så "direkt" startar du också pannan.
siffran 160° är tycker jag en siffra som inte går att ta på. Vart mäter dom den och vid vilken effekt? Har dom fläkten på 4 så kanske det kan gå men sen kan man fråga om när den siffran tas ut.Eller är den ett medelvärde?
Rgt stiger näst intill spikrakt upp för att nå sin topp temp efter en och en halv timme, därefter dalar den sakta ner för att efter ca 4h ligga på ca 130-150°. Sen är veden slut och tempen dalar kraftigt ner till pannans temp.
Prövar att få in en bild. 1 huvudinlägg + 2 st halvor + lite skräp.
 
  • rgt1_FullScreen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får prova sänka dragregulatorn, kör fläkten på fyran.

Funkar det inte så får jag väl dra ut stenarna lite så en del gaser kan smita ut bakom...

Borde ju haft en z150 istället för kw012.

När keramikstenarna är förbrukade så har jag funderat på att stapla en"baximodell" skål av eldfast tegel.
 
Jag fick precis en sjukt bra ide´tror jag.
Nu snackar vi moddad Orlan:D

Förbränningen sker ju i skålen, m a o vi har redan uppnåt total förbränning och behöver inte längre vara rädda för att kyla lågan för mycket. Nu ska vi alltså kyla gasen så mycket som möjligt eller hur.

Vad sägs om att knacka ut betongen ur nedre dörren svetsa på en flänsad plåt så att ett utrymme för vatten bildas. Dit med två kopplingar på utsidan, ett par flätade slangar. Sen kan man ju välja om man kör en ånggenerator på den delen eller om det får bli förvärmning.
Dels blir dörren svalare och vi får mer utnyttjbar yta, ska vi gissa på 5-6kW till:rolleyes:

Sjuka idee´r har man ibland;)
 
Åskar jag e lite nyfiken på hur effekten har förändrats sen du installerade det nya primär utblåset?
Anledningen till att jag frågar är att jag tittar på min rgt och högst temp har jag när det är en jättebrasa. Hög temp är ju relaterat till effekten på pannan.
Behöver höjden på detta intag av luft justeras för att skapa så stor brasa(utan puffar) som möjligt eller träffade du mitt i prick?
 
Åskar, funkar pannan lika bra ännu? Har du moddat nått mer?

/ Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.