Som sagt så behövs det mer jobb för att få till optimala turbulatorer till Orlan 40 men visst skall det gå att sänka rökgastempen till runt 200 grader mot normala 240 grader som de har som angivelse i tekniska data. Min höll sig nu runt 205 grader vid ca 92 grader i pannan och laddomaten på läge 3
 
  • PICT0333.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fan du e grym Åskar!

Fortsätt berätta hur det går!!
 
Åskar, de nya pannor kan ställas in så att de värmer upp till 97 grader. Vad det gäller turbulatorer, de gamla fjädrar ersattes av spiraler som ger mycket bättre värmeåtervinning. Primärluftlösning är intressant, kan du skriva lite mer om den?
Hälsningar
 
Hej Liber!

Jag har av rektangulära profiler svetsat ett "L" som förvärmer och fördelar primärluften strax ovanför glödbädden. På så sätt minimerar man risken att hela vedinlägget fattar eld så att förgasningen av veden sker okontrollerat med ojämn drift och bakpuffar som följd. Under den vågräta profilen så har jag borrt tio hål (10mm) samt att jag svetsat ett plattjärn som leder ut luften snett innåt i vedinlägget, jämnt fördelat efter långsidorna. Eftersom hålen sitter under så riskerar man inte att aska täpper igen hålen.

Resultatet är en mycket jämn och stabil förbränning under hela eldningscykeln. Dock har jag för det ökade motståndet som den nya primärvägen ger fått öka primärluftspjällen till ca 15 mm. Sekundären har jag utskruvade 4 varv. (Eldar bara med torrgran)

Min Orlanpanna är jag nu väldigt nöjd med, bakpuffar är ett minne blott!
 
  • Primärluften.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är den nya lufttillförseln löstagbar?
Vart mäter du din rökgastemp exakt?
 
Ja, den går att plocka bort!
Mäter rökgastempen 1 dm från stosen
 
Redigerat:
Har eldat idag igen med samma fina resultat :) Mycket stabil och jämn förbränning under hela eldningscykel, trots att det blåste en hel del under dagen. Den sänkta och jämnt fördelade primärluften blev en hit!

Fin blålåga som under stor turbulens bildar två kraftiga virvlar i förbränningskammaren. "Virvelkammaren" verkar fungera mycket bra då absolut ingen rök är synlig ur skorstenen. :) Lång upphållstid, under hög temperatur och kraftig turbulens där blålågan roterar runt och tillbaka mot munstyckets mynning där den (blandas) möter den nyss inkommande vedgasen verkar vara melodin för att få i det närmast total förbränning av vedgaserna i förbränningskammaren. :rolleyes:

Nästa grej blir att hitta bättre anpassade turbulatorer till kräsne herr Orlan. Vill så gärna ha ned rökgaserna till 190-200 grader utan att man riskerar att kväva pannan :mad:
 
Redigerat:
Kul å höra.
vad har du för rökgastemp som mest?
varför har du hål rakt igenom virvelkammaren istället för att låta lägan gå mot dörren? eller ser jag fel?
 
Du ser rätt käre wodda.. Men längst bak mot konvektionsdelen har jag klätt in med keramik (från en industriskorsten), så även efter långsidorna. Plåten som förbränningskammaren står på gör att rökgaserna som åker bakåt genom kammaren, mot keramikstenen, måste sedan fram mot luckan (passerar på sidorna om kammaren) för att till sist slinka under plåten för att komma ut ur pannan. Virveln i kammaren blir bäst om man har öppet åt båda hållen, om hålen är lämpligt strypta vill säga.

Rökgastempen låg idag lite högre än igår, ca 210-215 grader.
 
Redigerat:
Ok då väljer du blandning före konvektion alltså eftersom du låter stenarna skydda konvektionsplåten.
Hur var det med tempen?
Deformerar sig plåten i din nya kammare?

Du måste ha labbat en del hit och dit märker jag, utmärkt.
 
Redigerat:
Plåten har blivit lite vriden så vi får se hur länge materialet i plåten och kammaren stoppar. Blir det så att jag måste gjuta i keramik så vet jag nu vilken form man skall satsa på.

Dock så verkar det svårt att få tag på lämplig gjutmassa för ändamålet! Är en djungel av sorter och mycket "hych hych" inom branschen. Har gett upp att maila större aktörer som ändå aldrig svarar eller berättar vad man behöver! För små kvantiteter för dem skulle jag tro.

Som tur finns det rostfritt på jobbet..
 
Redigerat:
Staffans2000
Kolla med Orlanåterförsäljarna. De säljer "keramik" i säck om jag minnes rätt.

Mycket intresant tråd dethär!!!! Även om det är som att förbättra det redan fulländade.

Orlanägaren: Staffan
 
Orlan-power :D

Fick ett mail av Jacek på Polimex som sade att de nya Orlanpannorna från fabriken hädanefter kommer att ha försänkt primärluft. :cool:

Min 3000L acktank är i minsta laget för pannan. Har elpatronen högt upp, i underkant av översta vv-slingan. Vill inte släppa ur energi så att elpatronen startar. Ett fullt inlägg torrgran och acktanken är så gott som fullpackad. :mad:
Skulle haft någon kubik till, när björkveden så småningom anländer. :(
 
  • PICT0341.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.