Hittade menyn. ändrade fire up tempen från 40g till 25g och tiden den har på sig att nå dit från 30min till 100min.
Det borde säkerställa att den aldrig stänger av.

Det var inte kanonväder idag. Så det tog lång tid innan skorstenen blev varm nog att ge bra drag.
Precis som jag förutspådde i förmiddags
. Så jag beställde en kraftigare fläkt. Får hoppas att det löser det problemet, jag tror det iaf.
Efter draget innfunnit sig så brann det så gött så gött.

Nästa fas av detta moddande är att Få pannan att omvandla rökvärme till vattenvärme. Så som jag har förstått så är det ganska många pannor som värmer 3m3 ca 50g på 180-200l ved. jag värmer ca 2m3.


Bygga om konvektionsdelen är inte aktuellt mitt under eldningsäsong,
Men Förbränningskammarn kan ju förbättras
Den har bara en keramiskbotten, sidor tak o bakgavel är direkt mot pannplåten.
Om jag har förstått det hela rätt så kyler det lågan så man får en ofullständigförbränning
.
Med fullständig förbränning blir det högre temperaturer och högre utbyte per vedträ.

....Men pannplåten i förbränningsutrymmet gör ju en del konvektionsarbete så frågan är ju hur stor den vinsten är om det arbetet försvinner. Hmm...
En kraftigare fläkt skulle kunna dra luften genom mer avancerade turbulatorer så det kan man ju experimentera med.också
 
Jag vet att jag skrivit ner denna panna rätt rejält genom åren.
Och jag har nu insett att jag varit orättvis.
Jag har skrivit precis som det har varit för mig utan försköningar eller svart målningar, men det har inte varit pannan som varit så kass utan min anläggning.

Efter att ha sänkt primären, installerat fläktstyrning, skaffat kraftigare fläkt, samt börjat göra riktiga primärbrasor.
Så har nästan alla dåliga punkter på pannan försvunnit.
Tyvärr tar det dubbelt så lång tid att starta pannan med riktiga primärbrasor, men det får jag väl ta.

Den brinner gör gött. Jämt o fint med bara lite värmedaller ur skorsten.

Men det kanske den hade gjort om jag gjort bra primärbrasor tidigare och haft ett bra skorstensdrag. Jag har ingen aning. Troligtsvis inte men förmodligen bättre än vad jag anget på detta forumet.


Kvar är en av de viktigaste. Eller den allra viktigaste:
Göra varmvatten av ved!
Pannan kostade i sverige som en baxi 50 minus ett par lass ved. eller som en maga 49.
Men den verkar bara göra cirkus 66% av jobbet som de gör.

Är det någon där ute som lyckas värma 3m3 med ett ilägg i en atmos dc 40 så är jag grymt intresserad av luft inställningar o hemgjorda turbulatorer etc.
 
  • Gilla
OSQ och 1 till
  • Laddar…
För att få min tjeck att brinna bra måste jag först tända med öppet spjäll och bara lite ved, sen i med ett par klabbar till. Sen köra med fläkten och stängt direktspjäll. Sen lassa i fullt helst småpinnar underst och ett par sura stockar överst, annars övertänder den och det blir kolcykel och väldigt lite värme. Alla gånger jag måste lassa i så ryker det in som sjutton, men jag har installerat en 200 kanalfläkt Så suger ut det mesta.. Mot slutet på eldcykeln så stänger ladomat ner och sen kämpar pannan ner med fläkten till 60grader innan den stänger av. Tänkte skriva detta så då iaf kan du vara nöjd med att den inte ryker in för jvlgt och inte är allt för lynnig och dålig styrning. Har du möjlighet att mäta lambda på nåt vis? är lärorikt att se hur lågan ser ute vid bra lambda värde även om man inte kan ha aktiv styrning.
 
Det finns ingen möjlighet att se lågan eller att ställa sekundärluften. >Men man skulle kunna peta in en givare o mäta temperaturen i förbränningsutrymmet.
Tror jag läste att gordon exprimenterade med detta.
Men jag vet inte. frugan tyckte jag skulle lägga mindre tid på pannan o mer tid på barnen, hon har rätt.
Ska kröka till några turbulatorer på jobbet o testa lite mer keramik i brännutrymmet men sen får det va bra för i år.
 
Mäta temp i förbränningsutrymme låter dyrt. Givare som klarar 1000C växer inte på billiga träd. Trist att det inte går att se.
 
Har själv en gsx 50 som jag har gjort hål i luckan, skurit till eldfast glas för att kunna se lågan.
 
Lage en tråd om å montere glass på gsx 50 ? Hvor har du kjøpt,bilder osv osv ?
 
2013-10-29 16.01.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få hål i keramiken tog jag med luckan in en firma som har en vattenskärare, sedan bad jag glasmästaren skära till en liten rund glasbit.
För att fästa glaset bad jag en vän knäcka till 3 rostfria bläck som spänner in glaset mot ett tätningssnöre
För att få fast bläcken har jag gängat in i godset och fäst med skruv.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.