Hur grovt kluven är veden? borde påverka ganska mycket hur den vill hänga sig eller är det ovan på det du svetsat in det hänger sig?
 
lite blandat rätt finkluvet. Jag klyver aldrig veden finare än att den:
1 går in i pannan
2 ska torka innan vintern.
Erfarenheten säger mig klyv all lövved ned till små pinnar, gran klyder jag så grovt som möjligt den är ändå alltid torr till vintern.

Mailade kotly idag ang fläktstyrningen som aldrig dyker upp.
För o se om de hade ett trackingnumber. Jo då det hade de.
Det visade sig att den har varit hos idioterna på Ups i 2 veckor. De konstaterade redan dag 2 att min adress inte var korrekt, vilket den visst var. och nu har de skickat tillbaka den till polen.
Har de mailat mig? -nej
Har de ringt mig? -nej
Har de skrivit brev till mig?
Givetvis inte.

Hur svårt är det att ta reda på var Jon elffors boendes i finneviken 3 bor?
-Ja eftersom jag är den enda i hela sverige som heter det, så är svaret. -pissenkelt.
Jag la 15sek på hitta.se och vips dök det upp en fet pil som pekade på mitt hus vilket är ett friliggande hus ute på landet.

Min enda slutsats är att det inte är ekonomiskt för dem att åka ut till mig. så det skickar tillbaks till avsändarn så mottagaren får betala frakten 2-3ggr och sen får han själv åka till godscentralen o hämta paketet.....:mad:
 
trist med ups.
Av vad jag sett på min förgasningspanna så räcker det inte att veden är torr. måste vara finkluven också annars blir primärbrasan dålig och det hänger sig. Kanske är så att de första 30 min det brinner bra så är det de lätt förångade VOCer som brinner, sedan när det behövs mera "yta" på veden att brinna på så blir elden ledsen och för dålig
 
Kan så vara. Jag trodde jag visste hur detta fungerade och skullle hävdat motsatsen,men jag inser att jag inte vet och är öppen för alla förslag.
Min egna teori var att eftersom söndagen var en regntung lågtrycksdag skapades för dåligt drag i skorstenen (5.5m) och dålig förbränning till följd. rökgasen låg på 150g nästan hela eldningen. (skitlågt på en atmos sf)
Skorstenen är ju svår o förlänga men fläkten kan ju trimmas. Går nu i tankar på en utväxling på fläkten så man kommer upp i varvtal på eländet.
 
vet ej vad det är för sorts fläkt i din panna men skorstensdraget är ofta rekommenderat max 25Pa vilket är mycket lite för alla fläkttyper förrutom axialfläktar. kan hjälpa att göra rent impellern.
 
Mig skickade UPS ett vykort till och undrade vad jag hade för adress :wow:
 
  • Gilla
Andreas_H och 3 till
  • Laddar…
Andert skrev:
vet ej vad det är för sorts fläkt i din panna men skorstensdraget är ofta rekommenderat max 25Pa vilket är mycket lite för alla fläkttyper förrutom axialfläktar. kan hjälpa att göra rent impellern.
Jag har inget att mäta draget med men jag misstänker att 2st 90g in i skorstenen inte hjälper till.
Hur som, så eldade jag igår med samma sorts ved fast det var en kall klarblå dag.
Stor skillnad! Den brann helt rykfritt i 4 timmar med 250-300 i rökgas. Jag fick faktiskt strypa ner primären lite när den ville uppemot 320g
 
fredda skrev:
Mig skickade UPS ett vykort till och undrade vad jag hade för adress :wow:
Jag kan ge ups ett microben. Jag hittade ettkort från dem igår i posten. Där det stod att jag skullle kontakta dem annars skulle försändelsen skickas tillbaka den 23:e.
Helt meningslöst eftersom kortet kom fram den 25:e .
Men de gjorde i alla fall nåt.
Det stod på kortet att jag kunde plocka upp paketet på deras terminal, vilket styrker min teori om att " adress felet" helt enkelt handlar om att det inte är ekonomiskt för dem att skicka en kille i en budbil hem till mig. Då har jag ett förslag till ups.
Ta inte åt er transporter som ni inte tänker leverera.
överlåt det åt nån som kan leverera!!!!
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Lite framåt lite bakåt.
Har märkt att pannan gärna vill bränna ut veden fortare i magasinets framkant än bakkant .
Inte så konstigt. men lite irriterande, så jag byggde om det med en extra primärlufts ledning till bakkant.

Dessutom byggde jag om fläkthjulet för lite bättre flöde .
Eldade en omgång Det var 2/3 sälg o 1 /3 torrgran
Det brann bra men hängde sig lite. Men det övertände inte ordentligt för det. När jag skakade ner det så brann det med ett utbyte på 15g på laddomaten. T
yvärr så värmde inte ett ilägg mer än ca 1000-1500l. iofs skitved men ändå. Jag har nästan 30m3 av den så det är den som gäller i vinter
Riktigt dåligt även för denna pannan, så än finns det mycket kvar att göra.
Ska försöka rota rätt i ett fullt ilägg björk så jag kan jämföra med andra pannor.

Min fläktstyrning kom till polen i fredags, och nu svarar inte kotly på mejl....
 
Det vill gärna gå bra, hör jag. ;)
 
Lite bilder på fläkthjulet? samt ombygda pannan vore kul att se. Brukar vara lurigt att balansera fläkthjul när man bygger om dessa, men kanske är långsamsnurrande?.
Min panna bränner ner i framkant först om glödbädden från början är dålig och/elller, veden är för dåligt klyvd, finkluven ved brinner bättre. dock måste jag bygga om spjäll på min går inte att ställa in :(
 
Det hanns inte med något kortknäppande innan jag hysta in fläkten. otålig kärring o griniga ungar, du vet.
Gjorde en plåtring runt hjulet med en öppning framför utloppet mot skorsten, men trots att passformen var på ½mm så vart fläkthistorien för stor för hålet in i pannan så den iden fick skrotas. Men jag förlängde in vingarna i en båge in mot centrum. Jag jobbade några år på ABS-pump så jag har ett hum om hur ett hjul ska utformas
Skulle vilja gå upp i antingen hastighet eller ytterdiameter.
Ska nog blocka för de 3-4 primärluftshålen närmast vedluckan. För o se om det får det att brinna mer jämt.
Provning o utveckling. Frustrerande o kul
Polackerna har skickat styrningen till mitt jobb som ups kan tänka sig att köra ut till så den borde dyka upp senast i början nästa vecka.
 
Redigerat:
Jag har fått min fläktstyrning, kopplat in den o knappat runt lite. men jag kan inte få fläkten att starta. Den ger inte ström ut till fläkten fasten dioden för fläkten tänds.
 
Jag är rätt säker att du måste koppla in sensorn som heter thermik. Det är en säkerhetsbrytare av bimetall som öppnar vid övertemp. En slags mekanisk säkring som stoppar om det blir för varmt. Alternativt så bör du kunna bygla den. Häng bara givarna i luften annars.
Det är smart att behålla Atmosens original drift och avgastermostat så att säkerheten finns kvar.

Har inte hunnit svåra på pm, men du bör ha ett relä så att bara fläkten får den lägre spänningen. Annars varieras laddomatens spänning också. Ska försöka få tid att kolla på hur jag gjorde. Jag ska bli pappa i december, så det finns lite att stå i :)

Mvh Gordon
 
Grattis i förskott!
Har en 3månaders hemma så jag vet hur det kan vara.
Bra tips! Jag rensade bort termiken så det kan det nog vara.
Jag kopplade så styrningen startar när atmosen vill starta fläkten. Så jag tror inte att laddomaten påverkas. Den gick iaf igår kväll men inte fläkten.

Jag har inte hittat var jag ställer målvärde på avgastemp bara på boiler. Vill inte koppla givarn till verklig panntemp eftersom den då dödar fläkten vid 85g i panntemp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.