Jag har fått svar av anabint och det ser ut såhär

"Jag skulle rekommendera att ha 10 cm men det går att använda på asfalt och så det är inte jätte känsligt."

Jag har letat efter en låglyftande saxlyft som inte kostar skjortan och som har 2 separata "lyftanordningar" men inte hittat någon.
 
Om du vågar beställa ifrån Kina (därifrån kommer anabints) så är det inga problem att köpa en låglyftande med två separata lyftbord, eller vad man nu kallar dem.

Kolla på alibaba.com eller på aliexpress.com
 
  • Gilla
PetAnnJunHed
  • Laddar…
martinmp777 skrev:
Jag har fått svar av anabint och det ser ut såhär

"Jag skulle rekommendera att ha 10 cm men det går att använda på asfalt och så det är inte jätte känsligt."

Jag har letat efter en låglyftande saxlyft som inte kostar skjortan och som har 2 separata "lyftanordningar" men inte hittat någon.
Nu vet jag inte hur lågt en låglyft är för dig. Men kolla på denna: https://www.quickjacklift.co.uk/
Dock faller den väl isåfall på "inte kostar skjortan".
 
Om du inte redan checkat http://hjulochverktyg.se/ så tycker jag du ska göra det. Har bestämt mig för deras lågflygande saxlyft och jag kommer att sänka ned den i plattan. Även den höglyftande modellen med två separat saxar tyckte jag såg bra ut. Helt okay priser som verkar stå sig ganska bra mot övriga alternativ.
 
  • Gilla
bettan 66
  • Laddar…
När jag skulle köpa min lyft föll anebint på att de inte kunde få fram någon lyft. Det var alla möjliga problem med leveransen från kina, och när de väl kom hade dom sålt "min" till någon annnan... kände att mitt förtroende var slut.

blev tillslut en nedfälld saxlyft från verkstadsexperten istället. jag gjöt en sula på 25 cm dubbelarmerad som lyften står på.


Nedfälld saxlyft på en 25 cm tjock dubbelarmerad betongsula i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mustang83 och 4 till
  • Laddar…
martinmp777 skrev:
Jag har letat efter en låglyftande saxlyft som inte kostar skjortan och som har 2 separata "lyftanordningar" men inte hittat någon.
Har du kollat med Bengts Bilmaskiner här i stan? Väldigt smidigt att köpa lokalt och jag kunde åka och mäta den innan köpet så att jag kunde anpassa gjutningen efter lyften.
 
Tack för svaren! nu har jag bestämt mig att det blir den jag länkat till för några inlägg sedan.

Hur skulle ni göra gropen? gjuta golvet i gropen innan garagegolvet eller tvärt om? är lite svårare att få en form att stå i våg på armeringen nere i gropen än att ställa den direkt på "golvet" i gropen

Jag ha som inte fått något bra svar av han som ska gjuta åt mig

/Martin
 
Gjuta golvet innan skulle jag gjort (1-2 dagar innan) med armering som binder ihop golvet med väggarna i gropen samt det "riktiga" garagegolvet
 
Jag gjöt botten av gropen först
Men gjorde den 10mm för låg
Så när det riktiga golvet är klart sen så är det bara flyta upp nivån.
Svårt att få det bra annars.

Gjuten betongbotten i en grop med armeringsjärn och träformar runtom, lite vatten på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Konstruktion av betongfundament med armeringsjärn sticker upp, omgiven av grus och isolerplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slänger med en bild så man ser hur jag stagade upp formen

Betongform stagad med träbrädor och vattensamling ovanpå en nygjuten betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutgjuten betongplatta med stöd och vattenpölar, omgiven av grus och villaområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stingray468 och 2 till
  • Laddar…
nudeljavel skrev:
Slänger med en bild så man ser hur jag stagade upp formen

[bild]

[bild]
Har du något vinkeljärn runt groparna?
 
I båda garagen jag har byggt så gjöts "gropen" samtidigt som plattan.
Det behövs bara en enkel gjutform av tex 45x95 och man kan med fördel sätta en ram av 40x40 vinkeljärn runt denna form så får man dessutom en förstärkt kant runt "gropen" efter gjutningen.

Börja med att gjuta golvet i gropen så hinner betongen där sätta sig nån timme innan plattan runt om gjuts. Som någon annan redan har skrivit så är det smart att sikta på att gjuta gropen 10mm djupare än nödvändigt och flytspackla till exakt höjd efteråt.
 
Jag gjorde tvärt om. Göt plattan först, och botten i hålen sist. Jag drog ned ett antal armeringsjärn i från plattan (S format). Sedan satte jag vinkeljärn som avvägning i hålet och slängde i 25 säckar grovbetong i hålen + drog av mot vinkeljärnen. Ska prova sänka ned lyftarna i helgen för att mäta fram nya slangar (de som följer med är för korta)
 
Jag har gjutit golvet i gropen nu och på måndag blir garagegolvet gjutit om allt går dom det ska med väder och så :)
 
  • Gilla
AlfredJ
  • Laddar…
hur får jag fast formen på rätt ställe? Jag kommer inte kunna vara med när de gjuter så det skulle vara skönt att den inte kan röra på sig så mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.