tack för svaret, det va en bra tanke detdär med slask och fukt.

Det jag funderat på ser ut som följande, lyften placeras på höger sida i garaget med sin högra kant ca 1-2dm åt vänster om portens högra sida så man kan köra rakt in på den. det blir ca 1,2m från väggen
garagelayout.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det gråa är en arbetsbänk
 
Det där tror jag blir bra.
Om bilplats ett ska nyttjas frekvent året runt så tycker jag att du ska göra ett ordentligt lokalt fall på den ytan och en brunn mitt under bilen.
 
nu senaste veckan ha det börjat hända lite på tomten, fått hem pappas grävare och börjat gräva upp stubbar och planera för garaget och då kom det upp lite nya frågor, vilken höjd ska färdigt garagegolv vara?

det är ca 8,5m från vägen till garaget hur mycket är för mycket lutning där på garageinfarten? det ska självklart luta från garaget mot vägen men hur mycket.

om jag har mindre lutning på infarten så blir det en högre slänt på baksidan av garaget och mot tomtgränsen/skogen

/Martin

bilder kommer läggas upp när det är något att se :)
 
För infartens del så brukar 2 cm per meter räcka till för avrinning dvs. 17-20cm. Men sedan måste du ju ha minst 20 cm mellan underkant panel och marken närmast grunden samt lutning på från grunden (på de väggar där porten inte är). Beroende på hur tomten ser ut så kan du då klara dig på 20cm ovan väg men oftast måste man upp en bit till.
 
Vägen går lite uppåt så det är ca 20cm skillnad på garaget bredd. Om jag har 20cm ovan vägen på vägens högsta ställe så får jag en slänt på baksidan som är ca 1meter hög (från färdigt garagegolv)

Jag funderar även på om jag ska beställa vanliga L-block och mura ett varv leka som spolkant och få upp panelen 19cm från backen
Eller om jag ska köpa L-block med förhöjd kant, tror den är 10cm och isolerad

Hur mycket mer jobb är det att gjuta mot en kant jämfört med att gjuta utan kanten?

Tänkte leja bort gjutningen
 
Trevligt projekt! Detta ska följas. Håller på för fullt med mitt garage oxå, har en tråd här om detta. Gjöt med golvvärme i plattan, och det lär ja inte ångra. Har dock inte kopplat in det än. Garaget sitter dessutom ihop med huset, så ingen kulvert behövs, så kostnaden på min värme hamnar väll på 20k kanske?
 
Nu var det ett tag sedan jag skrev i denna tråden och då är det ännu jobbigare att det inte hänt något nästan.
Semester för mig och även för leverantörer har varit en bidragande orsak till att det inte hänt så mycket den andra anledningen är att grävaren har gått sönder, vi är nog inne på 3 eller 4 veckan som den står på 3 hjul på tomten men nu kanske jag får igång den snart igen hoppas jag.

Jag har fått till chaktbotten, gräft ner oljeavskiljaren där den ska vara, lagt ut duk och kört på lite singel men det är inte utplanerat och jag har inte hyrt/lånat någon padda då jag vill planera ut de singel jag har och veta att jag kan planera ut mer när jag har paddan hemma.

Grunden har kommit från tjällden igår.

några bilder kan jag dela med mig av
första bilden är från i vår och sista från idag
Vy över en tomt med gräsmatta, träd, en liten stuga och en garagebyggnad vid skogsbryn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trädgård med en sönder trasig grävmaskin på tre hjul, omgivande träd och en bostad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin på tre hjul på en byggarbetsplats med uppluckrad mark och singel, i ett skogslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med grävmaskin, högar av jord, singel och byggmaterial från Tjällden på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag fått ut gruset och paddat till det, lagt ut kantelementen och ska börja lägga ut issoleringsskivorna

En fråga jag har med tjälisoleringen! ska man lägga den mot kantelementen? eller ska det vara en liten glipa så vatten kan dräneras bort?
 
martinmp777 skrev:
Nu har jag fått ut gruset och paddat till det, lagt ut kantelementen och ska börja lägga ut issoleringsskivorna

En fråga jag har med tjälisoleringen! ska man lägga den mot kantelementen? eller ska det vara en liten glipa så vatten kan dräneras bort?
Den skall ligga mot med lut ut från grunden för vattnet
 
Ska man ha dräneringen så bred så att det går utanför isoleringen då?
 
martinmp777 skrev:
Ska man ha dräneringen så bred så att det går utanför isoleringen då?
Är tänkt så
 
Jag har en fundering nu hur mycket /tjock betong jag ska ha i gropen där lyften ska stå?

Räcker 8cm eller ska det vara mer? och hur mycket armering ska jag ha?

Lyften jag kikat på är en som är tänkt att ha på ett garagegolv http://www.anabint.com/Produkter_verkstad_Saxlyftar_L-3000_NEW.html

Hur ska man göra själva gjutningen, pratade med han som ska gjuta åt mig och han va lite osäker om man ska göra en avgränsning och gjuta golvet i gropen efteråt för att få allt i rätt höjd och så

sedan undrar jag om man ska göra så att isoleringen ska luta likt som det färdiga golvet?
 
Ska du ha den lyften i en grop?

De har ju en annan modell för insänkning som jag själv ska köpa.

Jag har gjutit 20cm betong i groparna
Och har lagt S200 plast under

Är nog overkill
Men betong kostar inte så mycket
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
10cm brukar vara normalt till garageplatta. Däremot kan det vara så att du behöver gå upp vad gäller bärighet på isoleringen just där du skall ha liften.

Isoleringen lägger du i våg. Fallet justerat man när man slodar/drar av betongen.
 
Teknisk ritning av fundament till hissmaskin med måttangivelser och detaljerad strukturell layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.