Fast dörren ska inte stå på syllen, egentligen det jag menade i mitt frågande inlägg. :)

Bäst och lösa det nu innan du klappar igen allting.

// edit, såvida du inte vill ha en så grov tröskel. Man brukar ju inte ha det i varken nya hus eller garage. Kanske förr i tiden av någon udda anledning. Men det är en tröskel du kommer snubbla på hela tiden.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Kul med ett garage till att följa :)
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Skall du ha någon form av billyft i garaget?
 
Toppenbygge!
Några frågor, mått på plattan? Vilken dimension har limträbalken i nock?
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
skruffse skrev:
Skall du ha någon form av billyft i garaget?
Det stod att plattan var 20cm tjock på två ställen för att hålla för pelarlyften.
 
Johnny Viking skrev:
Fast dörren ska inte stå på syllen, egentligen det jag menade i mitt frågande inlägg. :)

Bäst och lösa det nu innan du klappar igen allting.

// edit, såvida du inte vill ha en så grov tröskel. Man brukar ju inte ha det i varken nya hus eller garage. Kanske förr i tiden av någon udda anledning. Men det är en tröskel du kommer snubbla på hela tiden.
Jaha du mena så :) Tanken har slagit mig. Som sagt inte dragit fast nåt än :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
skruffse skrev:
Skall du ha någon form av billyft i garaget?
Japp är planerat för en som sagt med. Men avvaktar detta året o montera.
 
Byggamedlego skrev:
Toppenbygge!
Några frågor, mått på plattan? Vilken dimension har limträbalken i nock?
Tackar :)

10.4 × 7.4m

Balken är 495 hög o 115 bred. En invändig bärning krävdes för spannet.
 
Kul att följa ditt bygge och roligt med alla bilder. Precis samma storlek som jag skulle vilja bygga... Får man fråga var du har räknat på för budget på bygget?
 
MackeNo1 skrev:
Kul att följa ditt bygge och roligt med alla bilder. Precis samma storlek som jag skulle vilja bygga... Får man fråga var du har räknat på för budget på bygget?
Jag har räknat att max det ska kosta 200k. Tror jag är uppe i 140k som bygget är nu med bygglovskostnader inräknade. Då köpte jag isoleringen till plattan för halva priset, takisoleringen halva priset och fönster och dörrar har kostat mig 1500kr. Det som drog iväg var grus, betong, armering. Ja alla såna stora grejer.

Jag har valt att inte snåla på nåt och detta garaget får samma standard som en villa. Det är för att när man väl bygger så gör man det bara en gång.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
kulle
Blir ett fint garage det där (y)
Men måste hålla med Johnny Viking , den tröskeln är inte rolig att kliva över varje gång.
 
Snailman
kulle skrev:
Blir ett fint garage det där (y)
Men måste hålla med Johnny Viking , den tröskeln är inte rolig att kliva över varje gång.
Nä, se till att syllen sitter fast i plattan på båda sidor av dörren, och såga bort syllen under dörren!
 
Redigerat:
Ser att ingen har kommenterat att ditt garagebygge trumfar grannarnas hus... Inte så svårt med bygglov på landet eller? ;)
 
Lime113 skrev:
Ser att ingen har kommenterat att ditt garagebygge trumfar grannarnas hus... Inte så svårt med bygglov på landet eller? ;)
1 meter från tomtgräns. tidigare så växte en helt okontrollerbar häck mellan och det gjorde så att den ena grannen knappt såg sitt garage. Så alla blev mkt nöjda då jag grävde bort hela häcken och dem små träd som börjat växa på grannarnas tomter :)

Såklart var jag tvungen och ha grannars intyg om vart huset placerades.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Riktigt tjusigt!
Nu vill vi se bilder inifrån! :D Är det öppet upp till nock?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.