Bra att du är väl förberedd. Lycka till!
 
Ngn som vill lägga ett "bet" om utgången av besiktningen? ;)
 
HerrPeter skrev:
Jag har förberett med att hämta monteringsanvisningar för golvbrunn och tätskikt, så vi kan jämföra hur det är med hur det borde vara.
Tips. Ha även utskivna ex av BKR branchregler, Rörmokarnas SäkertVatten, GVKs Säkra Våtrum, där du markerat aktuella avsnitt.
Det är väl iofs så att man antingen följer BKR ELLER GVK, i detta fallet var det väl BKR som skulle följts?
 
Väntar med spänning! Lite tidigt än kanske?
 
Gott folk,

Entreprenören och besiktningsmannen har just åkt hem. Resultatet av besiktningen blev ett stenhårt underkännande av det utförda arbetet, såväl golv som väggar måste rivas ut och göras om från grunden. Alltså samma resultat som sist och dessutom med några nya synpunkter på fogsprång, fall, et c... Entreprenören gick motvilligt med på att jobbet inte höll den klass man har rätt att vänta sig och erbjöd sig då att "betala tillbaka en del" av pengarna(!!) för att slippa bry sig mer om saken. Jag frågade hur han tänkte när han sa "en del", och han menade då att det ju faktiskt ligger våtrumsskiva i golvet (2,8 kvm) som säkert kan återanvändas och därför inte skulle behöva betalas tillbaka för. Trots detta tvekande erkännande höll han dock fortfarande fast vid att allt var rätt gjort.
T ex; Han fortfarande ingen förklaring på varför det saknades gummimassa på tätskiktets skarvar, men menade ändå att det var korrekt monterat, trots att jag visade Casco's manual med bilder med ena handen och samtidigt ett foto på mina väggar med andra handen (ni har ju själva sett fotot tidigare i tråden, väggen är delvis kaklad och man ser tydligt att det saknas gummimassa). Han ville heller inte titta på JAFO's instruktioner för montering av tätskikt mot golvbrunn, för han visste redan hur det skulle se ut och det var minsann inga bekymmer med min brunn (ni har ju sett foto på detta också). När det gäller manschetter på rören så mindes han med särskild tydlighet att han varit och köpt såna, så naturligtvis måste de sitta där under kaklet, även om de inte är med på fotona på det färdigmonterade tätskiktet (svårt att motbevisa, men lätt att tvivla). Kort sagt så var det en liten cirkus, men nu har jag två besiktningsmäns utlåtande / underkännande att luta mig mot.

Så till en annan del i saken: Enligt besiktningsmannen (från idag) så är det rent avtalsmässigt jag som beställare som ska stå för kostnaden för den första besiktningen (ca 4,5K som jag iofs betalt för länge sen, men tänkt föra över på entreprenören) och dessutom halva överbesiktningen, trots att båda besiktningarna kommit till slutsatsen att entreprenaden underkänns. Det känns förstås inte rätt och jag svarade att jag tänker driva kravet att entreprenören ska stå för den kostnaden. Entreprenören blev förstås mycket belåten med att slippa stå som ensam betalningsskyldig och lär inte vilja betala en krona i onödan, så jag kommer bli tvungen att yrka skadestånd enligt vad som står i vårt avtal, 'HANTVERKARAVTALET 09' om jag någonsin ska se pengarna igen. Nåja, känns värt!

Nu ska jag sova en natt på saken och fundera på hur jag bäst går vidare. Som jag ser på saken så är det enda rätta nu att lämna in en stämningsansökan och där driva krav på:
- rivning av befintligt badrum
- ersättning för kostnader förknippade med besiktning
- komplett nytt badrum, med arbetet utfört av behörig personal
- eventuellt ekonomisk kompensation för dröjsmål och arbete i ärendet

Tankar och kommentarer mottages tacksamt!
 
Ja jisses....så kan det gå.

Tyvärr tror jag det blir väldigt svårt att få tillbaka några pengar från den s.k entreprenören. Sällan det finns några stora tillgångar i "enskilda" firmor som egentligen inte är annat än att en privatperson driver ett företag i sin privatekonomi.

Sura pengar men trots allt kanske hanterbart? Du kan ju för all del skicka krav på stålarna via fogden och få en formell skuld registrerad på honom. Har han inget så blir det inget heller men man kan hålla skulden vid liv i åratal med lagstadgad ränta som läggs på. Allt det där sköter fogden automatiskt. Var noga med att preskriptionstiderna inte förlöper bara.

Vips vinner käre klantverkaren på Lotto och då finns medel att återvinna för dig.

Jag ligger vid fogden, på rätt sida av konteringen, med en skuld som ursprungligen för några år sen var 120.000 kr. Nu är vederbörande tydligen skyldig mig 170.000...d^_^b

Tidigare har inkomst saknats så det har tickat på, nu finns inkomst och KFM snor 8.000 i månaden. Tyvärr finns där några statliga skulder som går före men snart så börjar det trilla in 8 lök varje månad.

Lycka till att få någon ordning på detta badrum. Behöver du en duktig hantverkare kan jag stå till tjänst. Dock inte jag själv utan han som sätter hos mig....:)
 
Vilken lättnad att de kom fram till samma saker, bara hoppas du får tag på rätt folk att göra badrummet nu, eller göra det själv.
 
MarioPlattsättare:Garanterat inte ett smack om han fortsätter betala sin avgift. q(;^;)p

HerrPeter:Vore jag du skulle jag ta de pengar jag får och göra det bästa av dem med annan hantverkare eller själv sen glömma detta fortast möjligt.

Det är dock bra om du ser till att ta fighten och drar det hela vägen, med lite tur så går det ju att åtminstone se till att hantverkaren får ett rent helvette som i sin tur ser till att han sköter sig i fortsättningen, alternativt skaffar ett annat yrke. :)

Hoppas det löser sig hursomhelst och att du får ditt badrum klart någon gång snart!
 
MarioPlattsättare skrev:
Vad händer med hans våtrumsbehörighet ?!
Jag citerar ur minnet besiktningsmannen och entreprenören från tidigare idag:
BM: Så, vilken våtrumsbehörighet finns i firman?
Alo: Eeehhh.... Killen som har gjort jobbet har ju behörighet.
BM: Genom BKR?
Alo: Nej, från Estland då. Estnisk behörighet...
BM: Men det är ju ganska annorlunda från svensk behörighet...?
Alo: Nej, de är ju med i EU!
BM: Ja, men det hjälper inte. Det är helt andra förutsättningar i Sverige.
Alo: Jaså... Men det är ju bara en endagskurs de måste gå och de har ju jobbat med detta i 30 år?
BM: Jo, men den krävs ändå för behörighet.
Alo: Ja, men de kan ju inte gå kursen när de inte kan svenska?
BM: Nej, naturligtvis? Men det räcker ju att du har behörighet, någon i firman bara.
Alo: Men... jag har ju ingen behörighet!


Summa: Alo, entreprenören, har ingen behörighet och Martin, den estniske hantverkaren, påstås ha estnisk behörighet. Jag är skeptisk.


v-g skrev:
HerrPeter:Vore jag du skulle jag ta de pengar jag får och göra det bästa av dem med annan hantverkare eller själv sen glömma detta fortast möjligt.
Som det känns just nu så vill jag inte nöja mig med mindre än ett färdigt badrum för avtalat pris, vem Alo tar in för att göra jobbet samt hur han ska finansiera det, det får bli hans problem. En stämningsansökan känns som ett långsamt sätt, men då blir det å andra sidan riktigt tydligt vad som gäller och det kommer inte finnas utrymme för några tvivel sen. Besiktningsmannen talade dock om att en sån process förmodligen skulle ta 3-4 år, kan någon intyga eller dementera den uppgiften?
 
Räkna med minst 2 år. :@
 
jo plus ev överklaganden mm tråkigt nog
 
Därför vi har vårt rättssystem, för att rättvisa ska hinna kvävas och dö innan systemet gjort sitt. =(
 
Ibland. Men bara ibland är det bättre att släppa skiten, taga smällen och gå vidare. Det fick jag göra en gång i mitt liv. Det var inte värd att fördärva hälsan.

Tro inte att det är detta jag rekommenderar. Absolut inte. Jag vill bara att folk ska överväga rätt,mot hur de mår. Att processa om 50 000 i 2-3 års tid, mot en elak idiot?

Hmm
 
Har nu fyllt i en stämningsansökan adresserad till Uddevalla tingsrätt. Dessvärre kan man inte spara filen från domstolens webplats, så jag har istället gjort två print screen'ar på ansökan som jag lägger upp här som bilder. Utöver det som syns på bilderna har jag också hänvisat till de två besiktningsmännen som vittnen, med namn och kontaktuppgifter.
Något mer ni tycker att jag borde nämna? Något som bör strykas?

Som bilagor tänker jag skicka med kopia på kontraktet, samt besiktningsprotokollen.

Tack på förhand för bra synpunkter!
 
  • god stämning 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • god stämning 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.