Jag pratade med BKR och får nog säga att kopplingen mellan dem och de besiktningsmän de håller i sitt register verkar väldigt vag. Det räcker såvitt jag förstått saken rätt, att man vid något tillfälle köpt deras kurser. Dock måste besiktningsmännen vara anslutna till SBR.
 
Bara sitter här och hoppas du slipper bråk med besiktningen. Så inte den nya besiktningen säger att allt är perfekt och den första som du hade påpekade massa fel. Känns som om du skulle behöva lite medgång nu.
 
Föreslagna tider för ombesiktning; 22 eller 23 februari. Det kommer alltså dröja ytterligare någon vecka, men gött att det ska bli av ändå! Återkommer naturligtvis om det.

Tills vidare tänker jag fortsätta med stämningsansökan, ingen idé att tappa tid medan man väntar!

Tack för stöttningen, stefand och andra!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Reagerade också på detta och den klädseln tyder inte på en svensk murare/plattsättare... :rolleyes:

...och då kommer man osökt in på ifall...

TS sett företagets F-skattsedel och ifall de verkligen är våtrumsbehöriga...?
Behörigheten kan du kolla på bkr.se om de finns med i listan.

Att bara lägga bakom på vissa ställen av väggen för att rikta dem kan inte vara godkänt då det inte blir speciellt bra böjstyvhet i väggen när man gör så.

Vilken typ av skivor har de satt dit ?
Håller med säkert en från Lettland eller polen. Eftersom det är material från Casco så är det inhandlat på K-rauta med största säkerhet. Balternas hovleverantör i sverige. :D
 
Murare från Estland / varor från Hornbach. Men så länge personen är kunnig och varorna är godkända så känns det ganska oviktigt för mig vart de är inhandlade.
 
Blir spännade att höra hur det går, berätta mer,
 
HerrPeter skrev:
Murare från Estland / varor från Hornbach. Men så länge personen är kunnig och varorna är godkända så känns det ganska oviktigt för mig vart de är inhandlade.
Ja det finns allt för många murare som leker plattsättare men de flesta verkar tro att en murare sätter kakel likaså att om man är plattsättare så lägger man trädgårdsplattor också. Nä en murare ska grisa utomhus med sitt, på sin höjd kan han putsa en badrumsvägg.
 
Redigerat:
kakelmannen skrev:
Ja det finns allt för många murare som leker plattsättare men de flesta verkar tro att en murare sätter kakel likaså att om man är plattsättare så lägger man trädgårdsplattor också. Nä en murare ska grisa utomhus med sitt, på sin höjd kan han putsa en badrumsvägg.
Ja, nu gjorde han ju inte hela badrummet utan var bara inne och gjorde glasväggen, vilket väl får betraktas som en mur. Resten av jobbet gjordes av en annan, yngre kille som för all del också kom från Estland.
 
HerrPeter skrev:
Murare från Estland / varor från Hornbach. Men så länge personen är kunnig och varorna är godkända så känns det ganska oviktigt för mig vart de är inhandlade.
Visst kan det vara så, men nu var det ju inte så... ;)

Hoppas allt löser sig till det bästa trots att du föll för utländska arbetare. :blushing:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst kan det vara så, men nu var det ju inte så... ;)

Hoppas allt löser sig till det bästa trots att du föll för utländska arbetare. :blushing:

Ja det känns som att det mest är en fråga om tid, beroende på hur många instanser jag måste gå igenom för att få ett slutgiltigt beslut.

Jag vill dock som vän av ordning påpeka att jag valde entreprenören just för att han var svensk och hade en svensk firma, att jobbet skulle göras av folk från Estland framgick inte förrän kontraktet var påskrivet och det var dags att sätta igång.

Jag är sjukt sugen på att köpa en barkspade och börja riva så jag slipper se eländet, men det skulle knappast gynna mig i längden så jag sitter på händerna så länge.
 
rolri skrev:
Hantverkaren struntar helt i att ta dit egen besiktningsman och skulle du komma i diskussion så kommer du oftast på på efterkälken och kan få betalningsanmärkningar om du på eget initiativ håller inne med betalningar. Lurigt.
//

Först måste man skriftligen berätta för firman att man inte ämnar betala mer än XX kr, och så gör man det också.
Firman kan sedan skicka ärendet till kronofogden.
Kronfogden skickar ett kravbrev till kunden.
Kunden svara då kronofogden att firman inte utfört arbetet som det skall göras. dvs kunden förnekar att han är betalningsskyldig.
När kronofogden får ett sådant besked från kunden så accepterar kronofogden detta och lämnar ärendet.
Firman blir då tvungen att stämma kunden i tingsrätten.

Så vad jag förstår behöver man som kund inte oroa sig för kronofogden, bara man ser till att följa gången ovan.
 
Har läst igenom hela tråden, och lider verkligen med dig. Långdragna tvister som denna tar SÅ mycket på krafterna.
Jag tycker du sköter detta ypperligt, din konkreta och formella mailkonversation kan inte uppfattas som hotande, om in då den som läser den känner sig skyldig.

Hoppas detta löser sig snart, och att du inte får dit en partisk besiktningsman.

Mvh

Stefan
 
Thomas59
ohlgren skrev:
Först måste man skriftligen berätta för firman att man inte ämnar betala mer än XX kr, och så gör man det också.
Firman kan sedan skicka ärendet till kronofogden.
Kronfogden skickar ett kravbrev till kunden.
Kunden svara då kronofogden att firman inte utfört arbetet som det skall göras. dvs kunden förnekar att han är betalningsskyldig.
När kronofogden får ett sådant besked från kunden så accepterar kronofogden detta och lämnar ärendet.
Firman blir då tvungen att stämma kunden i tingsrätten.

Så vad jag förstår behöver man som kund inte oroa sig för kronofogden, bara man ser till att följa gången ovan.
Precis så är det så någon betalningsanmärkning behöver man i detta skede inte oroa sig för.
 
Besvärlig situation, men bilderna talar ju klarspråk, inget snack.
 
Överbesiktning (det heter tydligen så) bokad!
Om aftonen den 23 februari i nådens år 2010 får jag besök av herr entreprenör och den nya, av honom utsedda, besiktningsmannen.
Spännande!
Jag har förberett med att hämta monteringsanvisningar för golvbrunn och tätskikt, så vi kan jämföra hur det är med hur det borde vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.