Köparen av tomten vill naturligtvis börja så fort som möjligt.
Jag vill ha god grannsämja.
Har även bra relation med säljaren av gården (samma person som styckade av tomten).
Så jag vill inte blanda in någon utomstående part. Jag vill bara lösa det utan att själv behöva betala tutti.
Det kan ju t.o.m. bli så att vi kan dela kakan på tre för att lösa det snabbt och enkelt.
 
En fråga som ingen verkar ha ställt. PEAB var ju in och filmade i ditt avlopp för att de ville koppla på det nya huset. Du borde väll kunna säga att om han vill koppla på sig på ditt avlopp får han lägga om den bit som behövs
 
De filmade kommunens stamledning eller vad man ska kalla den. Den nya tomten ska inte kopplas in på mitt avlopp utan en ny anslutningspunkt på kommunens stam.
 
Om du är vän med den tidigare ägaren av gården så hade jag gått till den personen och frågat om denne kan rekommendera en grävmaskinist "på byn" som gör bra jobb till billig penning. Gårdsägare och personer som bott länge på en ort brukar ha bra kontakter och kan antingen se till att du får bättre pris eller ge dig numret till någon som har bra priser för de i området. Då borde du kunna få ett betydligt mycket bättre pris och när du sen har en prisuppgift så prata med grannen som vill bygga. Förklara att du förstår att de vill börja så snart som möjligt och att du inte var medveten om röret förrän nu och föreslå att ni bekostar flytten gemensamt så att det går så smidigt som möjligt med alla inblandade. Har ni bra kontakt, du har fått ett vettigt pris och du lägger fram det på ett bra sätt så är nog chansen stor att de går med på att hjälpas åt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Är det lättgrävd mark så kan ett annat alternativ vara att ni hyra en minigrävare en helg och göra jobbet tillsammans med grannen och avslutar med lite grillning och god dricka :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
En fråga som dykt upp.
Det stod/står ingenstans i prospekt/avtal att det ska finnas fungerande avlopp i verkstaden. Men nu fanns det. Kan jag hävda att eftersom det fanns vid köpet ska det fortsätta finnas.
Kan säljaren nu i efterhand säga till ägarna av den avstyckade tomten att det bara är att gräva bort röret?
 
Finns det möjlighet att samordna omdragning av ditt avlopp med grannens nybygge? Blir gemensam etablering och möjligtvis billigare massahantering.
 
Claes Sörmland
X xl15 skrev:
En fråga som dykt upp.
Det stod/står ingenstans i prospekt/avtal att det ska finnas fungerande avlopp i verkstaden. Men nu fanns det. Kan jag hävda att eftersom det fanns vid köpet ska det fortsätta finnas.
Kan säljaren nu i efterhand säga till ägarna av den avstyckade tomten att det bara är att gräva bort röret?
Det verkar långsökt. I så fall skulle säljaren behöva hävda att röret tillhör honom som lös egendom och alltså inte såldes antingen till dig eller din granne vid respektive fastighetsförsäljning.
 
Sådana här problem är snåriga. En möjlighet är att det i vattentjänstlagen står att anslutningspunkten för kommunalt VA när kommunen har bildat ett verksamhetsområde ska vara i fastighetens absoluta närhet (tolkas normalt sett som 0.5m från tomtgräns). Kanske kan ni lyckas få kommunen stå för kostnaden?
 
Här var det tvärt om. Köpte avstyckad tomt där grannens VA gick rakt över. Dock visste vi det från början och har själva grävt om och bekostat nya rör åt dem. Mest för att få komma igång med vårat bygge.
Prata med dina nya grannar. Kanske kan ni komma fram till en lösning så du slipper stå med hela kostnaden själv.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det verkar långsökt. I så fall skulle säljaren behöva hävda att röret tillhör honom som lös egendom och alltså inte såldes antingen till dig eller din granne vid respektive fastighetsförsäljning.
Så eftersom ett fungerande avlopp såldes till mig så kan jag hävda att det ska finnas ett fungerande avlopp i byggnaden?
 
N NoOne2k skrev:
Sådana här problem är snåriga. En möjlighet är att det i vattentjänstlagen står att anslutningspunkten för kommunalt VA när kommunen har bildat ett verksamhetsområde ska vara i fastighetens absoluta närhet (tolkas normalt sett som 0.5m från tomtgräns). Kanske kan ni lyckas få kommunen stå för kostnaden?
Problemet med det (tror jag) är att den här anslutningspunkten jag har till verkstaden inte finns med i kommunens register. Det finns ingen brunn i alla fall och anslutningspunkten hittades av en slump när det filmades i rören.
 
M MPinje skrev:
Här var det tvärt om. Köpte avstyckad tomt där grannens VA gick rakt över. Dock visste vi det från början och har själva grävt om och bekostat nya rör åt dem. Mest för att få komma igång med vårat bygge.
Prata med dina nya grannar. Kanske kan ni komma fram till en lösning så du slipper stå med hela kostnaden själv.
Ja, det hade ju varit mycket enklare om röret kännts till vid avstyckningen. Då hade man kunnat skriva in ett servitut eller liknande.
Jag har löpande kontakt med de nya grannarna och det är inga tecken på sura miner än som tur är.
 
Claes Sörmland
X xl15 skrev:
Så eftersom ett fungerande avlopp såldes till mig så kan jag hävda att det ska finnas ett fungerande avlopp i byggnaden?
Lite mer precist så här:

När du köpte fastigheten så köpte du också byggnaderna som står på den. Avloppsledningen är en del av byggnaden du köpte (jordabalken 2 kap 2§.) Jag förstår det som att även den delen av avloppsledningen som sträcker sig över fastighetsgränsen tillhör dig, den sitter ju fysiskt ihop med din byggnad och har en funktion där och den har ingen funktion på grannfastigheten. Din granne har således inte rätt att bara gräva bort den bara för att den ligger på hans mark. (Vad heter brottet nu igen? Egenmäktigt förfarande?)

Men se till att prata med grannen om hur ni flyttar på avloppsledningen tillsammans på bästa sätt. Det ligger i bådas er intresse.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite mer precist så här:

När du köpte fastigheten så köpte du också byggnaderna som står på den. Avloppsledningen är en del av byggnaden du köpte (jordabalken 2 kap 2§.) Jag förstår det som att även den delen av avloppsledningen som sträcker sig över fastighetsgränsen tillhör dig, den sitter ju fysiskt ihop med din byggnad och har en funktion där och den har ingen funktion på grannfastigheten. Din granne har således inte rätt att bara gräva bort den bara för att den ligger på hans mark. (Vad heter brottet nu igen? Egenmäktigt förfarande?)

Men se till att prata med grannen om hur ni flyttar på avloppsledningen tillsammans på bästa sätt. Det ligger i bådas er intresse.
Avloppen kommer inte att kapas, utan att flyttas, det är alla med på. Försöker bara reda ut rent juridiskt vem som ska betala. Sedan blir det säkert så att vi delar på något sätt i verkligheten.
Pratade med säljaren av fastigheten i går och han var lite inne på att det inte stod någonstans att det skulle finnas fungerande avlopp från verkstaden och då kanske han inte var ansvarig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.