Status
Tråden går ej att kommentera.
R
Robert63 skrev:
En reflektion. Ofta gnäll över sena hantverkare, men att be någon gratisjobba med att ta fram en för dom helt meningslös offert, det är ok. "Ta in några", gissar att det glider iväg ett stort antal timmar ut i luften där. Jag menar inte att hacka på dig, men fasen vad tröttsamt det måste vara att vara hantverkare ibland, speciellt som det tar en bra stund att ta fram en seriös offert som man vet ska hålla hela vägen.
fast när hantverkarkåren är oseriös så är det tyvärr en sits hantverkarna måste finna sig i.
 
  • Gilla
mattias_i
  • Laddar…
Nerre skrev:
Att man som företagare måste lägga ner en massa arbete på att sälja sina tjänster är väl inget konstigt? I princip alla större företag har säljare som jobbar heltid med just detta. De har också ofta en marknadsavdelning som marknadsför tjänsterna.
Visst, men nu var ju inte syftet att eventuellt beställa ett jobb, utan bara att få ett underlag för att kunna jämföra, alltså ett helt meningslöst arbete för den som får frågan.

Roland112 skrev:
fast när hantverkarkåren är oseriös så är det tyvärr en sits hantverkarna måste finna sig i.
Fel att dra kåren över en kam, men visst finns det oseriösa hantverkare. De lever framförallt på okunniga beställare. Peppar-peppar, men den här "hantverkaren" hade jag nog sorterat ut i första gallringen. Det är principen jag är ute efter, det är egentligen jäkligt taskigt att be någon lägga ett antal timmar på en kalkyl om man inte ens tänkt utföra jobbet. Vad kan det ta? 3.4 timmar? Det finns något respektlöst i det, är det bara jag som anser det?
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Visst, men nu var ju inte syftet att eventuellt beställa ett jobb, utan bara att få ett underlag för att kunna jämföra, alltså ett helt meningslöst arbete för den som får frågan.
Ja men det är ju inte värre än när man t.ex. åker på mellandagsrea och de billiga produkterna är slut fem minuter efter att de öppnat. Det är ju hela tiden ett "spel" mellan konsument och säljare, på alla marknader, där man försöker utnyttja varandra bäst det går.

I det här fallet tycker ju inte jag att grundfelet är konsumentens, grundfelet är den oseriösa hantverkarens. På grund av denna så drabbas "kollegorna" av denna onödiga offertförfrågan.


Sen, åter igen, hela konsumentlagstiftningen bygger på att konsumenten är okunnig, det är näringsidkaren som skall vara proffset och agera därefter.
 
Men herregud, man tar väl inte in offerter för att jämföra redan utförda arbeten. Det begriper väl en vanlig människa att det är luras under förespegling att den stackaren kanske ska få ett uppdrag. Det är inte OK utan att luras. Ta istället dit någon som kan bedöma hur stort arbetet är och ge denne betalt för denna bedömning
 
  • Gilla
Ardexsmitten och 2 till
  • Laddar…
Robert63 skrev:
En reflektion. Ofta gnäll över sena hantverkare, men att be någon gratisjobba med att ta fram en för dom helt meningslös offert, det är ok. "Ta in några", gissar att det glider iväg ett stort antal timmar ut i luften där. Jag menar inte att hacka på dig, men fasen vad tröttsamt det måste vara att vara hantverkare ibland, speciellt som det tar en bra stund att ta fram en seriös offert som man vet ska hålla hela vägen.
Jag syftade på att få offert för att färdigställa och samtidigt en uppfattning om hur mycket jobbet totalt var värt...
Det lär väl vilken hantverkare som helst se att jobbet är påbörjat, och gör man inte det får man skylla sig själv...
Alternativ får TS ta en besiktningsman men jobbet måste ju fortfarande göras klart, eller hur...?
 
R
men jag såg på nyheterna igår och där sa de något om att hantverkarfirmor måste introducera någon form av digital loggbok på sina anställda och jobben de utför, detta för att få bort svartjobb. Hur fungerar detta i praktiken, vad är de för datasystem osv?
 
Problemet är väl att inget sådant system finns riktigt... Jag vet om något som är på gång men ännu inte klart...
 
anders07 skrev:
Jag syftade på att få offert för att färdigställa och samtidigt en uppfattning om hur mycket jobbet totalt var värt...
Då missuppfattade jag dig, men du formulerade dig heller inte speciellt tydligt. Trodde du utgick från ritning och kravspec. Men då har vi rett ut det, gott nytt år.

Nerre skrev:
Ja men det är ju inte värre än när man t.ex. åker på mellandagsrea och de billiga produkterna är slut fem minuter efter att de öppnat. Det är ju hela tiden ett "spel" mellan konsument och säljare, på alla marknader, där man försöker utnyttja varandra bäst det går.

I det här fallet tycker ju inte jag att grundfelet är konsumentens, grundfelet är den oseriösa hantverkarens. På grund av denna så drabbas "kollegorna" av denna onödiga offertförfrågan.


Sen, åter igen, hela konsumentlagstiftningen bygger på att konsumenten är okunnig, det är näringsidkaren som skall vara proffset och agera därefter.
Spel på marknaden där alla ska utnyttja varandra...tror vi lever och uppfattar världen lite olika du och jag. Och på grund av någon annans miss ska man alltså enligt dig tippa skiten i knät på någon annan? Jag säger bara; Skål.
 
Sluta mata tråden innan trådskaparen svarat!
 
R
med tanke på att trådskaparen ännu inte lyckats återkomma i sitt ärende verkar ju denne inte vara speciellt angelägen om att lösa sitt 500k badrum.
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Spel på marknaden där alla ska utnyttja varandra...tror vi lever och uppfattar världen lite olika du och jag.
Ja, du känner kanske inte så många som jobbar som säljare? Det gör tyvärr jag (fast jag försöker säga upp bekantskapen med de värsta).
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Krilleman
Roland112 skrev:
men jag såg på nyheterna igår och där sa de något om att hantverkarfirmor måste introducera någon form av digital loggbok på sina anställda och jobben de utför, detta för att få bort svartjobb. Hur fungerar detta i praktiken, vad är de för datasystem osv?
Men det är ju bara under dagtid.

Massor med svartpul sker på kvällar och helger, men fråga inte mig om det jag har bara "hört" att det går till så! :rolleyes:

Få bort svart arbetskraft helt, kommer nog aldrig att ske. Även under ordinarie arbetstid, det blir svårare och svårare, men inte omöjligt.
 
T
Varför öppna upp tråden om TS ändå inte verkar följa upp alla frågor och ge lite mer svar????:x

Det har har gått 5 dagar snart efter nyöppningen, hur lång tid måste man ha på sig? Nej, väldigt skum trådstart åter igen.
 
  • Gilla
Henri och 3 till
  • Laddar…
Hej!
Ha, nu är badrummet nästan klart ...
Firar snart 6 mån men efter besiktning ska korrigeringar göras och jag är 750 000kr fattigare :((
Ni tror detta är ett skämt ... Jag önskar att så vore, men tyvärr.

Vet inte riktigt var jag ska skriva så alla ser men nu är det nya problem ned korrigeringar och en alltför klen golvvärme som ett exempel.
 
Ja, ni tror jag skämtar ...
Önskar att så vore men NEJ.

Jag har betalat 750 000 kr för ett badrum och då är det e hel del som inte är inkluderat i detta. Hur kan det bli så :((
Det blev ingen vidare julhelg för oss men att tro att förtroende skulle vara en bra grund är inte tillräckligt.

Snart har det gått ett halvår sedan start och nu har besiktning skett av våtrumsbehörig man. Han hittade ett antal punkter att anmärka på så korrekt byggt är det säkert inte.

En klen tröst är att jag får svar från hantverkaren som faktiskt "finns". Alltid något.

Jag finns, mitt badrum finns och mina tända sparkonton.

Vet inte riktigt vad jag kunnat gjort annorlunda ... Men förtroendet för hantverkare är förbrukat :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.