Status
Tråden går ej att kommentera.
Vore intressant att veta hur fakturorna är specade. Jag hade hållit inne fakturan, av vad du beskriver så verkar det vara en nolla för mycket. Lite mer info så tror jag du får ytterligare bra svar från forumet.
 
men Nils82, i en annan tråd sa du ju nyss att ni hantverkare borde ta MER betalt än ni gör. Här har vi ju ett lysande exempel på någon som gör just det du föreslog?
 
  • Gilla
xyle och 2 till
  • Laddar…
S
b8q skrev:
men Nils82, i en annan tråd sa du ju nyss att ni hantverkare borde ta MER betalt än ni gör. Här har vi ju ett lysande exempel på någon som gör just det du föreslog?
Allt är verkligen noll eller hundra för dig va?
Jag kan tycka att man t.ex borde betala mer för godis/chips o sånt pga. att det medför hälsoproblem och kostnader för välfärden. Betyder det att jag måste tycka det är OK om dom höjer priset på en chipspåse till 500 kronor?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
b8q skrev:
men Nils82, i en annan tråd sa du ju nyss att ni hantverkare borde ta MER betalt än ni gör. Här har vi ju ett lysande exempel på någon som gör just det du föreslog?
Det är skillnad på hantverkare och bedragare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Något är iaf snett, TS säger att redovisade timmarna stämmer hyfsat men att de dragit över 18 dagar. Jämför det med Fred vom Jupiters uträkning att arbetskostnaden borde täcka ca 19 veckors jobb, då skulle alltså denna hantverkare offert varit på ca 15 veckors heltidsarbete för badrummet?

Hur som helst, om hantverkaren inte själv inser vad ett mer rimligt pris borde vara, så kanske ARN kan vara en lösning?
 
Redigerat:
Vad får ett vanligt badrum kosta? 150000 kanske? Skulle det gå till en domstol kanske det är där en skälig summa skulle landa. Men som sagt - tillbaks till avtalet. Och finns inget avtal så tror jag att TS har en fördel eftersom hantverkaren då inte kan visa på att någon beställning finns, och särskilt inte för denna jättesumma.
 
H
Ingen rolig historia. Har du några bilder, före och hur det ser ut nu?

Släng upp en bild på hantverkaren också :)
 
b8q skrev:
men Nils82, i en annan tråd sa du ju nyss att ni hantverkare borde ta MER betalt än ni gör. Här har vi ju ett lysande exempel på någon som gör just det du föreslog?
Alltså, tråden och dess frågeställning är ju mer eller mindre en parodi. Jag menar, ca 500 lök för ett badrum, kom igen.
I denna parodi är du b8q det perfekta inslaget, måste jag säga. :thumbup
 
R
Robert63 skrev:
Det är skillnad på hantverkare och bedragare.
säker? :p
 
Badrum med lite "extra allt" för 500 000 förekommer nog iofs.

Har en släkting som köpte hus, det blev en vattenskada i det nya badrummet. De fick alla handlingar från renoveringen från säljaren. Det hade kostat drygt 500 000. Men det var ett badrum på drygt 20kvm, plus bastu. Allt i rätt häftiga material.

Vattenskadan berodde på att det uppe ovanför taket gick ett avloppsrör från en toa på våningen ovanför, den var i gjutjärn från 1950. Och den hade man låtit bli att byta...
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
@ Shanita
Helt klart låter det riktigt uppåt väggarna det, luktar fusk, mygel och bedrägeri.
Men jag har samtidigt ingen aning om standard, storlek, material, stora extraarbeten osv, så 100% säkert fel är det ju inte (bara 99,99% ;))

Men det hempularen skrev i inlägg #14 gäller. Du är inte nödgad att betala överpris bara för att du kör på löpande räkning, och/eller avtalslöst.
Och har byggaren brett på med 100-tals procent för mycket har han själv satt sig i dålig sits då det är uppenbart lurendrejeri.

Lusläs konsumenttjänstlagen, där finner du att du ska förvänta dig - fackmannamässighet, att arbetet ska utföras till gagn för köparen, att dåliga eller onödigt dyra arbeten ska avrådas ifran att utföras osv osv.
Hela lagtexten lär troligen helt sopa banan med den där "hantverkaren".

Jag hoppas att ni inte betalt en krona än, och annars bara pyttelite.

Stoppa bygget omedelbart (det har du rätt till, och det måste du egentligen också göra (rent juridiskt)).

Har du inte betalt så är du i en bra sits.


Överväg besiktningsman och överväg jurist.
Men rusa inte åstad alldeles direkt med detta just nu.


Själv skulle jag känna stor misstro mot en sådan här typ, och inte gå vidare innan redan utfört arbete är undersökt så långt det går.

Om du anlitar besiktningsman, se till att uppdraget innefattar både bedömning av utfört arbete vad gäller fackmannamässighet och estetik.
Samt även en uppskattning av rimligt antal arbetstimmar för redan utfört arbete.
Var på det klara från början, vid beställningen av uppdraget, att besiktningen ska bedöma dessa punkter.
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Det är helt klart att det är något som är fel här .
Men jag förstår inte varför personer i denna tråd skriver om sina badrum som kostar si och så .
Jag vet badrum där bara kranar och dusch gått på över 100t kr , så sluta och säg vad ett badrum får kosta eftersom det kan i praktiken kosta hur mycket som helst .
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L
Vi tar f.ö. tacksamt emot lite info om badrummet/bygget så vi blir på det klara med att det verkligen är helt uppåt väggarna.
T.ex. storlek, standard, om det fanns några speciellt besvärliga arbeten som skulle göras.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Såhär i Star Wars tider vill jag bara säga, May the Force be with you
 
  • Gilla
lizbeth och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Förövrigt ska du också omedelbart se till att få redovisat allt lite mer detaljerat.
(Det har du dessutom 100% laglig rätt till)
Detta bör du nog försöka få in snabbt och gärna innan du stoppar arbetet, och framförallt innan ni går in i konflikt.

Redovisning av arbetade timmar, helst med delmoment vad som gjorts och timmar för detta.
Redovisning av material, kvittokopior eller likn.

Denna spec bör besiktningsmannen få ta del av, (ev efter en första bedömning, jag vet inte riktigt vilket som är bäst).

Det är kanske jättesvårt, kanske omöjligt att få en spec tillräckligt snabbt av byggaren, så det kan bli att stoppa bygget ändå innan.
Kanske begära spec, säga att man kräver in den snabbt, inom säg 3 dagar. (Om det är upprättat faktura redan så kan det väl inte vara oskäligt att kunna kräva in specen så snabbt som under dagen, allt måste ju vara dokumenterat om en faktura har upprättats!).
Och inkommer ingen specifikation på arbete och material så kan man ju delge att arbetena stoppas omedelbart och fram till att spec inkommer (och då är det ju inte alls säkert att man låter arbetena fortsätta).


Och du, ta tillbaka ev utlånade nycklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.